DERECE PROGRAMLARI

: Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

İzmir'de mimarlık eğitimi ilk kez 1963 yılında Buca'da kurulan Ege Özel Mimarlık Mühendislik Yüksek Okulu'nda verilmeye başlanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi 3 Temmuz 1992 de kurulmuştur. Ancak Fakültenin ilk kuruluşu ve Alsancak taki binada faaliyete başlaması 1971 yılına kadar uzanmaktadır. Fakülte Eylül 2004 de Buca Tınaztepe Kaynaklar yerleşkesindeki yeni binasına taşınmış bulunmaktadır.
1971 yılında 12 öğrencisi ile mimarlık lisans eğitimine başlayan kurum, o günden günümüze kadar çeşitli kurumsal ve yasal oluşumlar çerçevesinde yeni yapılanmalar yaşamıştır. 1971 yılında başladığı mimarlık lisans eğitimini 1979 yılında şehir planlama lisans eğitimi ile geliştiren Fakültenin, Mimarlık ve Şehir Planlama bölümleri zaman içinde farklı fakültelerin oluşumunda da yer almışlardır. Fakültenin geçmişten bugüne kadar olan gelişiminde önemli kilometre taşları; Ege Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Fakültesi Mühendislik ve Mimarlık Akademisi (1971), Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi (1975), Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi (1982), Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi (1992) olarak özetlenebilir.

Kazanılan Derece

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lisans Derecesi diploması, ülke çapında yapılan Lisansüstü Giriş Sınavından (ALES) ilgili alandaen az 55 puan, Enstitü giriş sınavından en az 65 puan, UDS/ KPDS sınavlarından en az 60 puan veya TOEFL vs gibi sınavlardan eşdeğer puan veya DEÜ Yabancı Diller Yüksek Okulu Seviye Sınavından en az 65 puan.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ana Bilim Dalı Başkanlığı'nın uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Enstitü Kurulu'nca belirlenen yatay geçiş koşullarını sağlamaları halinde Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül'de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kabul edilebilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl (bir yıl İngilizce hazırlık sınıfı),1 yılda 2 yarıyıl,her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Program Şehir ve Bölge Planlama konuları merkezde bulunmak üzere, bu alanın ilgili olduğu diğer bilim alanlarına (Mimarlık, Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarisi, İktisat, Sosyoloji, Hukuk, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Coğrafya vb. ) eğilmektedir. Şehir ve bölge planlama ile ilgili diğer bilim alanları arasında ortak konuların planlama alanı temelli olarak değerlendirilmesine odaklanmıştır.

Programa ait özellikler, örneğin akreditasyon gibi benzerlerinden ayırıcı özellikler:
- Tam zamanlı ve gündüz eğitimi vermektedir, toplamda yirmi dört öğretim üyesi ders vermektedir,
- Proje ağırlıklı bir ders programına sahiptir,
- Eğitim programı stajlarla desteklenir,
- Proje derslerinde üretilen çalışmalar derinlemesine araştırma sürecini kapsar, elde edilen veriler doğrultusunda ders kapsamında öğrenciler tarafından üretilen bilgi proje çalışmalarında doğrudan kullanılır,
- Dönem sonu projeler jüri sistemi ile değerlendirilir,
- Bölümde, eğitimin niteliği gereği proje derslerinde öğrenci ile birebir ilişki kurulabilmekte ve böylece pratik oluşturma aşamasında her öğrenciyle tartışarak bireysel bazda farklı seçenekler üretilebilmektedir,
- Döner Sermaye ve Araştırma Projeleri yoluyla bir yandan kuram-pratik bütünleşmesi sağlanabilmekte, öte yandan oluşturulan bilgi birikimi deneyime dönüştürülebilmektedir,
- Meslek alanı itibarı ile disiplinler arası bir yapıya sahiptir. Bu da bölüm eğitim programına yansımaktadır.
- Hızlı kentleşmenin yarattığı mekânsal çevrelerin yaşanabilir çevrelere dönüştürülmesine ve mevcut mekânsal işleyiş karşısına alternatif çözüm biçimlerinin üretilmesine katkı sağlar,
- Mevcut, ekonomik, sosyal ve kültürel pratiklerin kavranması, öte yandan potansiyellerden hareketle yeni seçeneklerin geliştirilmesi yönünde bir eğitim sunar,
- İnsana, doğaya ve kültürel süreçlere duyarlı ve mesleki bilgi ve beceri sahibi, meslek etiği bulunan nitelikli insanlar ve şehir plancıları yetiştirir,
- Kentsel sistemin işleyişini ortaya çıkarmaya, sorunların hangi süreçlerle ilgili olduğunu anlamaya ve incinebilir toplum kesimlerinin daha adil yaşam koşullarına kavuşabilmesinde mekâna dair ipuçlarının ortaya konulmasına yönelik araştırmalar yapar,
- Kente ilişkin bilgi üretmekte ve bu bilgiyi ilgili kurum, kuruluşlara ve topluma ulaştırabilmektedir.

Bölümün öğrencilere sunduğu olanaklar, örneğin laboratuar ve teknik olanaklar:
- Bilgisayar laboratuarı (36 adet masaüstü bilgisayar)
- Teorik derslerin anlatıldığı sınıflarda projeksiyon sistemi (5 adet),
- Proje dersleri için ayrılan stüdyolarda (6 adet) çizim masaları,
- 1 adet seyyar projeksiyon aleti,
- Derslerde kullanılmak üzere 2 büyük ve 2 küçük dizüstü bilgisayar,
- Derslerde kullanılmak üzere 1 adet mikrofon+kulaklık sistemi,
- 5 adet el GPS i, lisanslı Geomedia, lisanslı Netcad programı
- 1 adet tez ve pafta arşivi ile bölüm kitaplığı,
- Fakülte içerisinde 1 adet 280 kişilik konferans salonu,

Yabancı Dilde Verilen Derslerin Oranı: %30

Temel Program Kazanımları

1   Kentsel araştırmaları tasarlama, yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
2   Güncel/Çağdaş konulara ilişkin edinilen bilginin yorumlanarak problem çözümünde kullanılması
3   Uygulamaya yol gösterecek bütünleşik stratejilerin geliştirilmesi becerisi
4   Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi
5   Planlama sürecinde arabuluculuk, birleştiricilik, grup çalışması yapabilme, planlama sürecini yönetebilme ve plancının liderlik rolünü anlama becerisi
6   Sosyo-ekonomik, kültürel ve politik kapsamda mekânsal planlama pratiğinin kazandırılması ve değerlendirilmesi
7   Paydaşların planlama açısından öneminin bilinmesi ve halk katılımının planlama sürecindeki etkilerinin tanımlanması becerisi
8   Kent ve bölge planlamada yerel gelenekler ve tarihi mirasın etkilerini yorumlama becerisi
9   Kent planlama için bağlamsal gereksinimlerin tespitini yapabilme ve bu gereksinimleri karşılayacak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme becerisi
10   Kent planlamada farklı ülke deneyimleri, bunları nedenleyen tarihsel, yerel, iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri yorumlama becerisi
11   Görsel iletişimi destekleyici grafik anlatım becerisi (uygun sunumları destekleyici çeşitli el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı ileri tekniklerle programlama yapabilme; analiz, sentez ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme)
12   Yabancı dilde yayın takibi dâhil olmak üzere yazılı ve sözlü iletişim kurma ve tartışma kapsamında akademik ifadelendirme becerisi
13   Sosyal adalet ilkelerinin kent planlama ile ilişkilendirilmesi
14   Doğa ve doğal kaynak bilgisinin-bilincinin kazandırılması
15   Şehir Planlamanın öznesi ve nesnesi olarak insanı tanıma; uygulamaların insan üzerindeki etkilerini irdeleme ve çözüm arayışları
16   Kırsal alan planlamasındaki kuramsal ve uygulamalı yaklaşımlar hakkında bilgi edinme ve alan çalışmaları deneyimlerinin elde edilmesi
17   Bölgesel kalkınmada değişen dinamikler ve sanayi alan planlamasındaki kuramsal ve uygulamalı yaklaşımlar hakkında bilgi edinme ve alan çalışmaları deneyimlerinin elde edilmesi

Mezunların İstihdam Profilleri

Mezunlar, kamu sektöründe (bakanlıklar ve bağlı taşra kuruluşlarında, belediyelerde) ve özel sektörde (özel bürolarda, değerleme şirketlerinde vb. ) istihdam edilmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programın zorunlu derslerine ek olarak, öğrenciler danışmanlarının onayı ile kendi tez konularına uygun seçmeli derslere kayıtlanırlar. Gerekli durumlarda, danışmanının onayı ile başka programlardan (DEU veya diğer üniversiteler) da derslere kayıtlanabilirler.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 PLN 5067 Kentsel Planlama Araştırması ZORUNLU 4 4 0 13
G 2 PLN 5093 Plancılar İçin Uygulamalı Matematik ZORUNLU 2 2 0 7
G 3 FBE 5555 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 PLN 5098 Yüksek Lisans Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 PLN 5013 Proje Değerlendirme Teknikleri SEÇMELİ 2 0 0 5
G 2 PLN 5101 İklim Değişikliği Politikası SEÇMELİ 2 0 0 5
G 3 PLN 5017 Yeni Yerleşmeler SEÇMELİ 2 0 0 6
G 4 PLN 5023 Konut SEÇMELİ 2 0 0 5
G 5 PLN 5037 Planlamada Kapital Birikim İlişkileri SEÇMELİ 2 0 0 5
G 6 PLN 6015 Planlamada Kavramsal İrdelemeler SEÇMELİ 2 0 0 5
G 7 PLN 5051 Plancılar İçin Uygulamalı İstatistik SEÇMELİ 2 2 0 6
G 8 PLN 5041 Yerel ve Bölgesel Kalkınmada Yeni Politikalar-Yeni Dinamikler SEÇMELİ 2 0 0 6
G 9 PLN 5045 Kent ve Kentsel Sistemler SEÇMELİ 2 0 0 6
G 10 PLN 5053 Kentsel Alanların Ekonomik Yapısı SEÇMELİ 2 0 0 5
G 11 PLN 5055 Planlamada Yönetim ve Hukuk SEÇMELİ 2 0 0 5
G 12 PLN 5057 Planlama Teknikleri SEÇMELİ 2 0 0 5
G 13 PLN 5061 Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 14 PLN 5063 Kırsal Alanlar, Tarım Sorunu ve Kapitalizm SEÇMELİ 2 0 0 4
G 15 PLN 5087 Metropoliten Planlama SEÇMELİ 2 0 0 6
G 16 PLN 5059 Gelişmekte Olan Ülkelerde Konut Sorunu SEÇMELİ 2 0 0 5
G 17 PLN 5065 Çevresel Estetik SEÇMELİ 2 0 0 6
G 18 PLN 5069 Planlamada Araştırma ve Analiz Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 5
G 19 PLN 5089 Bilgi Sistemlerinin Şehir Planlamada Kullanımı SEÇMELİ 2 0 0 6
G 20 PLN 5091 Mekanın Sosyolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 21 PLN 5015 Kaynaklar-Çevre ve Kirlenme SEÇMELİ 2 0 0 5
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 PLN 5096 Yüksek Lisans Seminer ZORUNLU 0 2 0 3
B 2 PLN 5070 Planlama Teorisi ZORUNLU 2 0 0 5
B 3 PLN 5068 Kentsel Planlama Stüdyosu ZORUNLU 4 4 0 14
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 PLN 5016 Kırsal Planlama SEÇMELİ 2 0 0 5
G 2 PLN 5080 Planlamada Afet ve Risk Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 5
G 3 PLN 5022 Ekolojik Planlama SEÇMELİ 2 0 0 6
G 4 PLN 5024 Dinlenim ve Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 6
G 5 PLN 5028 Hatlar Üzerinde Kent Peyzajı SEÇMELİ 2 0 0 5
G 6 PLN 5030 Planlamada Sosyal Politika SEÇMELİ 2 0 0 5
G 7 PLN 5048 Modernite, Postmodernite ve Kent-Mekan SEÇMELİ 2 0 0 5
G 8 PLN 6016 Sürdürülebilirlik ve Fiziksel Planlama SEÇMELİ 2 0 0 6
G 9 PLN 6018 Planlamada Kuram-Eylem İlişkisi SEÇMELİ 2 0 0 6
G 10 PLN 6020 Ötekiler ve Fiziksel Planlama SEÇMELİ 2 0 0 6
G 11 PLN 5050 Mekanın Sözlü Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 5
G 12 PLN 5052 Küçük Ölçekli Sanayi Üretiminin Yapısı SEÇMELİ 2 0 0 6
G 13 PLN 5056 Ekolojik Söylemler ve Planlama SEÇMELİ 2 0 0 5
G 14 CON 5082 Doğa Koruma ve Planlama SEÇMELİ 2 0 0 5
G 15 PLN 5060 Tarihi Kentsel Çevrelerde Koruma Teknikleri SEÇMELİ 2 0 0 6
G 16 PLN 5062 Kentsel Alanlarda Sanayi Gelişmesi Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 6
G 17 PLN 5064 Kentsel Planlamada Halk Katılımı SEÇMELİ 2 0 0 5
G 18 PLN 5066 Kentsel Büyüme ve Çeper Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 6
G 19 PLN 5072 Kentsel ve Bölgesel Planlama Çerçevesinde Ulaşım Talep Modellemesi SEÇMELİ 2 0 0 5
G 20 PLN 5074 Bölge ve Kent Planlamada Altyapı SEÇMELİ 2 0 0 5
G 21 PLN 5076 Ulaşımda Bilgi Sistemleri SEÇMELİ 2 0 0 3
G 22 PLN 5078 Trafik Kaynaklı Gürültü ve Titreşim SEÇMELİ 2 0 0 3
G 23 PLN 5018 Kentsel Tasarım SEÇMELİ 0 4 0 5
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 30
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır.
Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Tezli ikinci devre (Yüksek Lisans Derecesi) Programı dersler (en az 54 AKTS), M. Sc. seminer (3 AKTS), M. Sc. Research (3 AKTS) ve M. Sc. Thesis (60 AKTS), toplam 120 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağrlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Bölüm Başkanı : Prof.Dr.Hülya KOÇ
E-Posta : hulya.koc@deu.edu.tr
Telefon : +90 (232) 301 84 79 / +90 (232) 301 84 64
Adres: D.E.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü
Tınaztepe Yerleşkesi Doğuş Cad. No:209 35160 Buca / İZMİR