DERS ADI

: Tarih Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 4007 Tarih Felsefesi SEÇMELİ 4 0 0 4

Dersi Veren Birim

Sosyoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. YILDIZ AKPOLAT

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji
Sosyoloji (İ.Ö)

Dersin Amacı

Felsefe ve tarih arasındaki ilişkiyi ortaya koymak; binlerce yıldan beri gelen insanlık tarihindeki olayların rastgele gelişen olaylar mı olduğu, yoksa belli düzenlilikle, belirli yasalara göre gelişen türden olaylar mı olduğu hususunda öğrencilere ders programı çerçevesinde beyin fırtınası yaptırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihsel bilgi ile felsefi bilgi arasındaki farkı ortaya koymak
2   Döngüsel tarih ve çizgisel tarih anlayışı arasındaki farklar
3   Aristo nun döngüsel tari yaklaşımına katkısı
4   Hıristiyanlığın çizgisel anlayışının (eskaton) tarihe yansıması
5   Yeniçağda çizgisel ve döngüsel tarih anlayışlarının aşılmaya çalışılması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Antikçağda `historia kavramı,Aristoteles
2 Döngüsel anlayıştan çizgisel tarih anlayışına geçiş:St.Augustinus
3 İslam ortaçağında çizgisel tariten döngüsel tarihe dönüş:İbni Haldun
4 Yeniçağda tarih kavramı;Bacon,Hobbes,Leibniz;kuşkuculuk ve aydınlanma
5 Bir disiplin olarak tarih felsefesi;Rousseau,Voltaire,İsellin,Wegelin,Köster
6 Tarih ve anlama;Herder in felsefesi
7 Kant ve hipotetik tarih anlayışı
8 Schiller ve Alman idealizmi öncesi felsefe
9 Alman idealizmi;Fichte,Schelling ve Hegel:tarih ve akıl
10 Schleiermacher,romantik filozoflar
11 Alman Tarh Okulu;Droysen,Sybel,Treitschke,Ranke.sağ ve sol Hegelciler
12 Pozitivist ve maksist tarih anlayışları;Kierkegard,Schopenhauer,Nietsche,Burchardt

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) Doğan Özlem,Tarih Felsefesi,Anahtar Yay.,İstanbul,1994.
2) G.Le Bon,Tarih Felsefesi,çev.H.Akdeniz-M.Temelli,ataç yay,1.basım,İstanbul,2004.
3) Şahin Uçar,Tarih Felsefesi Yazıları,Vadi yay.,1.basım,Ankara,1994.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 110

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.145
ÖK.2455
ÖK.345544
ÖK.443
ÖK.544