DERS ADI

: Gelişmekte Olan Ülkelerde Konut Sorunu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5059 Gelişmekte Olan Ülkelerde Konut Sorunu SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, dünyada son dönemde ortaya çıkan değişimler ve yeniden inşa edilen dengeler bağlamında, üçüncü dünya ülkelerinin yerel koşullarında ortaya çıkmış olan dönüşümleri ele almayı ve beraberinde özellikle de yaşama alanlarında gelişen sorunlara odaklanmayı amaçlamaktadır. Azgelişmişlik probleminin ekonomik, politik ve toplumsal süreçler çerçevesinde ele alınacağı ders kapsamında, yerelin çarpıcı bir biçimde ön plana çıkışı ve buna parelel olarak mekansal düzeyde giderek artan yarılmalar, parçalanmalar ele alınarak tartışılacaktır. Dünya genelinde ve yerel ölçeklerde giderek artan yoksullaşmanın kentlerde ve giderek konut bölgelerinde nasıl bir dönüşüm süreci yaratmaya başladığı ve ne tür sorunları açığa çıkardığı da yine bu dersin temel konularından biridir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, yeni kentsel yoksulluk kavramını betimleyebilecek,
2   gelişmekte olan ülkelerde konut sorununun karakteristiklerini tanımlayabilecek,
3   yeni kentsel yoksulluk kapsamında değişen sosyal ve mekansal ilişkileri
4   1980 sonrası dönemdeki değişimin ekonomik ve politik boyutlarını açıklayabilecek,
5   Türkiye'de yeni kentsel yoksulluk olgusunu yorumlayabilecektir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel olarak kapitalizmin gelişimi ve azgelişmişlik sorunu
2 Dünyada 1980 sonrasında ortaya çıkan değişimin temel dinamikleri, farklılaşan mekansal ve toplumsal ilişkiler
3 Dünyada değişimin ekonomik ve politik boyutları ve kentsel yoksulluğu ortaya çıkaran süreçler
4 Dünyada değişimin ekonomik ve politik boyutları ve kentsel yoksulluğu ortaya çıkaran süreçler
5 Dünyada değişimin demografik boyutları ve nüfus hareketlerinin kentsel yoksullaşmaya temel oluşturan yeni içeriği
6 Dünyada değişimin demografik boyutları ve nüfus hareketlerinin kentsel yoksullaşmaya temel oluşturan yeni içeriği
7 Yeni kentsel yoksulluk bağlamında kentlerde değişen toplumsal ve mekansal ilişkiler, dışlanma süreçleri ve bu bağlamda gelişen yeni yaşama stratejileri
8 Yeni kentsel yoksulluk bağlamında kentlerde değişen toplumsal ve mekansal ilişkiler, dışlanma süreçleri ve bu bağlamda gelişen yeni yaşama stratejileri
9 Türkiye'de 1980 sonrası değişen ekonomi politikaları ve bu bağlamda yeniden biçimlenen toplumsal ve mekansal ilişkiler
10 Türkiye'de 1980 sonrası değişen ekonomi politikaları ve bu bağlamda yeniden biçimlenen toplumsal ve mekansal ilişkiler
11 Türkiyede kentsel yeni yoksulluğu ortaya çıkaran süreçler ve yoksullaşmanın göç temelli yeni dinamikleri
12 Türkiyede kentsel yeni yoksulluğu ortaya çıkaran süreçler ve yoksullaşmanın göç temelli yeni dinamikleri
13 Göç ve gecekondulaşma ait yeni formlar, yeni yaşama stratejileri ve bu bağlamda belirgin bir hale gelen kimlik temelli yapılanmalar
14 Sunuşlar/Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Keleş, Ruşen (2006): Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, 9. baskı, Ankara.
-Turner, John.F.C. (1976): Housing by People: Towards Autonomy in Building Environments, Marion Boyars Publishers Ltd., London.
-Skinner, R.J. And M.J. Rodell(ed. by) (1983): People, Poverty and Shelter: Problems of Self-Help Housing in the Third World, Methuen &Co Ltd. New York.
-Tekeli, İlhan (2010) : Konut Sorununu Konut Sunum Biçimleriyle Düşünmek, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
-Şenyapılı, Tansı (2006): Gecekondu Olgusuna Dönemsel Bakışlar, Değişen Mekan, Mekansal Süreçlere İlişkin Tartışma ve Araştırmalara Toplu Baış: 1923-2003, der.Ayda Eraydın,
Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, s.84-122.
-Işık, Oğuz-M.Melih Pınarcıoğlu (2001): Nöbetleşe Yoksulluk: Sultanbeyli Örneği,İletişim Yayınları, İstanbul.
-Pulat, Gülçin (1992): Dar Gelirlilerin Konut Sorunu ve Soruna Sosyal İçerikli Mekansal Çözüm Arayışları, Volkan Yayıncılık, Ankara
-Davis, Mike (2006) Gecekondu Gezegeni, Metis Yayıncılık, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, anlatım ve okuma listesi kapsamında tartışmaları içermektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Betimleme, tanımlama ve açıklama ev ödevi, açıklama ve yorumlama final sunumu ile
ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenci derse devam etmek ve verilecek okuma listesindeki kaynakları okumakla yükümlüdür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hayat.zengin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 9.30-10.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final sunum 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51