DERECE PROGRAMLARI

: Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

İzmir'de mimarlık eğitimi ilk kez 1963 yılında Buca'da kurulan Ege Özel Mimarlık Mühendislik Yüksek Okulu'nda verilmeye başlanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi 3 Temmuz 1992 de kurulmuştur. Ancak Fakültenin ilk kuruluşu ve Alsancak taki binada faaliyete başlaması 1971 yılına kadar uzanmaktadır. Fakülte Eylül 2004 de Buca Tınaztepe Kaynaklar yerleşkesindeki yeni binasına taşınmış bulunmaktadır.
1971 yılında 12 öğrencisi ile mimarlık lisans eğitimine başlayan kurum, o günden günümüze kadar çeşitli kurumsal ve yasal oluşumlar çerçevesinde yeni yapılanmalar yaşamıştır. 1971 yılında başladığı mimarlık lisans eğitimini 1979 yılında şehir planlama lisans eğitimi ile geliştiren Fakültenin, Mimarlık ve Şehir Planlama bölümleri zaman içinde farklı fakültelerin oluşumunda da yer almışlardır. Fakültenin geçmişten bugüne kadar olan gelişiminde önemli kilometre taşları; Ege Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Fakültesi Mühendislik ve Mimarlık Akademisi (1971), Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi (1975), Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi (1982), Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi (1992) olarak özetlenebilir.

Kazanılan Derece

Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lisans Derecesi diploması, ülke çapında yapılan Lisansüstü Giriş Sınavından (ALES) ilgili alandaen az 55 puan, Enstitü giriş sınavından en az 65 puan, UDS/ KPDS sınavlarından en az 60 puan veya TOEFL vs gibi sınavlardan eşdeğer puan veya DEÜ Yabancı Diller Yüksek Okulu Seviye Sınavından en az 65 puan.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

1 dönem Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık derslerini (mezun lisans programına göre tanımlanmış olan bilimsel hazırlık derslerini) alıp başarılı olduktan sonra 1,5 yıl. 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 90 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Programa Ait Özel Nitelikler:
* Öğrencilerin Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans Programı derslerini almaya başlayabilmeleri için Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık Derslerinden, mezun oldukları lisans programına göre belirlenmiş olan dersleri alıp, başarılı olmaları zorunludur.
* Tam zamanlı ve gündüz eğitimi vermektedir, toplamda yirmi öğretim üyesi ders vermektedir,
* Proje dersleri ve teorik dersler ağırlıklı bir ders programına sahiptir,
* Proje derslerinde üretilen çalışmalar derinlemesine araştırma sürecini kapsar, uygulamaya yöneliktir ve elde edilen veriler doğrultusunda ders kapsamında öğrenciler tarafından üretilen bilgi proje çalışmalarında doğrudan kullanılır,
* Dönem sonu projeleri jüri sistemi ile değerlendirilir,
* Koruma alanın yapısı itibarı ile disiplinlerarası bir yapıya sahiptir. Bu durum eğitim programına yansımaktadır,
* Kentsel koruma planlaması konusunda uygulama alanında etkin olarak görev yapacak ve diğer ilgili disiplinlerle birlikte çalışmalar yürütebilecek uzmanları yetiştirmeye yöneliktir,
* Tarihsel kentsel alanlar üzerindeki hızlı kentleşme süreçlerinin getirdiği olumsuz etkilerin ve rant baskılarının giderilerek; mekânsal, toplumsal ve ekonomik anlamda iyileşme sağlayacak olan çözümlerin ve koruma uygulamalarının üretilmesine katkı sağlar,
* Tarihsel kentsel alanların geçirdiği tarihsel süreçlerin anlaşılması, mevcut ekonomik, sosyal ve kültürel pratiklerin kavranması ve alanın sorun ve potansiyellerinin belirlenerek çözüm önerilerinin uluslararası koruma ilkeleri temelinde disiplinlerarası bir çerçevede geliştirilmesine yönelik bir eğitim sunar,
* İnsana, doğaya ve tarihsel kültürel süreçlere duyarlı ve mesleki bilgi ve beceri sahibi, meslek etiği bulunan nitelikli insanlar ve koruma uzmanları yetiştirir,
* Tarihsel kentsel alanlardaki sorunların hangi süreçlerle ilgili olduğunu anlamaya ve bu alanların tarihsel niteliklerini tüm toplum kesimleri için bir hafıza alanı olarak yaşatma yönünde korumaya odaklanan araştırmaları gerçekleştirir,
* Tarihsel kentlere ilişkin bilgi üretmekte ve bu bilgiyi ilgili kurum, kuruluşlara ve topluma ulaştırabilmektedir,
* Farklı disiplinlerden gelen öğrencilerin kentsel koruma planlaması konusunda bilgi ve becerilerinin arttırılmasını ve kentsel koruma alanında uzmanlaşmalarını ve birlikte çalışabilmelerini sağlayamaya yöneliktir,
* Çift anadal ve yandal olanağı bulunmamaktadır.

Öğrencilere Sunulan Olanaklar:
- Bilgisayar laboratuarı (36 adet masaüstü bilgisayar)
- Teorik derslerin anlatıldığı sınıflarda projeksiyon sistemi (5 adet),
- Proje dersleri için ayrılan stüdyolarda (6 adet) çizim masaları,
- 1 adet seyyar projeksiyon aleti,
- Derslerde kullanılmak üzere 6 dizüstü bilgisayar,
- Derslerde kullanılmak üzere 1 adet mikrofon+kulaklık sistemi,
- 5 adet el GPS i, lisanslı Geomedia, lisanslı Netcad programı
- 1 adet tez ve pafta arşivi ile bölüm kitaplığı,
- Fakülte içerisinde 1 adet 280 kişilik konferans salonu,
- Fakülte bünyesinde Bilgisayar Uzmanı, Fotograf Uzmanı bulunmaktadır.

Yabancı Dilde Verilen Derslerin Oranı: %30

Temel Program Kazanımları

1   Sosyo-ekonomik, mekansal, kültürel, yönetsel ve hukuksal kapsamlarda koruma amaçlı imar planı pratiğinin kazandırılması
2   Tarihsel çevre koruma konusunda çeşitli bağlam ve ölçeklerdeki araştırmaları tasarlama, yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3   Tarihsel çevre koruma çalışmalarının gereksinim duyduğu analitik sürecin kavranması ve çalışmalarda gereken niteliksel ve niceliksel bilgileri kullanma becerisinin geliştirilmesi
4   Tarihsel çevre koruma konusunda mesleki etik değerlere duyarlı ve sosyal adalet ilkeleri ve kamu yararını temel alan uygulamalar gerçekleştirme becerisinin kazandırılması
5   Koruma alanının gereksinimlerini karşılayabilecek bütünleşik koruma stratejilerinin geliştirilmesi
6   Doğal ve kültürel varlıkları bütüncül bir bağlam içerisinde değerlendirilerek koruyabilme becerisinin geliştirilmesi
7   Tarihsel çevre koruma konusunun farklı ölçek ve uzmanlık alanlarını tanıma ve iletişim kurabilme becerisini kazanarak; koruma amaçlı imar planını hazırlayan ekibin üyesi olarak ortak çalışmalar yürütebilme becerisi
8   Koruma çalışmalarının sosyolojik boyutlarının kavranabilmesi ve etkiyen/etkilenen toplumsal kesimlerin koruma amaçlı imar planı sürecinde gözetilmesinin sağlanması
9   Farklı kültürel yapıları tanıma, anlama ve kültürel yapı ve mekan üretim pratiği arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisi
10   Tarihsel çevre koruma konusundaki yasal ve yönetsel yapılanmayla uygulamalar arasındaki ilişkiyi anlama ve irdeleyebilme becerisi
11   Tarihsel çevrelerin özgün mekansal ve sosyo-ekonomik gereksinimlerini analiz ve tespit edebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilecek çözüm önerilerini ve koruma stratejilerini ortaya koyabilme becerisi
12   Tarihsel çevrelerin özgün yapılarına uygun olan koruma yöntemlerini seçebilme ve uygulayabilme becerisi
13   Koruma amaçlı imar planı sürecinde tarihsel alanların niteliklerine uygun planlama dili ve grafik anlatım tekniklerini geliştirebilme becerisi
14   Güncel /Çağdaş konulara ilişkin edinilen bilginin yorumlanarak koruma alanlarının problemlerinin çözümünde kullanılması

Mezunların İstihdam Profilleri

Program henüz mezun vermemiştir. Mezunlar kamu sektöründe (bakanlıklar ve bağlı taşra kuruluşlarında, belediyelerde) ve özel sektörde (özel bürolarda, değerleme şirketlerinde vb. ) iş olanağı bulabileceklerdir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programın zorunlu derslerine ek olarak, öğrenciler danışmanlarının onayı ile uygun seçmeli derslere kayıtlanırlar. Gerekli durumlarda, danışmanının onayı ile başka programlardan (DEU veya diğer üniversiteler) da derslere kayıtlanabilirler.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CON 5091 Kentsel Koruma Planlaması ZORUNLU 4 4 0 12
G 2 PLN 5093 Plancılar İçin Uygulamalı Matematik ZORUNLU 2 2 0 7
G 3 FBE 5555 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CON 5051 Kentsel Korumada Uygulama Sorunları SEÇMELİ 2 0 0 5
G 2 CON 5053 Kentsel Morfoloji SEÇMELİ 2 0 0 5
G 3 CON 5061 Kentsel Mirasın Korunması ve Turizm SEÇMELİ 2 0 0 5
G 4 CON 5081 Kentsel Yapı Çevresi ve Doğa İlişkisi SEÇMELİ 2 0 0 5
G 5 PLN 5069 Planlamada Araştırma ve Analiz Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 5
G 6 CON 5085 Kültürel Mirasın Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 6
G 7 CON 5087 Korumada Kavram ve Yöntemler SEÇMELİ 2 0 0 6
G 8 CON 5089 Kent Kültürü Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 9 CON 5083 Tarihi Çevre Korunmasında Dünya Örnekleri SEÇMELİ 2 0 0 5
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 CON 5044 Tarihsel Çevrelerde Kimlik ve Sosyo-Kültürel Yapı ZORUNLU 2 0 0 6
B 2 CON 5092 Koruma Tarihi ve Koruma Kuramları ZORUNLU 2 0 0 5
B 3 CON 5086 Korumada Yasal Çerçeve ZORUNLU 2 0 0 6
B 4 CON 5084 Tarihsel Çevrede Yapı ve Doku Ölçeğinde Belgeleme ZORUNLU 4 4 0 13
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 CON 5052 Koruma Planlamasında Tasarım İlkeleri SEÇMELİ 2 0 0 5
B 2 CON 5062 Kültür Turizmi ve Miras İlişkisi SEÇMELİ 2 0 0 5
B 3 CON 5090 Kentlerde Çok Katmanlı Mekansal Yapı SEÇMELİ 2 0 0 6
B 4 CON 5088 Kentsel Koruma Alanlarında Ulaşım Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 6
B 5 CON 5082 Doğa Koruma ve Planlama SEÇMELİ 2 0 0 5
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 PLN 5097 Dönem Ödevi ZORUNLU 0 0 0 15
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 15
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır.
Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Tezsiz ikinci devre (Yüksek Lisans Derecesi) Programı dersler (75 AKTS) ve Dönem Projesi (15 AKTS), toplam 90 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağrlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Bölüm Başkanı : Prof.Dr.Hülya KOÇ
E-Posta : hulya.koc@deu.edu.tr
Telefon : +90 (232) 301 84 79 / +90 (232) 301 84 64
Adres: D.E.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü
Tınaztepe Yerleşkesi Doğuş Cad. No:209 35160 Buca / İZMİR