DERECE PROGRAMLARI

: Dil ve Konuşma Terapisi Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

6225 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 06.04.2011 tarihinde yürürlüğe girmiş ve Dil ve Konuşma Terapisi mesleği yasal statüye kavuşmuştur. Kazanılan bu statü ve aynı zamanda dil ve konuşma terapistlerine duyulan ihtiyacın artması dolayısıyla gerekli girişimlerde bulunulmuş ve 17/01/2018 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi bünyesinde Dil ve Konuşma Terapisi Bölümün açılması uygun görülmüştür.

Kazanılan Derece

Dil ve Konuşma Terapisi yüksek lisans mezunları "bilim uzmanlığı" unvanı alarak mezun olmaktadır. Bu bağlamda dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapi tekniklerinin uygulanması konusunda donanımlı bilim uzmanları yetiştirilmektedir.

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Birinci Düzey (Lisans) diploması; Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavının (ALES) ilgili dalından ya da eşlenirliği kabul edilen sınavlardan (GRE/GMAT) en az 55 almış olmak; yabancı dil sınavlarından (ÜDS/KPDS/YDS/e-YDS/YÖKDİL) ya da eşlenirliği ÖSYM tarafından kabul edilmiş olan diğer yabancı dil sınavlarından en az 50 almış olmak ya da DEU Yabancı Diller Yüksekokulu'nun yaptığı sınavdan en az 55 almış olmak. Not Döküm Çizelgesi; Yüksek Lisans Bilim Sınavından en az 65 almış olmak.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Yatay Geçişle gelen öğrenciler:
Türkiye deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.
Yatay Geçiş Kontenjanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilmektedir. Değerlendirme ise; fakülte ve yüksekokullarda oluşturulan komisyonlar tarafından yapılmakta ve ilgili kurullarca karara bağlanarak ilan edilmektedir.

Dikey Geçişle gelen öğrenciler:
Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçişleri; Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkındaki Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Üniversite tarafından ayrılan kontenjanlar ÖSYM Başkanlığına bildirilir. Bildirilen bu kontenjanlar ve koşullar ÖSYM tarafından hazırlanan Dikey Geçiş Kılavuzunda ilan edilir.
Yerleştirme işlemleri Dikey Geçiş Sınavı neticesine göre merkezi olarak ÖSYM tarafından gerçekleşir.

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Dil ve Konuşma Terapisi lisans eğitimi 4 yıl tam zamanlı olarak verilecek ve bölümün eğitim dili Türkçe olacaktır. 4 yıl boyunca alanında uzman öğretim üyeleri tarafından hem teorik hem uygulamalı dersler yürütülecektir. Teorik ve uygulamalı derslerdeki eğitimin içeriği Biyomedikal Bilimler, Dilbilimi, Davranış Bilimleri, Dil ve Konuşma Terapisi Bilimi, Araştırma Bilimleri ve Halk Sağlığı gibi farklı alanlara yönelik olacaktır. Bu alanlara yönelik dersler dışında öğrencilerimiz alan bilgilerini geliştirmeye yönelik çeşitli çalışmalara yönlendirilecek ve bu çalışmalarını seminer, rapor, araştırma projeleri biçiminde olacaktır. İyi bir konuşma ve dil terapisti yetiştirmek için, bu mesleğin pratikteki uygulamalarını görmek ve farklı bozukluklarda farklı uygulamaları tanımak adına bizzat terapileri izlemek oldukça önemlidir. Bu açıdan bölüm öğrencilerine yeterince dil ve konuşma terapisi uygulamalarını izleme imkanı sağlanacaktır. Bu çalışmalar dışında öğrencilerimizin alana ilişkin deneyimlerini arttırmaya yönelik olarak kurum stajı sorumlulukları olacaktır.

Temel Program Kazanımları

1   Dil ve konuşma terapisi alanında donanımlı mesleki bilgilere sahip olmak
2   Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği kuramsal bilgileri uygulamada kullanabilmek.
3   Uygulamada dil ve konuşma bozuklukları türlerini doğru bir şekilde ayırt etmek, doğru tanı koymak, bireyselleştirilmiş terapi programını düzenlemek ve yürütmek.
4   Dil ve konuşma bozukluğu olan hastaların psikolojik durumunu iyi bilmek, onlarla iyi diyalog kurmak ve terapiye olan istek ve inançlarını sağlamak.
5   Dil ve konuşma bozukluğu olan hastaları ve hasta yakılarını doğru yönlendirmek, ailelere danışmanlık yapabilmek ve terapiye aile katılımını sağlayabilmek.
6   Dil ve konuşma bozuklukları alanında farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içinde çalışabilmek için farklı alan bilgilerine sahip olmak.
7   Dil ve konuşma terapisi alanında yeni bilimsel çalışmaları, uygulamaları takip etme, analiz etme ve uygulama yetkinliğine sahip olmak.
8   Çalışma hayatında, hastalarla iletişimde ve bilimsel çalışmalarında mesleki ve bilimsel etik normlarını gözetmek.
9   Bilimsel araştırma yapabilme, makale hazırlayabilme becerisine sahip olmak.
10   Dil ve Konuşma Terapisi biliminin geliştirilmesinde, tanınmasında ve alanla ilgili toplumsal farkındalığının arttırılmasında yer almak.
11   Dil ve konuşma terapisi alanında uluslararası düzeyde bilimsel yenilikleri takip etmek ve araştırma yapabilmek için yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.

Mezunların İstihdam Profilleri

4 yıllık süreci başarı ile tamamlayan öğrencilerimiz Dil ve Konuşma Terapisti unvanı ile mezun olacaktır. Dil ve Konuşma Terapisti olarak mezun olan öğrenciler hem sağlık hem de eğitim kurumlarında iş olanaklarına sahip olacaktır (Hastaneler, Sağlık Ocakları, Rehabilitasyon Merkezleri, Resmi veya Özel Eğitim Merkezleri vb., Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Danışma Hizmetleri Merkezleri vb., Kendi merkez/klinikleri).

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programda her dönem zorunlu ve seçmeli dersler bulunmaktadır. Staj zorunluluğu yoktur.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 SBE 5035 Sağlık Bilimlerinde Etik I ZORUNLU 2 2 0 6
G 2 DKT 5003 Uygulamalı Klinik Çalışma I ZORUNLU 0 4 0 3
G 3 DKT 5001 Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme ZORUNLU 2 2 0 6
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 15
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 DKT 5005 İşitme,Konuşma ve Ses Bozukluklarına Neden Olan KBB Hastalıkları SEÇMELİ 2 2 0 5
G 2 DKT 5011 Odyolojik Değerlendirme ve Rehabilitasyon SEÇMELİ 1 2 0 3
G 3 DKT 5009 Nörolojik ve Psikiyatrik Hastalıklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları SEÇMELİ 2 2 0 5
G 4 DKT 5007 Yutma Bozukluklarının Değerlendirilmesi ve Terapi Yöntemleri SEÇMELİ 2 2 0 5
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 DKT 5098 Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 2
B 2 DKT 5096 Seminer ZORUNLU 0 2 0 2
B 3 DKT 5002 Uygulamalı Klinik Çalışma II ZORUNLU 0 4 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 23
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 KBB 5020 Merkezi Sinir Sisteminin Gelişimi ve Yapısı SEÇMELİ 3 2 0 3
B 2 DKT 5010 Pediatrik Nörolojik Hastalıklarda Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon SEÇMELİ 2 2 0 6
B 3 DKT 5006 Sesletim ve Ses Bozukluklarının Değerlendirilmesi ve Terapi Yönetmeleri SEÇMELİ 2 2 0 6
B 4 DKT 5004 Akıcılık Bozukluklarının Değerlendirilmesi ve Terapi Yöntemleri SEÇMELİ 2 2 0 6
 
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 DKT 5099 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 DKT 5099 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Derslerde öğrencinin değerlendirmesi 2 arasınav 1 final sınavı, ödev ve projelerdeki başarısı ile yapılır. Dersten başarılı olabilmesi için en az 75 almış olması gereklidir.

Mezuniyet Koşulları

Öğrenciler mezun olabilmek için 120 ECTS kredisini tamamlamalıdır. 60 ECTS karşılığı derslerini başarı ile tamamlamalıdır. Herbir dersten başarılı olabilmeleri için en az not ortalaması 2.50 /4.00 olmalıdır. Ayrıca tez projesini tamamlayıp jüri önünde sunmalı ve tezi jüri tarafından kabul edilmelidir.
54 ECTS karşılığı ders alması, 2 ECTS seminer ve 4 ECTS karşılığı uzmanlık alanı alması ve 60 ECTS karşılığı tez çalışmasını tamamlaması gereklidir. Toplamda 120 ECTS kredisini tamamlamalıdır.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof. Dr. Gülmira KURUOĞLU

gulmira.kuruoglu@deu.edu.tr

Tel: 0232 301 86 31 (18631)