DERS ADI

: Koruma Tarihi ve Koruma Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CON 5092 Koruma Tarihi ve Koruma Kuramları ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Mimari mirasın korunması öyküsü, antik yapıların korunmasından sanat, tarih ve kültüre
dair kadar geniş bir bilgi alanını kapsar. Tarihsel koruma, antik zamanlar ve
Rönesanstan günümüze kadar uzanmaktadır. Bu derste geleneksel olandan modern olana
kadar, tarihsel değerlerin korunması ve yapılı çevreye ilişkin yaklaşım farklılıkları
ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Batı orijinli tarihsel alanların korunması öyküsünü anlatabilecek (Bilgi),
2   Kentsel koruma ve bina onarım tekniklerini yorumlayabilecek (Uygulama),
3   Süreç içinde tarihsel alanların korunması konusundaki farklı yaklaşımları
4   Türkiyedeki kentsel koruma ve yapısal onarım uygulamalarını teknik ve politik
5   Tarihsel alanlarda bilgi nin korunmasına ilişkin düşünsel yönü inşa

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 14. Yüzyıl: Petrark ve Cola di Rienzo / Leon Battista Alberti Öğrencilere okuma listesi verilecektir.
2 15.yüzyıl: Leon Battista Alberti / Papa Beşinci Nicolaus ve 16. yüzyıl: Beşinci Sixtus
3 17. yüzyıl: Güzellik adına kıyım (14. Louis Dönemi) ve 18.yüzyıl: Cumhuriyet ve Yıkım
4 19.yüzyıl: Bonapart Devri ve 19.yüzyıl: Camillo Sitte
5 Modernite projesinin koruma yaklaşımı
6 19.yüzyıl: Restorasyon: Viollet-le-Duc
7 19.yüzyıl: Aşırı Onarıma Tepki: Ruskin, Morris, Webb
8 19.yüzyıl İtalya restorasyon çalışmaları
9 20.yüzyıl Atina Konferansı - Carta del Restouro
10 20.yüzyıl Venedik Tüzüğü
11 2. Dünya Savaşı sonrası Koruma Düşüncesindeki Gelişmeler
12 Koruma ve postmodernite
13 Ödev sunumları ve tartışma
14 Ödev sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahunbay, Zeynep (1996): Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınları, İstanbul.
Binan, Can (1999): Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğünden Günümüze Düşünsel
Gelişmenin Uluslar arası Evrim Süreci, YTÜ Basım-Yayın Merkezi Matbaası, İstanbul.
Erder, Cevat (2007): Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara.
Jukka, Jokilehto (1999): History of Architectural Conservation, Butterworth-Heinemann,
Oxford.
Kuban, Doğan (2000): Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, Yem
Yayın, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler görsel olarak desteklenmiş
sunumları dinleyerek ve katılarak konuları öğreneceklerdir. Öğrencilerin verilen
okumaları yapması beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Anlatma (Bilgi), Açıklama (Kavrama),Yorumlama (Uygulama),
Eleştirme (Analiz) ve (İnşa Etme) ödev ve sunum ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar, tartışmalar biçiminde
sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00; Perşembe: 14.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 50 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51