DERECE PROGRAMLARI

: Restorasyon Doktora

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümünde yer alan Restorasyon Anabilim Dalı, Ege Bölgesinde mimari koruma alanında eğitim veren en eski ve köklü Kurumudur. Günümüzde de ülke genelinde restorasyon eğitimi veren kurumlar arasında önde gelen bir konumdadır. Bu bağlamda; Anabilim dalımızda yürütülen yüksek lisans ve doktora programları; Tarihi çevreye, kültürel varlıklara, duyarlı, bu konularda bilgili ve bilinçli meslek ve bilim adamı yetiştirmekte, Tarihi yapı ve çevrelere ilişkin karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplama, değerlendirme ve yorumlama becerisine sahip olma yetisini kazandırmakta, Tarihi çevre, restorasyon, koruma konularındaki bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütme becerisini kazandırmakta, Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projeleri ve raporları hazırlama becerisini kazandırarak, disiplinler arası işbirliği ile proje üretebilme yetisini edindirmeyi, mimari koruma alanında donanımlı olarak çalışabilme yetisini kazandırmayı amaçlamaktadır. Lisansüstü aşamasında koruma uzmanı mimar lar yetiştirerek, mimarlık eğitimi almış ve mimar olmuş kişilere bu uzmanlık alanı ile yeni bir meslek edindirmiş olmaktadır. Restorasyonun uzmanlık alanı gerektiren bir dal olması nedeni ile Restorasyon lisansüstü programlarından mezun olan öğrencilerimiz, Belediyeler, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulları gibi kamu kuruluşlarında, serbest olarak da koruma alanında, tarihi çevreyi korumaya yönelik projelerde ve restorasyon şantiyelerinde çalışabilmektedirler. Ege Bölgesi özelinde devamında da tüm ülkemizi kapsayacak şekilde tarihi çevrenin, kültür varlıklarının tespitinde, korunmasında ve geleceğe aktarılmasında rol oynamaktır.

Kazanılan Derece

Restorasyon Doktora Derecesi

Derecenin Düzeyi

Üçüncü Düzey (Doktora Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Yüksek Lisans Derecesi diploması, minimum 80/100 veya 3/4 genel not ortalaması, ülke çapında yapılan Lisansüstü Giriş Sınavından (ALES) ilgili alanda en az 60 puan, Enstitü giriş sınavından en az 70 puan, YDS sınavından en az 55 puan veya YÖK tarafından tanınan sınavlardan eşdeğer puan.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ana Bilim Dalı Başkanlığı'nın uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Enstitü Kurulu'nca belirlenen yatay geçiş koşullarını sağlamaları halinde Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül'de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kabul edilebilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

4 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 240 AKTS

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

İzmir de ilk lisansüstü restorasyon eğitimi, Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi bünyesinde kurulmuş olan Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümü nde başlamıştır. Ancak Yükseköğretim Kurumunun oluşturulması ile, üniversitelerde yapılan değişimler sonucu, Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalına bağlı Restorasyon programı durumuna getirilmiştir. Bu kapsamda eğitim programlarında bazı değişiklikler yapılmıştır. Ancak restorasyon konusunda lisans eğitiminde yeterli ders bulunmaması, konunun uzmanlık gerektirmesi dolayısıyla, 1995-1996 öğretim yılında yüksek lisans programı yeniden düzenlenerek, daha önce iki yarıyıl olan ders aşaması üç yarıyıla çıkarılmıştır.

Tarihi yapı ve çevrelerin korunması, değerlendirilmesi, restorasyonuna yönelik eğitim verilen programda, 36 işgünü süren restorasyon stajı da yapılmaktadır. Staj, öğrencinin teorik bilgilerini uygulama deneyimi ile bütünleştirerek, bütüncül düşünme ve yorumlamasına olanak sağlamakta, restorasyon uygulama çalışmalarına hazırlık oluşturmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, restorasyon doktora programı gelecekte kültür mirasının korunmasıyla ilgili önemli görevler üslenecek tarihi çevreye, kültürel varlıklara, duyarlı, bilgili meslek ve bilim adamı yetiştirmek; kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği ve dayanışma içinde kent ve çevresindeki tarihi yapıların yaşatılarak geleceğe aktarımını sağlamak, halkın çevre ve tarih bilincini geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Restorasyon doktora programına mimarlık yüksek lisans eğitimini tamamlamış olanlar alınmaktadır.

Bölümün öğrencilere sunduğu olanaklar:

Bölümümüzün Uygarlığın beşiği Batı Anadolu nun merkezi konumundaki İzmir kentinde konumlanması, çevrede çok sayıda antik kent, doku olarak korunmuş tarihi yerleşim bulunması bu alanların çalışmalarda adeta laboratuar ve deneyimleme alanı olmasına olanak tanımaktadır.

Restorasyon doktora programının yürütülmesinde, Mimarlık Fakültesi bünyesinde yer alan derslik, atölye, laboratuar, konferans salonu ve diğer teknik olanaklardan yararlanılmaktadır. Ayrıca Restorasyon Programı derslerinin yapılmasına ayrılmış bir adet derslik bulunmaktadır.

Yabancı Dilde Verilen Derslerin Oranı: %30

Temel Program Kazanımları

1   Tarihi çevreye, kültürel varlıklara, duyarlı, bilgili, meslek ve bilim adamı yetiştirme,
2   Akademik ortam, kamu veya özel sektör tarafından yürütülen koruma çalışmalarında görev üslenebilecek birikimde uzmanlar yetiştirme,
3   Koruma Alanlarının yönetimi konusunda çalışabilecek uzman yetiştirme,
4   Kültürel mirasın korunmasına yönelik stratejiler geliştirebilecek uzman yetiştirme,
5   Tarihi yapılar ve malzemeler konusunda ileri araştırmalarda çalışabilecek meslek ve bilim adamı yetiştirme,
6   Koruma-restorasyon ile ilgili etkin işlerde görev alabilecek uzman yetiştirme,
7   Disiplinlerarası işbirliği ile rölöve, restitüsyon, restorasyon projeleri ve raporları üretebilecek uzman yetiştirme,
8   Tarihi çevre, restorasyon, koruma konularındaki ileri bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütme,
9   Akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütme,
10   Ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunma ve yayın yapma.

Mezunların İstihdam Profilleri

Restorasyonun uzmanlık gerektiren bir dal olması nedeni ile, mezunlarımızın Belediye, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulları gibi kamu kurumlarında, proje ve uygulama konusunda da tarihi çevre korumaya yönelik projelerde, restorasyon şantiyelerinde çalışması beklenmektedir. Mezunlarımızın bir kısmı eğitim sektörüne yönelmiştir ve araştırma görevlisi, yardımcı doçent olarak hizmet vermektedir. 27 yüksek lisans mezunumuzun üçü Araştırma görevlisi olarak çalışmaktadır. Bir kişi Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu nda, altı kişi Belediyeler bünyesinde hizmet vermektedir. Belediyeler bünyesinde kurulan Koruma Uygulama Denetim Bürosu nda çalışan bir mezunumuz vardır. Bilgilerine ulaşılan mezunlarımızın tümünün mesleklerini yaptıkları, genellikle doğrudan, bir kısmının ise dolaylı olarak koruma, restorasyona yönelik görevler yürüttükleri belirtilebilir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Mezunlar doktora sonrası çalışmalara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programın zorunlu derslerine ek olarak, öğrenciler danışmanlarının onayı ile kendi tez konularına uygun seçmeli derslere kayıtlanırlar. Gerekli durumlarda, danışmanının onayı ile başka programlardan (DEU veya diğer üniversiteler) da derslere kayıtlanabilirler.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
 
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 30
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 FBE 6666 Bilim Felsefesi ve Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
B 2 ARC 6098 Doktora Uzmanlık Alanı ZORUNLU 3 0 0 9
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 16
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 6094 Doktora Seminer ZORUNLU 0 3 0 5
G 2 ARC 6098 Doktora Uzmanlık Alanı ZORUNLU 3 0 0 9
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 16
TOPLAM:   30
 
4 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ARC 6099 Doktora Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 6099 Doktora Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
6 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ARC 6099 Doktora Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 6099 Doktora Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
8 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ARC 6099 Doktora Tez ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
HER DÖNEM AKTS'YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
Z 1 ARC 5161 Yenileme Kuramı SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 2 ARC 5183 Konservasyona Giriş SEÇMELİ 2 0 0 6
Z 3 ARC 5179 Tarihi Çevrede Yapılaşma Olanakları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 4 ARC 5177 Tarihi Yapıların Koruma ve Dönüşümü için Teorik ve Pratik Bağlamdaki Yaklaşımlar SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 5 ARC 5175 Arkeolojik Mirasın Koruma Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 6 ARC 5167 Tarihi Çevre Koruma SEÇMELİ 3 0 0 6
Z 7 ARC 5173 Türkiyede Restorasyon Uygulama Örnekleri SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 8 ARC 5171 Anıtlarda Koruma Sorunları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 9 ARC 5169 Restorasyon Projesi SEÇMELİ 4 4 0 11
Z 10 ARC 5185 Miras Alanlarının Korunmasında Kültür-Mekan İlişkileri SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 11 ARC 5181 Kültürel Miras Araştırmalarında Kavramsal ve Yöntemsel Yaklaşımlar SEÇMELİ 3 0 0 6
Z 12 ARC 5165 Kırsal Mimari Mirasın Korunması SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 13 ARC 5163 Modern Mimarlık Mirasının Korunma Sorunsalı SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 14 ARC 5139 Çok Kültürlü Çok Katmanlı Tarihi YApı ve Dokuların Koruma Yaklaşımları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 15 ARC 5083 Restorasyonda Statik Problemler SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 16 ARC 5087 Anadolu Evi SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 17 ARC 5093 Tarihi Çevrede Açık Mekan Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 18 ARC 5097 Akdeniz Kültürü ve Mimari İfadesi SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 19 ARC 5005 Tarihsel Çevre Koruma Geliştirme I SEÇMELİ 2 2 0 6
Z 20 ARC 5103 Somut ve Somut Olmayan Kültürel Miras ve Bütüncül Koruma SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 21 ARC 5137 Koruma ve Turizm SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 22 ARC 5174 Tarihsel Yerleşimlerde Sokak Dokuları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 23 ARC 5172 Restorasyonda Sistem ve Malzeme Seçimi SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 24 ARC 5050 Restorasyon Kimyası SEÇMELİ 3 0 0 7
Z 25 ARC 5170 Mimari Korumada Sürdürülebilirlik SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 26 ARC 5166 Konservasyon SEÇMELİ 2 0 0 6
Z 27 ARC 5160 UNESCO Dünya Miras Alanları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 28 ARC 5060 Endüstri Arkeolojisi ve Yeniden İşlevlendirme Olanakları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 29 ARC 5088 Kent İmgesi Olarak Dini Yapılar ve Koruma Sorunları SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 30 ARC 5158 Kültür ve Kültürel Miras Politikaları,Kültürel Miras Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 31 ARC 5086 Vakıf Eserleri SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 32 ARC 5164 Rölöve ve Yapı Analizi SEÇMELİ 2 4 0 10
Z 33 ARC 5068 Restorasyon İlke ve Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 34 ARC 5062 Türk Mimarlık Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
Z 35 ARC 5090 Eski Eserlerde Yapı ve Malzeme Bilgisi SEÇMELİ 2 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır.
Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Üçüncü devre (Doktora Derecesi) Programı dersler (en az 67 AKTS), Ph. D. Seminar (5 AKTS), Ph. D. Research (18 AKTS) / Ph. D. Thesis (150 AKTS), tez önerisi, doktora yeterlik sınavı ve tez sınavı olmak üzere toplam 240 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağırlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof.Dr. Hümeyra Birol
DEÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü Tınaztepe Kampüsü 35160 Buca/İZMİR
e-posta: mimblsek@deu.edu.tr ; humeyra.birol@deu.edu.tr
Tel: +90 (232) 301 85 00 / +90 (232) 301 83 60