DERS ADI

: Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları 1

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBE 3003 Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları 1 ZORUNLU 1 2 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜL ÜNAL ÇOBAN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu derste Fen Eğitiminde laboratuvarın önemi ve amaçlarının kavratılması; laboratuvar çalışmalarının Fen Bilimleri programındaki yerinin vurgulanması; laboratuvarda uygulanacak ve alınacak güvenlik önlemlerine yönelik bilgilerin verilmesi; Fen Eğitiminde kullanılan deney malzemelerinin, araç-gereçlerin tanıtılması, bunların güvenlik kurallarına ve kılavuzlarına göre kullanımına olanaklarının gösterilmesi; laboratuvarda teknolojinin yeri ve kullanımı ile ilgili örnek uygulamalara yer vererek etkinlikler yaptırılması, Ortaokul 5. ve 6. sınıf Fen Bilimleri dersi öğretim programı kapsamında yer alan fizik, kimya, biyoloji, çevre, yer bilimi konularının doğasına uygun farklı laboratuvar yaklaşımlarına dayalı çeşitli deneylerin planlanması, yürütülmesi ve raporlanması; basit ve ucuz malzemelerle deney yapma becerilerin geliştirilmesi; deneylerde bilimsel süreç becerilerinin önemini ortaya çıkaracak etkinliklere yer verilmesi; deneylerde öğrenci performanslarının değerlendirildiği alternatif yaklaşımların gösterilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler Fen Eğitiminde Laboratuvarın önemini kavrar ve amaçlarını açıklar.
2   Öğrenciler laboratuvar çalışmalarının bilimdeki yerini açıklar.
3   Öğrenciler deneylerde ve laboratuvarda kullanılan çağdaş öğretim yaklaşımları açıklar.
4   Öğrenciler deneylerin yapılışında gerekli güvenlik önlemlerini açıklar.
5   Öğrenciler basit malzemeler kullanarak Fen Bilimleri Dersi Programında yer alan kazanımlara uygun deney tasarlar.
6   Öğrenciler Fen Bilimleri Dersi Programında yer alan kavramları deneylerle açıklar.
7   Öğrenciler Fen Bilimleri Dersi Programında yer alan aktiviteleri değerlendirir.
8   Öğrenciler deney ve laboratuvar değerlendirme yaklaşımlarını açıklar.
9   Öğrenciler deneysel ve bilimsel süreç becerileri ifade eder.
10   Öğrenciler deneylerde ve laboratuvarda teknolojik araç ve gereçlerin önemini fark eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Fen Eğitiminde laboratuvarın önemi ve amaçları açıklanır.
2 Laboratuvarda uyulması gereken kurallar ve güvenlik önlemleri açıklanır.
3 Deney malzemeleri, araç-gereçler tanıtılır, güvenlik kurallarına göre deneyler hazırlatılır.
4 Laboratuvarda bilgisayarın, teknolojinin yeri ve kullanımına yönelik vurgular yapılır.
5 Deney ve laboratuvar yaklaşımları açıklanır; deney sürecinin planlanması ve yürütülmesi öğretilir.
6 Deneysel ve bilimsel süreç becerileri açıklanır.
7 Deneysel çalışmalarda ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgiler verilir.
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Basit ve ucuz malzemelerle deney hazırlanır.
10 Basit ve ucuz malzemelerle Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi programında yer alan kazanımlara uygun deneyler yapılır.
11 Basit ve ucuz malzemelerle Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi programında yer alan kazanımlara uygun deneyler yapılır.
12 Basit ve ucuz malzemelerle Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi programında yer alan kazanımlara uygun deneyler yapılır.
13 Basit ve ucuz malzemelerle Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi programında yer alan kazanımlara uygun deneyler yapılır. 14. Hazırlanan deneyler değerlendirilir ve sergilenir.
14 Hazırlanan deneyler değerlendirilir ve sergilenir.
15 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. M. Aydoğdu, Y. Ünsal, G. Meriç, M. Uşak (2004). Fen Bilgisi Labaratuar Uygulamaları, Ankara: Pagem Yayıncılık
2. M. Bahar, F. Aydın, M. Polat, H. Bertiz. (2008). Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları 1-2. Ankara: Pagem Yayıncılık
3. Çepni, S. (2008). Sınıf öğretmenleri ve öğrenciler için fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları I ve II. Trabzon: Celepler Matbaacılık
4. Şimşek, N., Çınar, Y. (2009). Fen Bilgisi Labaratuar Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın
5. Ş. Özkurt ve diğer. (1998) Fen Bilgisi Labaratuar Uygulama Klavuzu, MEB EARGET,Ankara
6. B. Güngör, İ. Dökme, S. Ülker, F. N. Yıldırım, R. Aydınlı, Z. B. Baş. (2003). İlköğretim Fen Bilgisi 6. sınıf Ders Kitapı, İstanbul; Milli Eğitim Basımevi
7. Ş. Büyük, Z. B. Baş, N. Görür, V. Salmaner (2003). İlköğretim Fen Bilgisi 7. sınıf Ders Kitapı, İstanbul; Milli Eğitim Basımevi
8. A.Ç.Koyuncu, N. Tiryaki, B. Kavas, V. salmaner (2003). İlköğretim Fen Bilgisi 8. sınıf Ders Kitapı, İstanbul; Milli Eğitim Basımevi
9. MEB (2007), İlköğretim 6-7-8 Fen Bilimleri DersiÖğretim Programı, MEB, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunuş yoluyla öğrenme
2. Buluş yoluyla öğrenme
3. Keşfedici öğrenme
4. Tartışma
5. Soru-Cevap
6. İşbirlikli öğrenme
7. Probleme dayalı öğrenme
8. Bilgisayar ve teknoloji destekli eğitim
9. Deney-laboratuvar çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ödevleri ara sınav notuna ve final notuna doğrudan eklenerek değerlendirmeye alınacaktır. Sınav tarihleri ders planında belirtilecektir. Sınav tarihleri kesinleştiğinde, tarihlerde değişiklik yapılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Milli Eğitim kapsamında Fen bilimleri dersinde yer alan deney, etkinlik ve uygulamalarla ilgili beceriler ve bilgiler öğrencilerin sunum ödevleriyle, portföylerle, deneysel uygulamamalarla ve projelerle değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suat.turkoguz@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi mesai saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Mesleksel beceriler uygulaması 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 13 1 13
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155553445235535
ÖK.255553445235535
ÖK.355553445235535
ÖK.455553445235535
ÖK.555553445235535
ÖK.655553445235535
ÖK.755553445235535
ÖK.855553445235535
ÖK.955553445235535
ÖK.1055553445235535