DERECE PROGRAMLARI

: Fen Bilgisi Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 1997 yılında, eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması çerçevesinde fen bilgisi öğretmeni yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. 1998-1999 akademik yılında İlköğretim Bölümü çatısı altında eğitim vermeye başlayan anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsü'ne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Fen Bilgisi Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.
Anabilim Dalımızın eğitim programı, ilköğretimin ikinci kademesi için gelecek nesilleri hem ülkemizin hem de çağın ihtiyaç ve gereksinimleri doğrultusunda yetiştirebilecek kapasite ve beceride fen bilgisi öğretmenleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Anabilim dalımız, öğrencilerin mesleki bilgi ve deneyimlerinin güçlendirilmesinin yanı sıra, kişisel gelişimlerini destekleyen, yaratıcılıklarını ve sosyal ilişkilerini geliştiren spor, sanat, iletişim ve kültür faaliyetlerine yönlendirilmelerini de önemsemektedir.

Kazanılan Derece

Fen Bilgisi Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ulusal Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa'da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları başlamıştır.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, Hasan Ali Yücel Binası'nda hizmet vermekte olup, 4 dersliğe, 2 laboratuara ve akademik personele ait 7 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olabilme.
2   Fen ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olabilme.
3   Alanı ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırarak, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyerek, verileri yorumlayıp değerlendirebilme.
4   Alanıyla ilgili sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5   Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygulayabilme.
6   Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirebilme ve bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanabilme.
7   Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterebilme ve bu gelişmeleri izleyebilme.
8   Bilimsel bir tutum ve yaklaşım kazanabilme ve edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
9   Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranabilme.
10   Sürdürülebilir çevre ve güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi konularında yeterli bilince sahip olabilme.
11   Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve teknolojik pedagojik alan bilgisini geliştirebilme
12   Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarını mühendislik tasarım süreciyle bütünleştirerek disiplinlerarası fen öğretimi yaklaşımını etkin bir şekilde kullanabilme
13   Profesyonel gelişim imkânlarını araştırabilme ve mesleki gelişim için alanıyla ilgili yayın, kitap, proje, etkinlik ve bilimsel araştırmaları takip edebilme
14   21. Yüzyıl becerilerini edinebilme ve öğrencilerinde bu bilgi ve becerileri geliştirebilmek için uygun öğretim ortamları tasarlayabilme

Mezunların İstihdam Profilleri

Fen Bilgisi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 FBE 1001 Fizik 1 ZORUNLU 2 2 0 3
G 3 FBE 1003 Kimya 1 ZORUNLU 2 2 0 3
G 4 FBE 1005 Genel Matematik 1 ZORUNLU 2 0 0 2
G 5 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 6 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 7 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 11 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 FBE 1002 Fizik 2 ZORUNLU 2 2 0 3
B 3 FBE 1004 Kimya 2 ZORUNLU 2 2 0 3
B 4 FBE 1006 Biyoloji 1 ZORUNLU 2 2 0 4
B 5 FBE 1008 Genel Matematik 2 ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 7 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 10 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 11 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 FBE 2001 Fen Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 FBE 2003 Biyoloji 2 ZORUNLU 2 2 0 4
G 3 FBE 2005 Fizik 3 ZORUNLU 2 2 0 3
G 4 FBE 2007 Kimya 3 ZORUNLU 2 2 0 3
G 5 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 FBE 2002 Fen Öğretim Programları ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 FBE 2004 Biyoloji 3 ZORUNLU 2 2 0 4
B 3 FBE 2006 Yer Bilimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
B 5 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 FBE 3001 Fen Öğretimi 1 ZORUNLU 3 0 0 6
G 2 FBE 3003 Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları 1 ZORUNLU 1 2 0 4
G 3 FBE 3005 Astronomi ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 FBE 3002 Fen Öğretimi 2 ZORUNLU 3 0 0 6
B 2 FBE 3004 Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları 2 ZORUNLU 1 2 0 4
B 3 FBE 3006 Bilimsel Muhakeme Becerileri ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 FBE 4001 Disiplinlerarası Fen Öğretimi ZORUNLU 2 0 0 4
G 2 FBE 4003 Çevre Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 MBD 4101 Öğretmenlik Uygulaması 1 ZORUNLU 2 6 0 12
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 FBE 4002 Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları ZORUNLU 2 0 0 4
B 2 FBE 4004 Bilimin Doğası ve Öğretimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 4102 Öğretmenlik Uygulaması 2 ZORUNLU 2 6 0 12
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
 
HER DÖNEM AKTS'YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 FBE 5001 Bilimin Teknolojideki Uygulamaları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 2 FBE 5002 Fen Bilgisi Ders Kitabı İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 3 FBE 5003 Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 4 FBE 5004 Fen Öğretiminde Materyal Tasarımı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 5 FBE 5005 Fen ve Teknoloji Kaynaklı Sorunlar SEÇMELİ 2 0 0 4
H 6 FBE 5006 İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 7 FBE 5007 Kimyasal Atıklar ve Çevre Kirliliği SEÇMELİ 2 0 0 4
H 8 FBE 5008 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 9 FBE 5009 Türkiye'nin Biyolojik Zenginlikleri SEÇMELİ 2 0 0 4
H 10 FBE 5010 Yenilenebilir Enerji Kaynakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 11 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 12 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 13 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 14 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 15 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 16 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 19 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 20 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 21 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 22 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 23 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 24 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 25 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 26 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 27 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 28 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 29 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 30 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 31 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 32 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 33 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da proje, seminer, ödev, sunum vs.istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD ve B harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; FD, FF ve Y notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80'den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Bülent ÇAVAŞ
E-posta: bulent.cavas@deu.edu.tr