DERS ADI

: Sözcük Bilgisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IMT 1102 Sözcük Bilgisi SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Mütercim - Tercümanlık (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Mütercim - Tercümanlık (İngilizce)
İngilizce Mütercim ve Tercümanlık

Dersin Amacı

Bu ders Latince, Yunanca ve Anglosakson kök ve ekler yoluyla öğrencilerin İngilizce sözcük bilgisini geliştirmeyi ve çeviri odaklı sözcük kazandırmayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler sözcüğün, sözcük öbeklerinin ve cümlelerin ne demek olduğunu tanımlayabilirler.
2   Öğrenciler yapım ve türetim ekleri arasındaki farkları ayırt edebilirler.
3   Öğrenciler öğrendikleri Latin, Yunan ve Anglosakson kök ve ekleri ayırt edebilirler.
4   Öğrencilerin yeni sözcüklerin anlamlarını tahmin etme becerilerini geliştirebilirler.
5   Öğrenciler öğrendikleri kök ve eklerle oluşmuş farklı sözcükleri bağlamı dikkate alarak hedef dile aktarabilirler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil: Bir Sistemler Sistemi Ferdinand de Saussure İlkeleri
2 Dilbilimi ve Altalanları Dilbilimi ve Çeviribilimi İlişkisi k
3 Sözcükbilimi: Sözcük Düzlemi, Sözvarlığı, Zihinsel Sözlükçe
4 Dilin Temel Taşı: Sözcük Biçimbilimsel Yapım ve Türetim ile Sözcük Oluşturma Kuralları
5 Sözcüğün Temel Yapısı: Diadik ve Triadik Modeller
6 Sapir-Whorf Varsayımı, Eşdeğerlik ve Kavram Denkliği
7 ARASINAV
8 Sözcükbilimi, Sözlükbilimi, Terimbilimi, Terimsözlük İlişkisi Terim ve Sözcük İlişkisi
9 Terimbilimi: Terminoloji ve Terminografi Terimin Temel Yapısı: Kuadrik Model
10 Terimin Biçimbilimsel Yapısı: Kökler ve Ekler
11 Yenileşim Olgusu, Yapım Ekleri ve Sözcük/Terim Oluşturma Yöntemleri
12 ISO Standartları ve Eşdeğerli
13 Genel Değerlendirme
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (1971) Anlambilimi ve Türk Anlambilimi. Ana Çizgileriyle. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 217.
2. Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim 3. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
3. Aksan, Doğan (2006) Türkçenin Sözvarlığı: Türk Dilinin Sözcükbilimiyle ilgili Gözlemler, Saptamalar. 4. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
4. Cabre, Teresa Maria (1998) Terminology: Theory, Methods and Applications. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
5. Jackson, Howard & Ze Amvela, Etienne (2000) Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London & New York: Cassell.
6. Karaman, Burcu İlkay (2018) Terimbilimi. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayın.
7. Lauren, Christer; Myking, Johan; Picht, Heribert (1998) Terminologie unter der Lupe: Vom Grenzgebiet zum Wissenschaftszweig. Viyana: TermNet, International Network for Terminology.
8. Lutzeier, Peter Rolf (1995) Lexikologie: Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
9. Picht, Heribert & Draskau, Jennifer (1985) Terminology: An Introduction. Guildford: University of Surrey.
10. Rogers, Margaret Ann (1997/98) Terminology. Part I & II. Unpublished Notes from the MA in Translation Studies. Guildford: University of Surrey.
11. Sager, Juan Carlos (1990) A Practical Course on Terminology Processing. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
12. Suonuuti, Heidi (1997) Guide to Terminology. Nordterm 8. Helsinki: The Finnish Centre for Technical Terminology.
13. Ünal, Nedim (2016) Tıp Terimleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1- Sunum
2- Uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1.Vize
2 VZ2 2.Vize
3 UYG Uygulama
4 FN Final
5 BNS BNS VZ1 * 0.20 + VZ2 * 0.20 + UYG * 0.20 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.20 + VZ2 * 0.20 + UYG * 0.20 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1- Vize %40
2- Final %60

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Ders katılımı %70

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 8 16
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5