DERS ADI

: Eğitim Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5044 Eğitim Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EMİR ÖZEREN

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Eğitim politikalarını ve devletin eğitim politikalarını şekillendirirken üstlendiği rolü kadın ve toplumsal cinsiyet penceresinden tartışmaya açmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   devlet olgusunu ve devlet feminizmini açıklayabilme
2   cinsiyet ayrımına karşıt politikaları kavrayabilme
3   toplumsal cinsiyet ve kadın açısından devlet ve eğitim politikalarını çözümleyebilme
4   devletin eğitim politikalarında üstlendiği rolü karşılaştırmalı biçimde tartışabilme
5   gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde ortaya çıkan başlıca eğitim politikalarını kadın ve toplumsal cinsiyet gözüyle değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Devlete bir bütün olarak bakış, süreç olarak devlet, devlet feminizmi
2 Kanunlara göre eşitlik ve gerçek eşitlik
3 Eşit olanaklar sağlayan politikalar, cinsiyet ayrımına karşıt politikalar
4 Kadın açısından devlet ve eğitim politikalarının analizi
5 Ayrımcılığa karşı ve eğitime yönelik genel politikalar
6 Kadın eğitime yönelik özel politikalar
7 Türkiye de kadınların eğitim durumu: politikalar ve uygulamalar
8 Devletin eğitim politikalarında karşılaştırmalı perspektifler
9 Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde ortaya çıkan modeller
10 Cinsiyet eşitliği politikalarına feminist bir yaklaşım
11 Uluslararası örgütlerin eğitimde cinsiyet ayrımcılığına karşı hazırladıkları rapor ve değerlendirmeler
12 Kadın eğitimine yapılan yatırımların cinsiyet eşitliği, aile, toplum ve çalışma yaşamı üzerine etkileri
13 Öğrenci sunumları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Eğitimin Cinsiyeti (2021). L. Işıl Ünal, Derya Kayacan, Sebahat Şahin, Yeşer Torun (Derleyen). Dipnot Yayınları
Sayılan, F. & Özkazanç, A. (2009). İktidar ve direniş bağlamında toplumsal cinsiyet: Bir okul etnografisi. Toplum ve Bilim, 114, 51-73.
Dedeoglu, S. (2009). Eşitlik mi Ayrımcılık mı Türkiyede Sosyal Devlet, Cinsiyet Eşitliği Politikaları ve Kadın İstihdamı. Çalışma ve Toplum, 2, 41-54.
Aratemur-Çimen, C. & Bayhan, S. (2018). Değişen ders kitaplarında sekülerizm ve toplumsal cinsiyet eşitliği araştırması.
Aydagül, B. (2019). Turkey s progress on gender equality in education rests on gender politics. Turkish Policy Quarterly, 18(1), 45-57.
Çimen, C. A. (2013). Orta Sınıf ve Eğitimde Neoliberal Yeniden Yapılanma. Eleştirel Pedagoji Dergisi, 10-13.
Duman, A. (2010). Female education inequality in Turkey: factors affecting girls schooling decisions. Interbational Journal of Education Economics and Development. 1(3): 243-258.
Duman, A. (2008). Education and Income Inequality in Turkey: Does Schooling Matter Financial Theory and Practice, 32 (3): 369-385.
Malhotra, A., Pande, R., Grown, C. (2003). Impact of Investments in Female Education on Gender Equality. http://siteresources.worldbank.org/INTGENDER/Resources/ImpactInvestmentsFemaleEdu.pdf

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf tartışmaları, öğrencilerin yapacakları çalışmalar ve sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1. Proje, öğrencilere verilen araştırma başlığı çerçevesinde 20-40 sayfa civarında yazılı metin olarak sunulmalıdır. Söz konusu projenin açık ve anlaşılır ifadeler kullanılarak yazılması, eleştirel düşünce biçimini yansıtması gerekmektedir. Öğrencilerin projenin her aşamasını açıklayabilmeleri, projeyi sınıf arkadaşlarına sunabilmeleri, kendilerine yöneltilen soruları yanıtlayabilmeleri ve yapılan araştırmanın özgün değer taşıması önem arz etmekte, öğrencilerin kuramsal bilgiden ne
şekilde faydalandıkları ve bu bilginin araştırmacıların kendi akademik yolculuklarını nasıl ve ne ölçüde dönüştürdüğünü net şekilde ifade edebilmeleri önem taşımaktadır.

2. Öğrencilerin kendilerine takdim edilen vaka analizlerini sorgulayarak temel sorunları saptayabilmeleri ve okuma listesindeki metinleri yapı söküme uğratarak eleştirel yönetim süzgecinden geçirerek analitik çıkarımlar geliştirebilmeleri, metinler arası okumalar yapmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.
4. Öğrenciler öğretim üyesince dağıtılan konularda sunumlar yapacaklardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Emir Özeren
emir.ozeren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.13242431
ÖK.24121425
ÖK.35541435
ÖK.45441525
ÖK.51151551