DERS ADI

: Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5061 Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NERİMAN YÖRÜR

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Ders kapsamında öğrencilerin; literatürde yer alan kırsal dönüşüm teorilerini ve tipolojilerini, Türkiye de Cumhuriyet döneminden günümüze değin yapılmış kırsal dönüşüm ve köy araştırmaları ve bu araştırmalarda kullanılan yöntemlerin neler olduğunu öğrenerek eleştirel bir gözle bakabilmeleri, günümüzdeki kırsal dönüşüm projelerini değerlendirebilmeleri, kırsal dönüşüm ve köy araştırmaları yapmadan önce bir temel oluşturabilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kırsal dönüşüm teorilerini ve tipolojilerini tanımlayabilecekler.
2   Kırsal dönüşüm araştırmalarını açıklayabilecekler.
3   Türkiye'deki kırsal dönüşüm ve köy araştırmalarında kullanılan yöntemleri betimleyebilecekler.
4   Türkiye'deki kırsal dönüşüm ve köy araştırmalarında kullanılan yöntemlerdeki problemleri tanımlayabilecekler.
5   Türkiye'deki kırsal dönüşüm projelerini açıklayabilecekler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kırsal Dönüşüm Teorileri I
2 Kırsal Dönüşüm Teorileri II
3 Kırsal Dönüşüm Tipolojileri
4 Kırsal Dönüşüm Araştırmalarında Kullanılan Yöntemler
5 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları-1923-1960 Dönemi
6 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları-1960-1980 Dönemi
7 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları-1980-2000 Dönemi
8 Ara Sınav
9 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları-2000 Sonrası
10 Kırsal Dönüşüm Araştırmalarında Kullanılan İstatistikî Veriler
11 Köy Envanter Etüdleri ve Tarım Sayımları
12 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm Projeleri-I
13 Türkiye'de Kırsal Dönüşüm Projeleri-II
14 Ödev Sunumu ve Tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Yörür, N. (2009) 1980 Sonrası Tarım Politikalarının Kırsal Alandaki Yapısal Dönüşüm Üzerine Etkileri Aydın Dalama Örneği DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
2. Akşit, B. (1982). Kırsal Dönüşüm Araştırmalarında Bazı Yöntem Sorunları (Some Methodological Problems in Rural Transformation Research) Journal of Human Sciences METU No.1, 1982, pp.173-180., (ODTÜ İnsan Bilimleri Dergisi), S.1, 1982.
3. Akşit, B. (1985). Kırsal Dönüşüm Araştırmalarında Bazı Yöntem Sorunları Köy, Kasaba ve kentlerde toplumsal değişme içinde, 74-86., Ankara: Turhan Kitabevi.
4. Akşit, B. (1987). Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları: 1960-1980 Onbirinci Tez Kitap Dizisi, No.7, 11-29.
5. Akşit, B. (1988). Kırsal Dönüşüm ve Köy Araştırmaları (1960-1980) , Türkiye de Tarımsal Yapılar (1923-2000) (Der.: Ş. Pamuk ve Z. Toprak), Yurt Yayınları, Ankara, 1988.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenecektir.
Öğrenciler verilen makaleleri okuyarak, konferans sunumları dinleyerek ve ödev sunumlarını hazırlayarak öğrenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Listeleme (Bilgi), Tanımlama (Bilgi), Ayırt etme (Kavrama), Tartışma (Analiz) Ara Sınav
ile ölçülmektedir, Yorumlama (Uygulama), Tartışma (Analiz), İlişkilendirme (Analiz)
Ödev Sunumu ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir. Öğrenciler konuları dersleri dinleyerek ve tartışmalara katılarak ve aynı zamanda kendilerine verilen ödevleri hazırlayarak ve sunarak öğreneceklerdir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

neriman.yorur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı Günleri Saat: 14.00-16.00 arası.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.12344444
ÖK.24324222
ÖK.32
ÖK.43
ÖK.5342242