DERECE PROGRAMLARI

: İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi'ne bağlı İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı 1997 yılında, eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması çerçevesinde ilköğretim matematik öğretmeni yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. 1998-1999 akademik yılında İlköğretim Bölümü çatısı altında olan anabilim dalımız, 2016 yılından itibaren Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü altında Matematik Eğitimi Anabilim Dalı'nın İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı olarak eğitim vermektedir. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsü'ne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülebilmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm İlköğretim Matematik Öğretmenliği programlarının eğitim dili Türkçedir. Anabilim Dalımızın eğitim programı, ilköğretimin ikinci kademesi için gelecek nesilleri hem ülkemizin hem de çağın ihtiyaç ve gereksinimleri doğrultusunda yetiştirebilecek kapasite ve beceride matematik öğretmenleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Anabilim dalımız, öğrencilerin mesleki bilgi ve deneyimlerinin güçlendirilmesinin yanı sıra, kişisel gelişimlerini destekleyen, yaratıcılıklarını ve sosyal ilişkilerini geliştiren spor, sanat, iletişim ve kültür faaliyetlerine yönlendirilmelerini de önemsemektedir.

Kazanılan Derece

İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması, ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiye'deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa'da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
İlköğretim Matematk Öğretmenliği Programı, Cahit Arf Binasında hizmet vermektedir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olma, mesleğini severek yapma
2   Öğretim sürecini planlama, etkinlik yapma ve uygulama, ölçme ve değerlendirme becerilerine sahip olma
3   Rehberlik yapma ve yönlendirme becerisine sahip olma
4   Temel bilgisayar becerilerine sahip olma
5   Ana dilde yazılı ve sözlü sunum yapabilme
6   Yaşam boyu öğrenme davranışını kazanma
7   Matematik bilgilerini günlük yaşam problemleriyle ve diğer disiplinlerle ilişkilendirme ve uygulama becerisine sahip olma
8   Matematik problemlerini tanımlama, modelleme ve farklı problem çözme stratejilerini kullanma becerisine sahip olma
9   Matematiksel ispat yöntemlerini kullanarak ispat yapabilme
10   Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklayabilme ve iletişim kurabilme
11   Analiz ve sentez yaparak tüme varım ve tümden gelim yaklaşımı ile düşünme becerilerine sahip olma
12   Matematik kavram ve genellemeleri anlama, birbiriyle ilişkilendirme ve bunları kullanarak akıl yürütme becerisini kullanabilme
13   Matematiğin önemini ve değerini takdir ederek, bu alanda entelektüel meraka sahip olma ve geliştirme
14   Matematik öğrenmede ve öğretmede sabırlı, azimli, gayretli, dikkatli olma, öz güven, öz düzenleme becerilerine sahip olma ve bu özellikleri geliştirebilme
15   Öğrencilerinin matematiğe ve problem çözmeye yönelik olumlu tutum ve inanışlara sahip olmalarını sağlama

Mezunların İstihdam Profilleri

İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli dersten oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 3 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 OME 1001 Matematiğin Temelleri 1 ZORUNLU 2 0 0 2
G 7 OME 1003 Analiz 1 ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 OME 1005 Matematik Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 11 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 OME 1002 Matematiğin Temelleri 2 ZORUNLU 2 0 0 4
B 6 OME 1004 Analiz 2 ZORUNLU 2 0 0 4
B 7 OME 1006 Soyut Matematik ZORUNLU 2 0 0 5
B 8 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 10 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 OME 2001 Matematik Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 OME 2003 Lineer Cebir 1 ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 OME 2005 Analitik Geometri ZORUNLU 2 0 0 4
G 6 OME 2009 Analiz 3 ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
B 2 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 OME 2002 Ortaokul Matematik Öğretim Programları ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 OME 2004 Lineer Cebir 2 ZORUNLU 2 0 0 2
B 6 OME 2006 Algoritma ve Programlama ZORUNLU 2 0 0 2
B 7 OME 2010 Olasılık ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 OME 3001 Sayıların Öğretimi ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 OME 3003 Geometri ve Ölçme Öğretimi ZORUNLU 3 0 0 4
G 5 OME 3005 İstatistik ZORUNLU 2 0 0 2
G 6 OME 3015 Cebir ZORUNLU 2 0 0 2
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 OME 3002 Cebir Öğretimi ZORUNLU 3 0 0 5
B 4 OME 3004 Olasılık ve İstatistik Öğretimi ZORUNLU 3 0 0 4
B 5 OME 3006 Matematik Öğretiminde İlişkilendirme ZORUNLU 3 0 0 4
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 MBD 4003 Öğretmenlik Uygulaması 1 ZORUNLU 2 6 0 10
G 3 OME 4001 Matematikte Problem Çözme ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 OME 4003 Matematik Öğretiminde Kavram Yanılgıları ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 OME 4011 Mantıksal Akıl Yürütme ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 MBD 4004 Öğretmenlik Uygulaması 2 ZORUNLU 2 6 0 12
B 3 OME 4002 Matematik Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 OME 4012 Matematik Öğretiminde Modelleme ZORUNLU 2 0 0 4
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
 
HER DÖNEM AKTS'YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 2 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 3 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 4 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 5 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 6 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 7 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 8 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 9 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 10 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 11 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 12 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 13 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 14 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 15 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 16 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 19 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 20 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 21 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 22 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 23 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 24 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 25 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 26 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 27 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 28 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 29 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 30 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 31 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 32 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 33 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 OME 5001 Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 OME 5011 Üstün Yetenekli Öğrencilere Matematik Öğretimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 OME 5012 Oyunla Matematik Öğretimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 OME 5013 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 OME 5014 Kültür ve Matematik SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 OME 5015 İlkokul Matematik Öğretimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 OME 5016 Matematik Ders Kitabı İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 OME 5017 Matematik Eğitiminde Kaynaştırma Uygulamaları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 OME 5018 Matematik Eğitiminde Özdüzenleme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 OME 5019 Matematik Öğretiminde Etkinlik Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 51 OME 5020 Matematik Öğretiminde Materyal Tasarımı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 52 OME 5021 Matematik Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 53 OME 5022 Matematik Sınıflarında İletişim SEÇMELİ 2 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavıına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60'tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80'den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı Prof.Dr.Sibel YEŞİLDERE İMRE
E-posta: sibel.yesildere@deu.edu.tr
Tel: 0 212 301 22 89
Dokuz Eylul University
Buca Eğitim Fakültesi
Uğur Mumcu Cad. 135. Sk. No:5
35150 Buca-İZMİR/ TURKEY