DERS ADI

: Tarihi Çevre Koruma

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5167 Tarihi Çevre Koruma SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Yüksek Lisans
Restorasyon Doktora

Dersin Amacı

Tarihi çevre koruma, değerlendirme, restorasyon konularında uzmanlaşacak mimarlara konuya ilişkin temel bilgileri vermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre, koruma, restorasyon konusundaki temel kavramları anlatabilme.
2   Türkiye'de tarihi çevrenin koruma sorunlarını tartışabilme.
3   Ülkenin koruma tarihini irdeleyerek, tarihi değerlerin korunmasındaki sorunların çözümüne yönelik yaklaşımlar öngörebilme.
4   Tarihi çevrenin ögeleri olarak sit ve anıtları kendi içlerinde karşılaştırabilme.
5   Koruma kanun ve ilke kararlarını yorumlayabilme.
6   Korunacak eserin belirlenmesine yönelik değerler sistemi bağlamında eseri değerlendirebilme.
7   Tarihi çevreye ilişkin bir araştırma yaparak, bunu güncel teknolojileri de kullanarak görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
8   Tarihi çevreye ilişkin bulgulardan sonuç çıkarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Tarihi Çevre ve Koruma Kavramı 2.1 Çevre ve Tarihi Çevre Kavramı 2.2 Koruma Kavramı 2.2.1 Koruma olgusunun tarihsel gelişimi. 2.2.2 Korumaya ilişkin güncel kavramlar (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma) (Sınıf içi Uygulama 1 - Beyin Fırtınası)
3 Korumanın amacı (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma) (Sınıf içi Uygulama 2 - "Oyunla öğreniyoruz")
4 Tarihi çevrenin koruma nedenleri 4.1. Korumada temel yaklaşımlar 4.2. Tarihi çevrenin ögeleri 4.2.1 Sitler 4.2.2 Anıtlar Ödev konularının verilmesi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
5 İzmir tarihsel kent dokusunu inceleme gezisi (2021-2022 Öğretim Yılı Güz yarıyılında şartlara bağlı olarak sanal geziler şeklinde gerçekleştirilebilecektir).
6 Korumada Değerler Sistemi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma) (Sınıf içi Uygulama 3 - Örnek olay yöntemi)
7 Restorasyon kavramı 7.1 Restorasyon yöntemleri (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
8 Koruma - Restorasyon konusunda öneri niteliğindeki uluslararası tüzükler (Anlatım Yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
9 Uluslararası tüzükler ışığında restorasyon yaklaşımı açısından belirli konuların tartışılması (çevre, stil birliği, faraziye, teknik malzeme, ekler, v.b.) (Anlatım Yöntemi, tartışma yöntemi) (Sınıf içi uygulama 4- Görüş geliştirme)
10 1.Vize Sınavı Koruma ve restorasyona ilişkin Uluslararası Kuruluşlar (Anlatım yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
11 Türkiye'de koruma ve restorasyon olgusuna bakış Osmanlı İmparatorluğunda koruma kanun ve nizamnameleri (Asar-ı Atika nizamnameleri) (Anlatım Yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
12 Türkiye'de koruma kanunları ve ilke kararları 12.1 1710, 2863, 3386 sayılı koruma kanunları 12.1.1 1995 ve 1996 yıllarında çıkan ilke kararlarının getirdiği değişiklikler 12.1.2 5226 sayılı kanun ve izleyen ilke kararları, yönetmelikler ile yapılan değişikliklerin irdelenmesi. (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
13 Koruma gündemindeki gelişmelerin getirdiği yenilikler ve restorasyon uygulamalarına yansımaları. Ödevlerin toplanması (Anlatım Yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın tartışma)
14 Restorasyon Uygulamalarına ilişkin örnekler Türkiye'de koruma konusundaki sorunlar ve çözüm önerilerinin tartışılması. (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) (Yayın sunum ve tartışması)
15 Öğrenci sunumları. Genel değerlendirme. (Yayın sunum ve tartışması)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* AHUNBAY, Zeynep, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.
* AKYÜZ LEVİ, Eti, "Tarihi Çevre Korumacılığı ve Turizm" Mimarlık, 286 (4 / 1999), s. 55-56.
* AKYÜZ, Eti, "İkinci Grup Uygulamalar", Art Dekor, 34 (Ocak 1996), s. 76-78.
* AKYÜZ LEVİ, Eti, "İzmir'in Tarihi Çevre Dokusu ve Koruma Sorunları", Mimarlık Batı Akdeniz, 9 (Ekim 1998), s. 8-13.
* AKYÜZ LEVİ Eti, GENÇ Umut, "İzmir'de Tarihi Banka Yapıları", YAPI Dergisi, sayı (Ocak 2016), s. 54-61.
* AKYÜZ LEVİ Eti, "Conservation Courses in Undergraduate Architecture Education in Turkey", Conservation of Cultural Heritage in Turkey, Ege Yayınları, İstanbul, 2016, s. 241-253.
* ALTINOLUK, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, 1998.
* BOITO, Camillo, Korumak mı, Restore Etmek mi , İstanbul, Janus Yayıncılık, 2018.
* ERDER, Cevat, Tarihi Çevre Algısı, Ed. Y. D. Aktaş, F. D. Akyıldız, YEM Yayınları, İstanbul, 2018.
* ERDER, Cevat, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, 1975.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri:
Ders, anlatım, sınıf sunumları ve tartışma formatındadır. Görsel malzemeler yoğun olarak kullanılacak ve eğitim sürecinde teknik geziler yapılacaktır.
Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.

* Literatür araştırması ve arşiv araştırması
* Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler) - 2021-2022 Öğretim Yılı Güz yarıyılı'nda COVİD19 etkileri ve eğitimin uzaktan yürütülmesi nedeniyle alanın fotograf ve video gibi araçlarla belgelenip, süreçte bu dokümanlar ve gerekirse internet ortamından sağlanacak harita ve diğer kaynakların katkısı ile çalışmaların yürütülmesi düşünülmektedir.

- Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
- Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma.- 2021-2022 Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda koşullara bağlı olarak teknik gezinin gerekirse sanal geziler şeklinde gerçekleştirilmesi düşünülmektedir.
- Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, değerlendirilmesi, yorumlamalar
- Yayın tartışma

Bunlar dışında soru-cevap yöntemi, oyunla öğretim yöntemi, bireysel öğretim yöntemi, beyin fırtınası, grup çalışması yöntemi de kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav : % 25 ( ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5 )
Derse katılım ve ödevler : % 25 ( ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5 )
Final Ödevi : % 50 ( ÖÇ3, ÖÇ 6, ÖÇ7, ÖÇ8 )

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu ÖÇ1; kavrama boyutu ÖÇ2; uygulama boyutu ÖÇ3; analiz boyutu ÖÇ4; değerlendirme boyutu ÖÇ5, ÖÇ6; sentez boyutu ÖÇ7, ÖÇ8 ile ölçülmektedir. Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Eti Akyüz Levi
e-posta: eti.levi@deu.edu.tr; eti.akyuz@gmail.com
tel.:0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 12.00-12.45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Teknik gezi 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 5 5
Kitap Okuma 12 2 24
Bireysel Ödev Hazırlama 1 15 15
Bireysel Final ödevi hazırlama 1 25 25
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71
ÖK.81