DERS ADI

: Toplumsal Kimlik Modelleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOC 5017 Toplumsal Kimlik Modelleri SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. YILDIZ AKPOLAT

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrenci,bu ders sürecinde, sosyo-kültürel değer ve normların, sosyal yapının temel yapı taşları olarak fonksiyonlarını fark eder ve bunların sosyal kimliğin inşasında oynadığı temel rolü değerlendirir.Toplumların sahip olduğu farklı değer ve normların, toplumsal kimliğin şekillenmesindeki rolünü açıklar ve buna ilişkin mikro yaklaşımları ve bu yaklaşımların temsilcisi olan teorisyenlerin ortaya koydukları modeller üzerinden toplumsal kimliğin oluşum sürecini analiz eder.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal bir gerçeklik olarak sosyal kimliğin görünür biçimlerini ayırt ederek toplumsal kimliğe sosyoloji perspektifi ile bakabilecektir.
2   Toplumsal bir sorun olarak kimlik ve yansımalarının doğurduğu ilişkileri görerek, sosyolojik analiz edebilme yeteneği kazanacaktır.
3   . İncelenen sosyologlar ve kuramları çerçevesinde kimliğin yansımalarına dair toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi kazanacak, eleştirel bir boyutta bakabilecektir.
4   toplumsal kimliğin yansıma alanları ve ortaya çıkan sorunların aydınlanması konusunda bilimsel yeterlilik kazanacaktır.
5   Toplumsal kimlik ve ötekileştirme, benlik ve kimlik ve yansımaları konularını anlayacak, açıklayacak ve bilimsel bakış açısıyla temellendirecek araştırma projeleri, perspektifler, kavramlar geliştirecek ve bilimsel yeterlilik kazanacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kimliği Tanımlamak; Semantik tarihi Philip Gleason
2 Kimliğin mantığı, Modernleşme, çok kültürlülük ve Hibrit kimlik Bhikhu Parekh
3 Sembolik etkileşimcilerin Kimlik yaklaşımı- George Herbert Mead
4 Gösterilen benlik kuramı- Erwing Goffman
5 Sosyal Kimlik Kuramı; H.Taifel ve J. Turner
6 Sosyal Kimlik Kuramı; Muzaffer Şerif
7 Kimlik yapı faillik: üçlü sentez girişimi Bourdieu
8 Bağlanma (attechment) Kuramı John Bowlby
9 Kimlik temelli çatışmalar Volkan Vamık
10 Kimlik problemi ve gerçekliğin sosyal inşası- Berger ve Luckmann
11 Kimlik Keşfi ve Biçimlenmesi Yaklaşımı- Erik Erikson
12 Milli Kimlik, Milliyetçilik, Hayali Cemaatler Benedict Anderson
13 Enformasyon çağı, sanal kimlikler, simülakr Jean Baudrillard
14 Kimlik ve Yabancılaşma- Erich Fromm
15 Hakikat Sonrası Çağ Ralph Keyes
16 Genel değerlendirme ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Philip Gleason, Kimliği Tanımlamak, semantik bir kimlik tarihi; Kimlik Politikaları içinde,21-53,2014, Doğu-Batı yayınları
Yardımcı kaynaklar:
Berger L. Peter, Gerçekliğin Toplumsal İnşası, 2008
Ayrıca Gündelik hayat sosyolojisi kitabında; Gündelik Gerçeklikte Anlamın Sosyal İnşası, Şeref Uluocak 2-69-304, 2018- Phoenix kitabevi
Goffman, Erving, (1973) The presentation of self in everday life Overlook Pr. New York
Mead, George Herbert, (1964) On social psychology : selscted papers Univ. of Chicago Chicago
Bayart, Jean Francois.(1999) Kimlik yanılsaması Metis: Istanbul
Collins, Randall,Four Sociological Traditions, Oxford Uni.Press,1994,Newyork
Erik Erikson, İnsanın 8 evresi, 2014, OkuyanUs yay.
Şerif Muzaffer ve Carolyn, Sosyal Psikolojiye Giriş II, Çev:M.Atakay, Sosyal yay.,1996, Ist.
Anderson, Benedict, Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, 1995, çev. İskender Savaşır, Metis yay.
Parekh, Bhikhu, A New Politics of Identity, New York, 2008, Palgrave Macmilan
Parekh, Bhikhu, Çok kültürlülüğü yeniden düşünme,2002, Phoenix Yay.
Ayrıca Kimlik Politikaları kitabında, Kimliğin Mantığı, 53-78, 2014, Doğu-Batı yayınları
Vamık, Volkan, Kimlik Adına Öldürmek, 2009, çev. Medine Banu Büyükkal, Everest yay.
Volkan , Vamık D., Körü Körüne İnanç: Kriz ve Terör Dönemlerinde Geniş Gruplar ve Liderleri, 2005, çev.Özgür Karaçam, Okyanus Yayın.

Doğu Batı kimlik ve Medeniyetler Çatışması sayıları
Bowlby için yardımcı kaynak; Turhan Yörükan Bağlanma ve sonraki yaşlarda görülen etkileri işbankası yay.
Erich Fromm, İnsandaki yıkıcılığın kökenleri
Sevginin ve şiddetin kaynağı
Sağlıklı toplum
Ralph Keyes 2017 Hakikat Sonrası Çağ, Tudem yayın grubu, www.delidolu.com.tr



Referanslar:
Diğer ders materyalleri: Filmler ve Belgeseller


Doğu Batı kimlik ve Medeniyetler Çatışması sayıları
Bowlby için yardımcı kaynak; Turhan Yörükan Bağlanma ve sonraki yaşlarda görülen etkileri işbankası yay.
Erich Fromm, İnsandaki yıkıcılığın kökenleri
Sevginin ve şiddetin kaynağı
Sağlıklı toplum
Ralph Keyes 2017 Hakikat Sonrası Çağ, Tudem yayın grubu, www.delidolu.com.tr



Referanslar:
Diğer ders materyalleri: Filmler ve Belgeseller



Doğu Batı kimlik ve Medeniyetler Çatışması sayıları
Bowlby için yardımcı kaynak; Turhan Yörükan Bağlanma ve sonraki yaşlarda görülen etkileri işbankası yay.
Erich Fromm, İnsandaki yıkıcılığın kökenleri
Sevginin ve şiddetin kaynağı
Sağlıklı toplum
Ralph Keyes 2017 Hakikat Sonrası Çağ, Tudem yayın grubu, www.delidolu.com.tr

Diğer ders materyalleri: Filmler ve Belgeseller

Berger L. Peter, Gerçekliğin Toplumsal İnşası, 2008
Ayrıca Gündelik hayat sosyolojisi kitabında; Gündelik Gerçeklikte Anlamın Sosyal İnşası, Şeref Uluocak 2-69-304, 2018- Phoenix kitabevi
Baudrillard Jean, Smülakrlar ve Simülasyon, 2008,Kötülüğün Şeffaflığı, 2008, Sessiz Yığınların Gölgesinde, 2008, Tüketim Toplumu, 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, öğrencinin konuyu araştırması, özel bir araştırma ödevi hazırlaması ve aktif katılımlı, tartışmalı bir sunum olarak sunması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Anlatım
Ödev ve sunum.
Öğrencinin konu ile ilgili iki araştırma yapması
Bu araştırmaları bir ödeve dönüştürmesi
Sunum ve tartışmalı bir katılım yapılması


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nilufer.ozcandemir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10.30-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Ödev Hazırlama 2 6 12
Kitap Okuma 10 5 50
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.255
ÖK.34444
ÖK.455
ÖK.555