DERECE PROGRAMLARI

: Matematik Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. Fen Bilimleri Bölümü içinde Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak faaliyet gösteren anabilim dalımız, bir ara bağımsız bir Matematik Bölümü olarak da görev yapmış ve 1998 yılına kadar faaliyetlerini bu şekilde sürdürmüştür. 1998 yılında fakültemizin yeniden yapılanması sonucunda Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümüne Anabilim Dalı olarak bağlanmıştır. 2016 yılından itibaren Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü bünyesinde Matematik Eğitimi Anabilim Dalı Matematik Öğretmenliği Programı olarak örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Matematik Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Matematik Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ulusal Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupada kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Matematik Eğitimi Anabilim Dalı Matematik Öğretmenliği Programı Cahit Arf Binasında hizmet vermektedir. Sınıflarda akıllı tahta, projektör vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Matematik ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri bilir ve bunları uygulamada kullanır.
2   Matematik ile ilgili kavramları, kavramlara ilişkin düşünceleri ve verileri tartışıp değerlendirebilir. Karşılaşacağı problemleri ve konuları analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm stratejilerini geliştirebilir ve bunları yazılı ve sözlü biçimde sunabilir.
3   Matematik ile ilgili kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek yaşam durumlarına uygulayabilir.
4   Ortaöğretim matematik dersi öğretim programındaki temel konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimini analiz edebilir.
5   Bilimi, toplumun ve günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası olarak görür.
6   Matematik dersi öğretim programının yaklaşımını ve kapsamını bilir ve bunlara uygun bir öğretim gerçekleştirebilir.
7   Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak uygun öğretim stratejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini uygular.
8   Öğrencilerin düşüncelerini özgürce ifade edebilecekleri, onları öğrenmeye teşvik edecek, derse karşı ilgi ve motivasyonlarını arttıracak ve matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlayacak öğrenme ortamı hazırlayabilir.
9   Matematik öğretiminde öğrenci gereksinimlerine en uygun kaynağı belirler ve uygun öğretim araçları geliştirir.
10   Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahiptir ve bu teknolojileri öğretim ortamında etkin bir şekilde kullanır.
11   Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
12   Matematik ve matematik eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir.
13   Hayat boyu öğrenme, mesleki gelişimi sağlayabilme için temel sağlayacak iletişim, problem çözme ve analitik düşünme becerilerini gösterir.
14   Meslek yaşantısında kendi yaptıkları ile ilgili öz değerlendirme yapabilir ve bu çerçevede öğrenme-öğretme becerilerini eleştirel bir şekilde analiz edebilir ve kendini bu konuda geliştirebilir.
15   Okulda veya toplumda matematik kültürünü destekleme, geliştirme ve izleme etkinliklerini yapabilmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
16   Uygulamada karşılaşılan ve önceden tahmin edilemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
17   Alanı ile ilgili konularda sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahiptir.
18   Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve farklı ülkedeki meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Matematik Eğitimi Anabilim Dalı Matematik Öğretmenliği Programı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve kurumlarda öğretmenlik; özel etüt merkezlerinde öğretmen olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler ya da üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 3 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 LME 1001 Analiz 1 ZORUNLU 3 0 0 4
G 5 LME 1003 Soyut Matematik I ZORUNLU 3 0 0 4
G 6 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 LME 1002 Analiz 2 ZORUNLU 3 0 0 5
B 4 LME 1004 Soyut Matematik 2 ZORUNLU 3 0 0 5
B 5 LME 1006 Öklid Geometrisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 7 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 10 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 LME 2001 Matematik Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 LME 2003 Lineer Cebir 1 ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 LME 2005 Analitik Geometri 1 ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 LME 2007 Analiz 3 ZORUNLU 3 0 0 4
G 5 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 LME 2002 Lise Matematik Öğretim Programları ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 LME 2004 Lineer Cebir 2 ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 LME 2006 Analitik Geometri 2 ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 LME 2008 Algoritma ve Programlama ZORUNLU 2 0 0 4
B 5 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 LME 3001 Matematik Öğretimi 1 ZORUNLU 3 0 0 4
G 2 LME 3003 Olasılık ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 LME 3005 Matematikte Problem Çözme ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 LME 3007 Diferansiyel Denklemler ZORUNLU 3 0 0 3
G 5 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 LME 3002 Matematik Öğretimi 2 ZORUNLU 3 0 0 4
B 2 LME 3004 İstatistik ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 LME 3006 Matematiksel Modelleme ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 LME 3008 Cebire Giriş ZORUNLU 3 0 0 3
B 5 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
G 2 LME 4001 Matematik Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 LME 4003 Cebir Öğretimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 4027 Öğretmenlik Uygulaması 1 ZORUNLU 2 6 0 10
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 LME 4002 Matematik Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 LME 4004 Geometri Öğretimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 4028 Öğretmenlik Uygulaması 2 ZORUNLU 2 6 0 13
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
 
HER DÖNEM AKTS'YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 2 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 3 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 4 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 5 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 6 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 7 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 8 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 9 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 10 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 11 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 12 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 13 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 14 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 15 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 16 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 19 LME 5001 Diferansiyel Geometri SEÇMELİ 2 0 0 4
H 20 LME 5002 Dönüşümler Geometrisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 21 LME 5003 Genel Topoloji SEÇMELİ 2 0 0 4
H 22 LME 5004 Kompleks Analiz SEÇMELİ 2 0 0 4
H 23 LME 5005 Matematik Dersi Kitabı İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 24 LME 5006 Matematik Eğitiminde Bilgi ve İletişim Teknolojileri SEÇMELİ 2 0 0 4
H 25 LME 5007 Matematik Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar SEÇMELİ 2 0 0 4
H 26 LME 5008 Matematik Öğretiminde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 27 LME 5009 Matematik Öğretiminde Materyal Tasarımı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 28 LME 5010 Matematik Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 29 LME 5011 Numerik Analiz SEÇMELİ 2 0 0 4
H 30 LME 5012 Sayılar Teorisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 31 LME 5013 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 32 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 33 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 51 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 52 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 53 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesileri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı Prof.Dr.Sibel YEŞİLDERE İMRE
e-posta: sibel.yesildere@deu.edu.tr
Tel: 0 212 301 22 89
Dokuz Eylul University
Buca Eğitim Fakültesi
Uğur Mumcu Cad. 135. Sk. No:5
35150 Buca-İZMİR/ TURKEY