DERS ADI

: Metropoliten Planlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5087 Metropoliten Planlama SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SİBEL ECEMİŞ KILIÇ

Dersi Alan Birimler

Fen Bilimleri Enstitüsü
Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

PLN 5007 Metropoliten Planlama dersinin amacı metropoliten bölgelerin ve metropoliten şehirlerin anlaşılmasına ait analitik yöntemlerin üzerinde durmak ve sonrasında öğrencilerin toplumsal, ekonomik ve fiziksel boyutlarıyla metropoliten planlama sisteminin üzerinde düşünmelerini sağlamaktır.
Böylesine bir öğretim sürecinin metropoliten bölgenin potansiyellerinin ayrıntılı bir analizini gerektirdiği bilinmektedir. Şehir planlama sürecinin metropoliten planlama süreci ile karşılaştırılması gerekmektedir, ayrıca bölge planlamanın temel yaklaşımlarının da üzerinde durulması sağlanacaktır. Metropoliten şehir, incelenmesi gereken bir özgün varlık olarak ele alınacak ve tamamlayıcı kuramsal çalışmalar öğretimi daha ileri bir noktaya taşıyacak, böylece öğrencilerin metropoliten planlama stratejilerini ve politikalarını bu alanların yönetim sorunlarına da ağırlık vererek kavramaları olanağı yaratılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Küresel ve yerel olarak metropoliten planlama sorunlarını tanımlayabileceklerdir. (Bilgi),
2   Farklı planlama tekniklerini ve metotlarını açıklayabileceklerdir. (Bilgi),
3   Metropoliten alanlarının bulundukları durumları açıklayabileceklerdir. (Kavrama),
4   Bilgi ve veri sistemini çözümleyebilecek ve değerlendirebileceklerdir. (Yerine koyabilme),
5   Planlama yaklaşımlarıyla bilgi sistemini ilişkilendirebileceklerdir. (Analiz).
6   Yeni sorun çözümle seçeneklerini oluşturabileceklerdir. (Sentez),
7   Halen uygulanmakta olan planlama sisteminin yeniden ele alınabilmesini sağlayabilecektir. (Değerlendirme yapabilme).

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders içeriğinin özetlenmesi.
2 Metropoliten bölge ve metropoliten şehir kavramlarının açıklanması. Metropoliten bölge ve şehirlerin genel sorunları. Şehirlersel bölge kavramı ve coğrafi yaklaşımlar.
3 Kuramsal çerçeve ve alt bilgilendirme. Planlamada kademelenme ve iç ilişkileri. Tarihsel yaklaşım.
4 Ticaret, yer seçimi, girdi-çıktı kuramlarının tartışılması.
5 Şehirleşme, merkezileşme ve alt merkezleşme süreçlerinin tartışılması.
6 Şehir büyüklüğü ve derecelendirme dağılımları. Bölgesel ve bölgeler arası girdi-çıktı analizleri.
7 Çekim yasası. Metropoliten etki alanlarının tanımlanması.
8 Metropoliten alanlarda akım analizleri ve yolculuk talep tahminleri.
9 Metropoliten şehirlerde arazi kullanış yapısı üzerinde çalışmalar.
10 Metropoliten şehirlerde sosyo-ekonomik yapısı üzerinde çalışmalar.
11 Metropoliten şehirlerde sosyo-ekonomik yapısı üzerinde çalışmalar.
12 Yönetimsel, mali ve hukuki açıdan değerlendirmeler.
13 Post-modern metropoliten şehir.
14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Salet, W. G., Thornley, A., & Kreukels, A. (Eds.). (2003). Metropolitan governance and spatial planning: comparative case studies of European city-regions. Taylor & Francis.
Vogel, R. K., & Nezelkewicz, N. (2002). Metropolitan planning organizations and the new regionalism: The case of Louisville. Publius: The Journal of Federalism, 32(1), 107-129.
Filion, P. (1996). Metropolitan planning objectives and implementation constraints: planning in a post-Fordist and postmodern age. Environment and Planning A, 28(9), 1637-1660.
A.G. Wilson. Urban and Regional Models in Geography and Planning. John Wiley & Sons London 1974.
İlhan Tekeli. Mekân Organizasyonlarına Makro Yaklaşım. Türkiye üzerine bir deneme. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayın No 28. Ankara 1979.
Ruşen Keleş. Yerinden Yönetim ve Siyaset. Cem Yayınevi İstanbul. 1992

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 50 50
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71