DERS ADI

: Kentlerde Çok Katmanlı Mekansal Yapı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CON 5090 Kentlerde Çok Katmanlı Mekansal Yapı SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin tarihsel kentlerde arkeolojik çok katmanlılığın oluşum
süreçlerini anlamalarını ve çok katmanlı kentlerdeki koruma süreçlerini yönlendiren
kentsel ve önlemsel arkeoloji yaklaşımlarını öğrenmelerini ve çok katmanlı kentlerde
ilgili disiplinler ile birlikte disiplinlerarası çalışmalar yürütebilme becerisi
kazanarak, bu alanlar için uygun analiz ve envanterleme teknikleri ile planlama dili
ve kararlarını geliştirebilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çok katmanlı kentlerin özelliklerini tanımlayabilecek (bilgi)
2   Yüzey araştırması, kurtarma kazısı, bilimsel kazı, kentsel arkeoloji, önleyici
3   Kentsel ve önleyici arkeoloji yaklaşımlarının özel metotlarını ayırt edebilecek
4   Çok katmanlı kentlerde İlgili disiplinler ile ortak çalışmalar organize
5   Çok katmanlı kentler için uygun koruma kararlarını ve planlama dilini

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kentlerde çok katmanlılık kavramı ve oluşum süreci
2 Çok katmanlı kentler için analitik yaklaşımlar
3 Çok katmanlı kentlere müdehale biçimleri I- Tarihsel süreçteki gelişim
4 Çok katmanlı kentlere müdehale biçimleri II - Kentsel arkeoloji-yönlendirici yasal çerçeve
5 Çok katmanlı kentlere müdehale biçimleri III - Kentsel arkeoloji müdahale örnekleri
6 Çok katmanlı kentlere müdehale biçimleri IV - Önleyici arkeoloji örnekleri ve yönlendirici yasal çerçeve
7 Çok katmanlı kentlere müdehale biçimleri V - Önleyici arkeoloji Örnekler
8 Türkiye'de kentsel ve önleyici arkeoloji I - Yasalyönetsel çerçeve
9 Ara Sınav
10 Türkiye'de kentsel ve önleyici arkeoloji II - Uygulama örnekleri
11 Kentsel arkeolojik envanterleme
12 Kentsel arkeolojik alanlar için planlama dili geliştirilmesi sorunu
13 Ödev sunumları ve tartışma
14 Ödev sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Council of Europe (1999). Report on the situation of urban archaeology in
Europe.Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Yardımcı kaynaklar:
Alpan, A. (2005), Integration of urban archaeological resources to everyday life
in the historic city centers Tarragona, Verona and Tarsus, Yayımlanmamış Y. Lisans
Tezi, Orta Doğu
Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Altınöz, G. B. (2003), Kültürel mirasın korunması ve yönetiminde bilişim
teknolojilerinin kullanımı:
Gelişen araçlar, değişen yöntemler, yeni perspektifler, Her dem yeşil yapraklı bir ağaç
Cevat Erder'e
armağan içinde (227-243), (N. Ş. Güçhan, Der.). Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi
Yayınları.
Archaeology and Planning (1984), Collo

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler konuları dersleri
dinleyerek, kendilerine verilen makalelleri okuyarak, tartışmalara katılarak ve aynı
zamanda kendilerine verilecek ödevleri hazırlayarak ve sunarak öğreneceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavrama, Tanıma ve Ayırt Etme Ara Sınav,
Geliştirme, Seçme-Gerçekleştirme Ödev/Sunum ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde
sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 50 50
Sunum Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51