DERECE PROGRAMLARI

: Coğrafya Öğretmenliği Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Coğrafya Öğretmenliği programı 1990dan bu yana Yüksek Lisans derecesi vermektedir.

Kazanılan Derece

Coğrafya Öğretmenliği, Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi )

Kabul ve Kayıt Koşulları

Yüksek lisans programlarına başvuru için;
-Lisans Diplomasına sahip veya lisans eğitiminin son yıl/yarıyılında olmak,
-ÖSYM tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavından (ALES) başvurduğu programın puan türünden en az 55 puan almış olmak,

Mülakat Notu; yazılı değerlendirme puanının %60ı ile sözlü değerlendirme puanının %40ından oluşacaktır.
Mülakat Notu = %60 Yazılı Değerlendirme Puanı + %40 Sözlü Değerlendirme Puanı
Mülakat Notu 65 ve üzerinde olan adaylar başarılı sayılırlar. Bu adaylar için ALES Puanı, Mezuniyet Notu ve Mülakat Notundan oluşan Değerlendirme Puanı hesaplanacaktır.
Değerlendirme Puanı = %50 ALES + %25 Mezuniyet Notu + %25 Mülakat Notu
Adaylar öncelik belirterek başvurdukları programlara Değerlendirme Puanları ile sıralanarak yerleştirilirler. Sıralama sonucunda en yüksek puandan itibaren kontenjan kadar aday başvurduğu programa (öncelikli tercihi dikkate alınarak) kayıt hakkı kazanır. Aynı sayıda yedek aday ilan edilir. Kayıt hakkı kazanan adaylar belirtilen tarihler arasında kayıt yaptırmak zorundadır. Boş kalan kontenjanlar için yedek adaylara kayıt hakkı verilir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Üniversite içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci Yönetim Kurulunca kontenjan belirlenmiş ise ilan edilen tarihlerde yatay geçiş başvurusu yapabilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir.
Öğrencinin bir başka anabilim dalı/üniversitenin lisansüstü programında kayıtlı iken alıp başarılı olduğu dersler karşılığında kayıtlı olduğu programa ait derslerden muafiyet talepleri Dokuz Eylül Üniversitesi Muafiyet ve İntibak Yönergesi hükümlerine göre Anabilim Dalı Başkanlığı görüşü alınarak, Enstitü Yönetim Kurulunca değerlendirilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Program, toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Bir yarıyıl için öğrenci iş yükü 30 AKTS, tezli yüksek lisans programının tamamlanabilmesi için gerekli toplam iş yükü 120 AKTS'dir.

Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 75 (4.00 üzerinden en az 2.50) olması gerekir. Seminer, tez çalışması ve uzmanlık alanı dersleri başarılı/başarısız olarak değerlendirilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Eğitim programı eğitim ve Coğrafya konusunda kişisel ve mesleki gelişimlerine katkıda bulunmak amacı ile hazırlanmıştır. Program dili Türkçedir.

Temel Program Kazanımları

1   Coğrafya'nın prensipleri çerçevesinde Coğrafya konularıyla ilgili mekândan derledikleri verileri; değerlendirebilir, yorumlayabilir, mekân analizi yaparak çözüm önerilerinde bulunabilir.
2   Oay ve sorunlara bütüncül yaklaşarak, doğal ve kültürel kaynakların sürdürülebilir yönetiminde etkili değerlendirmeler ve uygulamalar yapabilir.
3   CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) ve UA (Uzaktan Algılama) yazılım ve donanımları aracılığıyla uygun veri ve metotları kullanarak; yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında ileri düzeyde materyal, akıllı harita, grafik, şekil hazırlayabilir ve mekân ile ilgili analizler yapabilir.
4   Coğrafya eğitimi alanında çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejileri kullanarak uygun öğrenme ortamları ve eğitim materyalleri hazırlayabilir.
5   Coğrafya ile ilgili kavram ve olguları bilir, çevresini coğrafi bakış açısıyla bütüncül bir şekilde değerlendirir.
6   Yabancı meslektaşları ile iletişime geçebilir, coğrafya ve coğrafya eğitimi ile ilgili ortak etkinlikler yapabilir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı yüksek lisans mezunları, MEB ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik; MEB ve ona bağlı özel okul ve dershane gibi kurumlarda uzman olarak çalışabileceği gibi Yerel Yönetimler, MTA, DSİ, Turizm sektörleri gibi devletin farklı kurumlarında da istihdam edilebilirler. Ayrıca yer bilimleriyle ile ilgili alanlarda özel sektörde de çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar , ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Yüksek Lisans Programı Öğretim Planı, 2 zorunlu ve 23 seçmeli dersten oluşmaktadır. Yüksek Lisans Programı seçmeli ders havuzunda, 12 tanesi Güz yarıyılında, 11 tanesi Bahar yarıyılında olmak üzere toplam 23 seçmeli ders yer almaktadır. Öğretim Programında yer alan zorunlu derslerin / seçmeli derslere oranı 6/188 AKTSdir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SAC 5033 Coğrafi Bilgi Sistemleri I ZORUNLU 3 0 0 7
G 2 EBE 5039 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 18
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SAC 5019 Uygulamalı Jeomorfoloji SEÇMELİ 3 0 0 7
G 2 SAC 5023 Dünya'da ve Türkiye'de Coğrafya Eğitimi SEÇMELİ 3 0 0 8
G 3 SAC 5027 Doğal Ortamda İnsan Etkisi I SEÇMELİ 3 0 0 8
G 4 SAC 5001 Araziden Faydalanma I (Ovalar) SEÇMELİ 3 0 0 8
G 5 SAC 5005 Klimatolojik Verilerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 3 0 0 8
G 6 SAC 5059 Türkiye'nin Demografik Özellikleri SEÇMELİ 3 0 0 5
G 7 SAC 5017 Kentsel Koruma SEÇMELİ 3 0 0 7
G 8 SAC 5031 Uzaktan Algılama SEÇMELİ 3 0 0 7
G 9 SAC 5055 Beşeri ve Ekonomik Coğrafya'da Araştırma Yöntemleri ve Analiz I SEÇMELİ 3 0 0 8
G 10 SAC 5057 Doğal Ekosistemler SEÇMELİ 3 0 0 5
G 11 SAC 5009 Coğrafya'da Çevre Eğitimi I SEÇMELİ 3 0 0 8
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 SAC 5034 Beşeri ve Ekonomik Coğrafya'da Araştırma Yöntemleri ve Analiz II ZORUNLU 3 0 0 8
B 2 SAC 5096 Seminer ZORUNLU 0 2 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 19
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 SAC 5014 Topografya Haritaları SEÇMELİ 3 0 0 8
B 2 SAC 5024 Türkiye'nin Ekolojik Bölgeleri SEÇMELİ 3 0 0 8
B 3 SAC 5030 Coğrafi Bilgi Sistemleri II SEÇMELİ 3 0 0 8
B 4 SAC 5032 Doğal Ortamda İnsan Etkisi II SEÇMELİ 3 0 0 7
B 5 SAC 5036 Türkiye'de Şehirleşme ve Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 5
B 6 SAC 5000 Coğrafya'da Çevre Eğitimi II SEÇMELİ 3 0 0 8
B 7 SAC 5004 Koruma Alanları ve Planlaması SEÇMELİ 3 0 0 7
B 8 SAC 5016 Coğrafya Öğretiminde Strateji, Yöntem, Teknikler SEÇMELİ 3 0 0 7
B 9 SAC 5018 Topoklimatoloji SEÇMELİ 3 0 0 7
B 10 SAC 5002 Araziden Faydalanma II (Dağlar) SEÇMELİ 3 0 0 8
 
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SAC 5198 Uzmanlık Alanı Dersi ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 SAC 5199 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 27
TOPLAM:   30
 
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 SAC 5198 Uzmanlık Alanı Dersi ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 SAC 5199 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 27
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Öğrencilerin yarıyılsonu sınavlarına girebilmeleri için teorik derslerin % 70ine, uygulama/laboratuvarların ise % 80ine devam etmiş olmaları gerekir.
Her yarıyılda bir ders için en az bir ara sınavı yapılır. Ara sınavın, yarıyıliçi çalışmalarının ve yarıyılsonu sınavlarının o dersin başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı ve dersin haftalık bazda tüm yarıyıl için içeriği, ders kitabı ve ilgili literatürü yarıyıliçi sınav ve uygulama tarihleri dersi veren öğretim üyesi tarafından yarıyılın başında Enstitü Müdürlüğüne ve öğrencilere bildirilir. Öğrenciye verilecek yarıyıl sonu ders notu, ara sınavlar, yarıyılsonu sınavı, ve/veya yarıyılsonu proje çalışması değerlendirmesi ile dönem içi çalışmaları ve derse devamı gözönünde tutularak öğretim üyesi tarafından, yarıyıl başında öğrencilere ve enstitüye verilen ders tanıtım bilgileri içinde yer alan esaslara göre takdir olunur.
Lisansüstü derslerinde bütünleme sınavı açılır. Öğrenciler Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile genel not ortalamalarını yükseltmek amacıyla başarılı oldukları dersleri de tekrarlayabilirler.
Bir dersten başarılı sayılabilmek için o dersten yarıyıl sonu notu olarak yüksek lisans, doktora/sanatta yeterlilik öğrencilerin en az (CB) notu almış olması gerekir.
Ayrıntılı bilgi için DEU Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmenliğine bakınız. http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=13260

Mezuniyet Koşulları

Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120dir. Mezuniyet koşulları Yeterlilik Koşulları ve Kuralları bölümünde ayrıntılı açıklandığı gibidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Adres: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı Coğrafya Öğretmenliği Programı 35150, Buca-İzmir-Türkiye
WebSayfası: http://ebe.deu.edu.tr/ lang=1&menu_id=5
Bölüm Başkanı:
Prof. Dr. Şerif Ali BOZKAPLAN
ali.bozkaplan@deu.edu.tr
AKTS/DS Koordinatörü:
Yrd. Doç. İsmail BULDAN
ismail.buldan@deu.edu.tr