DERS ADI

: Tarihi Çevre Korunmasında Dünya Örnekleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CON 5083 Tarihi Çevre Korunmasında Dünya Örnekleri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında çeşitli Dünya ülkelerinde özellikle bütünleşik koruma süreçlerini
kapsayan tarihsel çevre koruma örneklerinin incelenmesi ve tartışılması
gerçekleştirilecektir. Dersin amacı öğrencilerin tarihsel çevre koruma süreçlerinin
ülkelerin ulusal değer ve dinamikleri ile ilişkisini kavramalarını, farklı ülke
uygulamalarını özellikle kamu yararı ve sosyo-ekonomik bağlamlarda tartışabilmelerini,
farklı yöntem ve yaklaşımları karşılaştırarak, sorgulamalarını ve ülkemiz pratiğine
uygun yaklaşımları seçebilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihsel çevre koruma çalışmalarını ülkelerin ulusal ve yerel değer ve dinamikleri ile ilişkilendirebilecek (kavrama)
2   Farklı tarihsel çevre koruma yaklaşım ve uygulamalarını ayırt edebilecek (kavrama)
3   Ülkemiz pratiğine uygun yaklaşımları seçebilecek (uygulama)
4   Tarihsel çevre koruma konusunda farklı yöntem ve yaklaşımları karşılaştırabilecek (analiz)
5   Çeşitli ülkelerin tarihsel çevre koruma yaklaşım ve uygulamalarını kamu yararı temelleri ile sosyolojik ve ekonomik bağlamlarda tartışabilecek (analiz)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel kentlerin korunması çalışmalarının süreçsel gelişimi I - Tarihsel süreçteki temel oluşumlar ve kuramsal çerçevenin gelişimi
2 Tarihsel kentlerin korunması çalışmalarının süreçsel gelişimi II - Uluslararası kurumlaşma ve yasal-yönetsel çerçevenin oluşturulması çerçevenin oluşumu gelişimi
3 Tarihsel kentlerin korunması çalışmalarının süreçsel gelişimi III -Mevcut uluslar arası kurumlaşma ve yönlendirici yasal-yönetsel çerçeve
4 Tarihsel kentlerin korunması yaklaşımları -Örnekler
5 Tarihsel kentlerin korunması yaklaşımları - Örnekler
6 Tarihsel kentlerin korunması yaklaşımları -Örnekler
7 Tarihsel kentlerin korunması yaklaşımları -Örnekler
8 Ara Sınav Ödevi Teslim ve Sunumu
9 Tarihsel kentlerin korunması yaklaşımları -Örnekler
10 Tarihsel kentlerin korunmasına ilişkin uygulamaların sosyolojik ve ekonomik boyutlarının karşılaştırılması ve tartışılması
11 Kültür turizmi sektörü ile tarihsel kentlerin korunması yaklaşımlarının ilişkisinin tartışılması
12 Dünya ülkelerindeki uygulamalar çerçevesinde Türkiye deneyiminin tartışılması
13 Ödev sunumları ve tartışma
14 Ödev sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Jokilehto, J, (2001), Settlement Planning and Conservation, ITUC Curriculum review
meeting, Rome, June 13-15. Erişim Adresi: http:// www.imednet.it/delta, Erişim Tarihi:
15 August 2005.
conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulez.aspNT=O66&CM=1&8DF=30%2F02%2FO2&CL=ENG
ww.coe.int/T/E/Culturel_cooperation/Heritage/Resources/echartpart.asp
Yardımcı kaynaklar:
Knudson, R, (2001), Cultural Resource Management in Context, Archives and
Museum Informatics 13 içinde (359-381), Netherlands: Kluwer Academic
Referanslar: Dersle ilgili akademik yayınlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders konferans sunumlar ve örneklerin tartışılması ile yöntemiyle yürütülecektir.
Öğrenciler konuları dersleri dinleyerek ve tartışmalara katılarak ve aynı zamanda
kendilerine verilecek ödevleri hazırlayarak ve sunarak öğreneceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlişkilendirme ve Ayırt etme (Kavrama) Ara Sınav,
Uygulama (Uygulama),
Karşılaştırma, Tartışma (Analiz) Ödev/Sunum ile ölçülmektedir.
Ara Sınav ödev biçiminde olacaktır. Ödev bir araştırma alanı ya da konusu hakkında yapılacak incelemeleri ve/veya kavramsal tartışmaları içerecektir. Ödev rapor ve sunum biçiminde istenebilecektir. Final sınav da benzer nitelikte bir ödev biçiminde olacaktır. Ara Sınav Ödevi ve Final Sınav Ödevleri birbirinden bağımsız veya birbiriyle ilişkili ve birbirinin geliştirilmesi/revizyonu biçiminde olabilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde
sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Sunum Hazırlama 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 45 45
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.41
ÖK.51