DERS ADI

: Yerel ve Bölgesel Kalkınmada Yeni Politikalar-Yeni Dinamikler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5041 Yerel ve Bölgesel Kalkınmada Yeni Politikalar-Yeni Dinamikler SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NESLİHAN KARATAŞ

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Ders kapsamında değişen kalkınma paradigmalarını, yerel ve bölgesel kalkınmada değişen yaklaşımları, yeni bölgeselcilik, küreselleşme - yerellik ve yeniden yapılanma süreçlerini, yeni kavramları (yeni sanayi odakları, sanayi kümeleri, teknoparklar, öğrenen bölgeler, buluşçu kapasiteler, yenilikçilik, yenilik sistemleri, yeni ekonomi, yaratıcı ekonomi, rekabetçilik ve rekabetçi bölgeler ve kentler, ağlar yaklaşımı ve ağkentler, yeni ekonomik coğrafya, yerel ekonomik kalkınma stratejileri vb.) ve başarı örneklerini öğrenerek, kalkınma stratejilerini yeni yerel ve bölgesel kalkınma dinamikleri çerçevesinden değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Değişen kalkınma paradigmalarını ve yeni bölgesel yaklaşımları açıklayabilecek
2   Bölgesel kalkınmada ortaya çıkan yeni dinamikleri - yeni kavramları tanıyabilecek
3   Dünyada ve Türkiye'de değişen sanayi politikalarını yorumlayabilecek
4   Yeni sanayi bölgelerini, endüstriyel kümelenmeyi, bölgesel kalkınmadaki ve kentlerin rekabetçiliğindeki önemini ortaya koyabilecek
5   Yeni kentsel ve bölgesel yaklaşımları değerlendirebilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kalkınma paradigmalarında değişim
2 Yerel ve bölgesel kalkınmada değişen yaklaşımlar
3 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Buluşçu kapasiteler, yenilikçilik, yenilik sistemleri, Bu hafta öğrencilere ödev konuları dağıtılacaktır.
4 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar:Rekabetçi Stratejiler ve Endüstriyel Kümelenme
5 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar:Rekabetçi Stratejiler ve Endüstriyel Kümelenme
6 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Teknoloji bölgeleri - öğrenen bölgeler
7 Ara Sınav veya ara ödev
8 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Yeni ekonomi, bilgi toplumu
9 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Yeni ekonomik coğrafya
10 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Yaratıcı sınıf, yaratıcı ekonomi, yaratıcı kent Yeni ekonomik coğrafya
11 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Ağlar yaklaşımı ve ağkentler
12 Yeniden yapılanma süreçleri ve yeni kavramlar: Özel ekonomi bölgeleri ve Organize sanayi bölgeleri
13 Geçmişten günümüze değişen bölgesel kalkınma teorileri
14 Kent bölge ve yeni bölgeseliscilik Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri teslim edecekler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: 1. Porter, M. (1990). The competitive advantage of nations. Amerika Birleşik Devletleri: The Free Pres.
2. Cooke, P. (2002). Knowledge economies; Clusters, learning and cooperative advantage, New York U.S.A.: Taylor and Francis Book Ltd.
3. Capello, Roberta ve Nijkamp, Peter (Edt.) (2009), Handbook of Regional Growth and Development theories , USA - UK , Edward Elgar Publishing Limited.
4. Karataş, Neslihan (2006), Yeni Bir Kümeleşme Modeli Olarak Organize sanayi Bölgelerinin Yeniden Örgütlenmesi (İzmir-Çiğli AOSB Örneği), İzmir, Eker Matbaacılık.
Yardımcı kaynaklar: 1. Eraydın, A. (2002). Yeni sanayi odakları: Yerel kalkınmanın yeniden kavramlaştırılması. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
2. Rutten, Roel ve Boekoma Frans (Edt.) (2007), The Learning Region , USA - UK , Edward Elgar Publishing Limited.
3. Martin, Ron, Kitson Michael ve Tyler, Peter (2008), Regional Competitivness , London and New York, Routledge Taylor&Francis Group.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde, ders sırasında tartışmalar, soru-cevaplar ve önceden verilen okumalar şeklinde işlenerek öğretilecek, öğrenciler derse devam ederek aktarılan konferans sunumları dinleyerek, derse katılarak (soru-cevap, tartışma veya önceden verilen konu ve okumaları aktararak) öğrenecektir. Öğrencilere ödev konuları verilecek ve verilen konuda bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Açıklayabilme, tanıyabilme, Ara Sınav veya ara ödev Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Yorumlayabilme, ortaya koyabilme ödev ile ölçülmektedir
Değerlendirebilme Final Sınavı veya final ödevi ile ölçülmektedir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, ders anlatımı, konferans sunumlar, okumalar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

neslihan.karatas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00; Perşembe 10.30-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 50 50
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51