DERECE PROGRAMLARI

: Okul Öncesi Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı Temel Eğitim Bölümünün iki anabilim dalından biridir. Anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsü'ne bağlı olarak yüksek lisans eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Okul Öncesi Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.
Anabilim Dalımızın eğitim programı, gelecek nesilleri hem ülkemizin hem de çağın ihtiyaç ve gereksinimleri doğrultusunda yetiştirebilecek kapasite ve beceride okul öncesi öğretmenleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Anabilim dalımız, öğrencilerin mesleki bilgi ve deneyimlerinin güçlendirilmesinin yanı sıra, kişisel gelişimlerini destekleyen, yaratıcılıklarını ve sosyal ilişkilerini geliştiren spor, sanat, iletişim ve kültür faaliyetlerine yönlendirilmelerini de önemsemektedir.

Kazanılan Derece

Okul Öncesi Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ulusal Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yüksek öğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa'da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı, Hasan Ali Yücel Binasında hizmet vermekte olup, 2 dersliğe ve akademik personele ait 6 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yararlanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Türk Eğitim Sistemi nin amaç, yapı ve işleyişini, sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitim ile ilgili kavramları açıklayabilme
2   Okul öncesi eğitim alanında lisans düzeyinde öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili kavram, teori, uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma
3   Okul öncesi çağdaki çocukların bilişsel, psiko-sosyal, ruhsal, bedensel özellikleri hakkında bilgi sahibi olma
4   İnsanın gelişim, öğrenme ve rehberlik süreçlerini tanıyabilme ve bu süreçlerin öğrenci gelişimi ile ilişkisini tanımlayabilme
5   Okul öncesi çağdaki çocukların ailelerinin özelliklerini, beslenme, sağlık ve eğitim alanlarındaki ihtiyaçlarını bilme
6   Okul öncesi eğitim çerçevesinde çocuğu, aileyi ve okulu/öğretmenleri destekleyecek materyal ve eğitim programları hazırlama, uygulama ve bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanma becerisine sahip olma
7   Okul öncesi eğitim çağındaki çocukların müzik, edebiyat, resim, spor, dans gibi farklı alanlardaki yeterliliklerini tanıyıp bunları geliştirecek uygun ortamları hazırlama
8   Okul öncesi eğitim çağındaki çocukların eğitimini destekleyecek fen, matematik gibi farklı, temel bilim alanlarını bilme ve bu alanlarda etkinlik tasarlayabilme
9   Okul öncesi eğitim alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için gerekli istatistik, ölçme, değerlendirme, teknoloji kullanımı gibi alanlarda temel beceri sahibi olabilme
10   Okul öncesi eğitim alanındaki uygulama süreçleriyle ilgili gelişmeleri izleyip iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma
11   Okul öncesi eğitim alanında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız davranma, eleştirel düşünme, inisiyatif kullanma, bireysel ve bir ekip içinde sorumluluk alma ve yaratıcılık becerisine sahip olma
12   Öğretmenlik mesleği ile ilgili uygulamalarda olası karmaşık durumlarla karşılaşıldığında sorumluluk alarak çözüm yolları üretme
13   Okul öncesi eğitim alanında ulusal ve uluslararası eğitim problemlerini tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olma
14   Kişisel, eğitsel, mesleki gelişimini sürekli olarak izleyerek gerçekçi değerlendirmelerde bulunma ve sürekli gelişim için belirleyeceği kişisel hedefler doğrultusunda ilerleyebilme
15   Alanındaki yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans, çalıştay gibi mesleki etkinlikler yoluyla takip edebilme, kazanımlarını diğer meslektaşlarıyla paylaşma
16   Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlara sahip olma

Mezunların İstihdam Profilleri

Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okullarda öğretmenlik yapabilmektedirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli dersten oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 ECE 1101 Erken Çocukluk Eğitimine Giriş ZORUNLU 3 0 0 5
G 3 ECE 1103 Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 5 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 6 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -6
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 ECE 1102 Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 ECE 1104 Bebeklik Döneminde Gelişim ve Eğitim ZORUNLU 2 0 0 5
B 4 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 5 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 7 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - -3
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ECE 2101 Erken Çocuklukta Fen Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 6
G 2 ECE 2103 Erken Çocuklukta Matematik Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 5
G 3 ECE 2105 Okul Öncesi Eğitim Programları ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ECE 2102 Erken Çocuklukta Müzik Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 4
B 2 ECE 2104 Erken Çocuklukta Oyun Gelişimi ve Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 3
B 3 ECE 2106 Erken Çocukluk Eğitiminde Drama ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
B 5 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ECE 3101 Erken Çocuklukta Sanat Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 4
G 2 ECE 3103 Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme ZORUNLU 3 0 0 4
G 3 ECE 3105 Erken Çocuklukta Öğrenme Yaklaşımları ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ECE 3102 Erken Çocukluk Dönemi Çevre Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 5
B 2 ECE 3104 Çocuk Ruh Sağlığı ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 ECE 3106 Erken Çocukluk Dönemi Edebiyat ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ECE 4101 Karakter ve Değer Eğitimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 ECE 4103 Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi ZORUNLU 3 0 0 4
G 3 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 MBD 4015 Öğretmenlik Uygulaması I ZORUNLU 2 6 0 12
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ECE 4102 Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları ZORUNLU 3 0 0 4
B 2 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 MBD 4020 Öğretmenlik Uygulaması II ZORUNLU 2 6 0 15
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 8
TOPLAM:   30
 
 
HER DÖNEM AKTS'YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 ECE 5001 Çocuklukta Hareket Gelişimi ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 2 ECE 5002 Erken Çocuklukta yaratıcılık ve Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri SEÇMELİ 2 0 0 4
H 3 ECE 5003 Türk Kültüründe Aile ve Çocuk SEÇMELİ 2 0 0 4
H 4 ECE 5004 Erken Çocuklukta Duyu Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 5 ECE 5005 Çocuk ve Medya SEÇMELİ 2 0 0 4
H 6 ECE 5006 Aile Eğitimi ve Katılımı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 7 ECE 5007 Erken Çocuklukta Ritim,Dans ve Orff Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 8 ECE 5008 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 9 ECE 5009 Erken Çocuklukta Dil ve Kavram Gelişimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 10 ECE 5010 Erken Çocuklukta Geleneksel Çocuk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 11 ECE 5011 Çocukta Sosyal Beceri Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 12 ECE 5012 Farklı Ülkelerde Erken Çocukluk Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 13 ECE 5013 Hastanede Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 14 ECE 5014 Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 15 ECE 5015 Çocukta Davranış Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 16 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 19 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 20 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 21 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 22 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 23 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 24 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 25 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 26 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 27 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 28 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 29 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 30 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 31 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 32 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 33 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 51 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 52 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 53 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 54 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 55 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60 tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80 den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Rukiye Günseli YILDIRIM
E-posta: gunseli.girgin@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 23 09