DERS ADI

: Karşılaştırmalı Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6073 Karşılaştırmalı Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUSTAFA DAŞ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Ortaçağda Avrupa ve İslam Dünyasının siyasi, dini, ekonomik ve sosyal yapılarının karşılaştırılarak inceleneceği derste, ortaçağ da Doğu ve Batı uygarlıkları hakkında temel kaynak ve tanımlamaları ortaya koymak, bu uygarlıklara siyasi tarihleri kadar yön veren sosyo-kültürel ve ekonomik olayların değerlendirilmesini, öğrenilmesini, dönüşüm dinamiklerini ve şekillenmelerinin açıklanması ve irdelenmesini sağlamak temel amacımızdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ortaçağ da Doğu ve Batı uygarlıkları ile ilgili kaynakça bilgisine sahip olması
2   Ortaçağ süreci ve bu süreçte Doğu ve Batı uygarlıklarının gelişimini
3   Ortaçağ da Doğu ve Batı uygarlıkları ile ilgili başlıca kavramları, olguları
4   Ortaçağ da Doğu ve Batı toplumlarının tarihsel, ekonomik ve sosyal gelişimi
5   Ortaçağ da Doğu ve Batı kültür ve uygarlığının dünya tarihindeki yeri ve önemini

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğu ve Batı kavramlarının tarihsel, sosyolojik, düşünsel alanlarda ifadeleri
2 Roma İmparatorluğu sonrasında Avrupa'daki siyasi yapılanmalar
3 Ortaçağ Avrupası nda imparatorluklar ve Krallıklar I (Merovenjler, Karolenjler, Kutsal Roma Germen İmparatorluğu)
4 Ortaçağ Avrupası nda imparatorluklar ve Krallıklar II (İngiltere ve Fransa Krallıkları, Papalık, Bizans İmparatorluğu)
5 İslam dünyasında iz bırakmış devletler I (Emeviler, Abbasiler, Karahanlılar, Gazneliler)
6 İslam dünyasında iz bırakmış devletler II (Selçuklular, Eyyubiler, Memlükler)
7 Avrupa'daki feodal sistem; Batı ve Doğu feodalizminin benzer ve zıt yönleri
8 Ara sınavı
9 Haçlı Seferlerinin nedenleri, gerçekleştirilmesi ve sonuçları
10 Haçlı Seferlerinin İslam ve Hıristiyan dünyasına etkileri
11 Ortaçağ da Doğu ve Batı da ticaret
12 Ortaçağ da Doğu ve Batı uygarlıklarında bilim
13 Batı ve İslam dünyası arasındaki Ortaçağda kültürel temaslar ve etkileşim
14 Avrupa ve İslam dünyası arasında ortaçağdan kalma önyargılar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Baltrusaitis, Jurgis, Düşsel Ortaçağ, Çev. M. A. Kılıçbay, İmge Kitabevi, Ank., 2001.
Bloch, M., Feodal Toplum, Çev. M. A. Kılıçbay, Opus Yay., 3.b., Ank., 1998.
Cahen, Claude, İslamiyet, çev. N. Erendor, İstanbul, 1990.
Çağatay, Neşet, İslam Tarihi, TTK, Ankara, 1993.
Çetin, Kenan, Selçuklu Medeniyeti Tarihi, İstanbul, 2011.
Daş, Mustafa, Bizans ın Düşüşü, Yeditepe Yay., İstanbul, 2006.
Duby, Georges, Ortaçağ İnsanları ve Kültürü, Çev. M. A. Kılıçbay, İmge Kitabevi, 2.b., Ank., 1995.
Gimpel, J., Ortaçağda Endüstri Devrimi, TÜBİTAK Yay., 1997.
Guryeviç, A., Ortaçağ Avrupası'nda Birey, Afa Yay., 1995.
Le Goff, Jacques, Ortaçağ Batı Uygarlığı, Çev. Uğur-Hanife Güven, Dokuz Eylül Yay., İzmir, 1999.
Le Goff, Jacques, Ortaçağda Entelektüeller, Çev. M. A. Kılıçbay, Ayrıntı Yay., İst., 1994.
Ortaçağ Aydınlığı, Doğu Batı, y. 8, sa.33, Ağustos 2005.
Ortaçağ Aydınlığı, Parşömen, c.3., sa.1, Güz 2002.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu ile ilgili temel literatürün incelenmesi ve derslerde konunun tartışılması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1-Vize sınavı ile öğrencinin; Ortaçağ da Doğu ve Batı algıları ve tanımları, Roma İmparatorluğu sonrasında Avrupa'daki siyasi yapılanmaları, Ortaçağ Avrupası nda imparatorluklar ve Krallıklar, İslam dünyasında iz bırakmış devletler, Avrupa'daki feodal sistem; Batı ve Doğu feodalizminin benzer ve zıt yönleri üzerine bilgileri sınanır.
2-Yılsonu sınavı ile öğrencinin; Haçlı Seferlerinin nedenleri, gerçekleştirilmesi ve sonuçları, Haçlı Seferlerinin İslam ve Hıristiyan dünyasına etkileri, Ortaçağ da Doğu ve Batı arasında ticaret ve bilim, Batı ve İslam dünyası arasındaki Ortaçağda kültürel temaslar ve etkileşim üzerine bilgisi sınanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2.Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mustafa.das@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 1 30 30
Final Sınavı 1 30 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.145
ÖK.24
ÖK.3
ÖK.43
ÖK.52