DERS ADI

: Eski Türk Edebiyatına Giriş I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 1005 Eski Türk Edebiyatına Giriş I ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Belegatin kronolojik seyrinin, tarihi ve gelişiminin öğrenilmesi; estetik yapısı ve kaynaklarının tanınması ve kavranması, Bedi, Beyan ve Meani hakkında bilgi sahibi olunması, Klasik Türk edebiyatının özellikleri ve bu edebiyatın şekil, tür estetik anlayışıyla ilgili bilgi edinilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Belagatin tanımı ve özelliklerinden haberdar olur.
2   Bedi, Beyan ve Meani yi öğrenir.
3   Aruz vezni ve kafiye-redif konusunda bilgi sahibi olur.
4   Nazım şekillerinin özelliklerini ayırt eder.
5   Nazım türlerinin özelliklerini ayırt eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Belâgatın tanımı ve genel özellikleri, Belagatin kaynakları
2 Fesahat ve içeriği.
3 Meani ve içeriği
4 Beyan ve içeriği
5 Bedi ve içeriği
6 Aruz vezni
7 Ara Sınav
8 Aruz vezniyle ilgili uygulamalar.
9 Kafiye ve Redif
10 Kaside, Gazel, Mesnevi, Kıt a, Rubai, Tuyug ve Müstezadın tanımı, tarihi gelişimi ve özellikleri.
11 Musammatlar (müselles, murabba,terbî, tahmîs, tardiyye, tastîr, müseddes, tesdîs, müsebba, tesbî v.b).
12 Divan Edebiyatında türler (tevhid, na t, sâkiname, gazavatname, vb.) ve tanımları
13 Eski Türk edebiyatıyla ilgili bazı terimler (istinsah, müstensih, telif eser,müellif tenkitli metin, tazmîn, nazîre vs.)
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İsen, Mustafa vd. (2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Pala, İskender (2011), Divan Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul.
Yekta Saraç, Klâsik Edebiyat Bilgisi Belâgat, İstanbul, Bilimevi, 2000.
Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye),Gökkubbe, İstanbul, 2010
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüzyüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 4 3 12
Final Sınavına Hazırlık 6 3 18
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1154211541121
ÖK.2144211541111
ÖK.3154212541121
ÖK.4154211551111
ÖK.5154211551111