DERS ADI

: Çağdaş Türk Şiveleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3011 Çağdaş Türk Şiveleri I SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Oğuz Türkmen Türkçesine dayalı diller arasındaki benzerlik ve farklılıkları öğrenmek, farklı alfabelerle yazılmış eserlerden hareketle Azeri dilini ve edebiyatını tanımak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Azeri Türkçesinin konuşulduğu coğrafyayı tanımak.
2   Oğuz Türkmen Türkçesine dayalı diller arsındaki benzerlik ve farklılıkları sezdirmek
3   Azeri Türkçesi ile Türkiye Türkçesi arasındaki benzerlikler ve bu benzerlikleri doğuran sebepleri irdelemek.
4   Azeri Türkçesi hakkında bilgi sahibi olmak. Azeri Türkçesi üzerinde yapılan çalışmaları öğrenmek.
5   Azeri Türklerinin tarihi ve Edebiyatı hakkında bilgi sahibi olmak.
6   Azeri Türklerinin kullandığı alfabeleri öğrenmek, Azeri dili ve kültürünü tanımak
7   Azeri Türkçesi dönemi dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk dillerinin yayılma sahaları, günümüz Türk dillerinin tasnifi Azerbaycanın tarihi, nüfusu ve sosyal yapısı.
2 Azeri Türkçesinin doğuşunu hazırlayan sebepler ve Azeri Türkçesinin tarihi gelişimi
3 Azeri Edebiyatı ve önemli şahsiyetleri, Azeri Edebiyatında dönemler yazılı ve sözlü türler
4 Azeri Edebiyatı ve önemli şahsiyetleri, Azeri Edebiyatında dönemler, yazılı ve sözlü türler
5 Azeri Türkçesinde kullanılan Alfabe çeşitleri, Arap Kril ve Latin Alfabeleri, bu alfabelerin ses ve işaret karşılıkları
6 Seçilmiş Kril ve Arap harfli metinleri okuma, Azeri Türkçesinin ses bilgisi, seslerin özellikleri, ses olayları
7 Ara sınavı
8 Seçilmiş Kril ve Arap harfli metinleri okuma, Azeri Türkçesinin kelime bilgisi, kelime çeşitleri
9 Seçilmiş Kril ve Arap harfli metinleri okuma, Azeri Türkçesinin sözlük bilgisi, leksik ve morfolojik uygulamalar
10 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları.
11 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, aktarma, anlam ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları
12 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, sentaktik bakımdan inceleme çalışmaları.
13 Seçilmiş metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, sentaktik bakımdan inceleme çalışmaları.
14 Günümüz Azeri Türkçesi Seçilmiş metinlerini metinlerini okuma, diyalog ve monolog çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahmet .Buran, Ercan . Alkaya,Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2001
Muharrem Ergin . Azeri Türkçesi, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul ,1981
Türk Lehçeleri Grameri, Editör A. Bican Ercilasun ve Bölüm Yazarları, Akçağ Yayınları Ankara, 2007
Ahmet Bican Ercilasun, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri
Kriter Yayınlar, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, İstanbul, 2007
Yavuz Akpınar, Azeri Edebiyatı Araştırmaları, Akçağ Yayınları, Ankara, 1994
Kültür Bakanlığı: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, II.
Semih Tezcan, Azerbaycan Halk Yazını Örnekleri, TDK Yayınları, 1994

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 4 20
Vize Sınavına Hazırlık 5 2 10
Final Sınavına Hazırlık 5 3 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1211151141511
ÖK.231125114512
ÖK.342115312353
ÖK.4521351352
ÖK.54215353
ÖK.6522445
ÖK.75125242