DERS ADI

: ORYANTALİZM VE SİNEMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 6063 ORYANTALİZM VE SİNEMA SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. RAGIP TARANÇ

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Doğu bilimi ya da şarkiyatçılık olarak da bilinen oryantalizm, her ne kadar Doğu kültürlerini ve dillerini tanımak için kurulmuş akademik bir disiplin olsa da içerisinde iktidar ilişkilerini de barındırmaktadır. Edward Said in betimlediği üzere oryantalizm, Batı dünyasının Doğu dünyası üzerinde hegemonya kurabilmesini kolaylaştıran ve ön yargılardan beslenen bir düşünce sistemidir. Batı nın kurgulamış olduğu Doğu imajı olarak da görülen oryantalizm, çok eski dönemlerden beri kendisini birçok alanda göstermektedir. Edebiyattan müziğe, resimden mimariye kadar birçok farklı alanda varlık gösteren oryantalist bakış açısının izlerine sinemada da rastlanılmaktadır. Sinema, sanat formu olmasının yanı sıra bir kitle iletişim aracıdır ve toplumsal bir özelliğe sahiptir. Dolayısıyla sinema ve toplumsal yaşam arasında kuvvetli bir bağ bulunmaktadır. Hem görsel hem de işitsel unsurların etkili şekilde kullanılabildiği sinema aracılığıyla oryantalist bakış açısı, toplumsal düzlemde yeniden üretilebilmektedir. Oryantalist bakış açısının sinemada birçok örneği bulunmaktadır.
Oryantalist bakış açısı bir noktada ideolojiktir de çünkü bir çarpıtma durumu ve gerçeğin yeniden kurgulanması söz konusudur. Günümüzde oryantalizm türlü şekillerde kendisini göstermektedir. Gerek ortaya çıkış amacını yansıtan Doğu coğrafyası üzerine araştırmalar yapmak üzere kurulmuş enstitüler gerekse de sanat eserleri ve medya aracılığıyla oryantalizmin varlığını sürdürdüğü söylenebilir. Sinemada da günümüzün en etkili sanat formlarından birisi olmasından hareketle oryantalizm, baskın olarak gözlemlenmektedir.Bu bağlamada Hollywood,Fransız,Polonya,Türk Sineması üzerinden oryantalist yansımaların araştırılması ve yeni bulguların ortaya çıkması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Zengin kültürel geçmişi olan Doğu toplumları ve onların kültürel değrlerinr . doğru yaklaşımlarla tasarım süreçlerinde yeniden uygulayabilmek.
2   Kültür endüstrisini bir parçası olan sinemanın manüpişasyonlarının farkına varmak ve yaşanılan sorunlara çözüm üretebilmek
3   Batı dünyasının Doğu dünyası üzerinde hegemonya kurabilmesini kolaylaştıran ve ön yargılardan beslenen bir düşünce sisteminden tasarlayacağı yapımlarda bu etkilerden korunma ve yeni bir alternatif bir dil üretmeye yönlenmelerini sağlamak.
4   Batı'nın kurgulamış olduğu Doğu imajı olarak da görülen oryantalizm, çok eski dönemlerden beri kendisini birçok alanda gösterdiğini tartışmasını sağlamak
5   Hem görsel hem de işitsel unsurların etkili şekilde kullanılabildiği sinema aracılığıyla oryantalist bakış açısına, altwrnatif toplumsal düzlemde yeniden üretilebilmeyi kavratmak
6   Sinemada da günümüzün en etkili sanat formlarından birisi olmasından hareketle oryantalizm, baskın olarak gözlemlenmelerini sağlamak
7   Hollywood'un kendini olumlu göstermek için zıtlıklar üzerine kurulmuş Bir sinema yarattığını kavratmak yaratığını

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 ORYANTALİZM NEDİR İLK DÖNEM ORYANTİLİSTLERİN YAKLAŞIMLARI. İtalyan Sineması ve Ferzan Özpetek ve Oryantalist Eğilimler
2 'Batı'nın kurgulamış olduğu Doğu imajı olarak da görülen oryantalizm Türk Sinemasında Oryantalist Filmler
3 İlk dönem Oryantalizm ve sanatsal üretimler Türkiye'deki ve Batı'dakiFilm Festivallerinde Kültürel Oryantalizm
4 Yeniden yapılandırılan Oryantalizm FİNAL"
5 Oryantalist meken ve bir İmge İstanbul
6 ."Her toplum, kimliğini bir öteki üzerinden kurgular" Önermesinin tartışılması."Doğu despotizm" ve Yunan Medeniyeti'ninn tartışılması
7 Vize
8 Hollywood Sineması ve Oryantalist Filnler
9 Polonya Sinemasında Oryantalizm
10 İngiliz Sinemasında oryantalist örnekler Fransız Sinemasında Oryantalist Filmler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


KİTAPLAR
Şarkiyatçılık, Edward W. Said, Metis Yayınları
Oryantalizm, Oksidentalizm ve Sanat , Ahmet Çaycı İngiliz Oryantalizmi ve Tasavvuf - Süleyman Derin ,Hollywood Sinemasında Oryantalizm , Hilal ErkanThe Orientalist: Solving the Mystery of a Strange and Dangerous Life
Orientalism: History, Theory and the Arts John M. MacKenzie,Oryantalizm ve Türkiye Semra Germaner ve Zeynep İnankur
Sürgün Üzerine Düşünceler - Edward W. SaidDoğuyu Tüketmek - Edhem Eldem,Marxism, Orientalism, Cosmopolitanism,Oryantalizm, hegemonya ve kültürel fark,Oryantalistlerin İstanbulu - Semra GermanerEfendilik, Şarkiyatçılık, Kölelik - Jale Parla,Batı Edebiyatında Oryantalizm 1/2 , Onur Bilge Kula
MAKALELER
ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ
ÖRNEĞİMehmet Emin SATIR-Nuri Paşa ÖZER
ROMAN, GERÇEKLİK VE FİLM: İNGİLİZ HASTA VE HOLLYWOOD UN ORYANTALİST KÜLTÜRÜ Beyazıt AKMAN
Filmler
Harem Suare,Operasyon: Argo,Kenan'da Bir Kuyu,Syriana.Azrail'i Beklerken,Babil,Skyfall,Taken2 vb.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Oryantalizm, Doğu'yu, Batı imgelemindeki şekliyle tasvir
etmektedir. Haz düşkünü hedonist, egzotik ve rasyonel olmayan bir yapı olarak
görülen Doğu, Batı imgeleminde yer aldığı şekliyle aktarılmaktadır. Bu noktada
sanatın, oryantalizmin bir aracı olduğu ileri sürülebilir. Doğu nun bilimsellikten uzak
oluşu, cehaleti ve barbarlığı, oryantalizm için fazlasıyla kullanılan bir argüman
olmuştur ve bu düşünce yapısı, sömürge politikalarının da bir noktada meşrulaştırıcı
zeminini oluşturulduğunun , YANLIŞLİĞİNİN araştırmasını sağlamak.Oryantalizm ve sanat formları arasındaki ilişkiden bahsedildikten sonra,oryantalizm ve sinema özelindeki ilişkiden bahsetmek yerinde olacaktır. Bir anlatı ve
temsil sanatı olarak sinema, oryantalist öğeleri kullanarak, oryantalist bakış açısını
yeniden üretebilmesini sağlamak amacıyla araştırmalara yoğunluk kazandıralacaktır.
Oryantalist düşünceninsomutlaştığı birçok sanat yapıtında olduğu gibi sinemada da oryantalist öğe olarak
yorumlanacak birçok "stereotip"bulunmaktadır.
Bir temsil sanatı olarak sinemada oryantalist bakış açısı, farklı şekillerde
tezahür edebilmektedir. Filmde yer alan mekanların kullanımı, hikayenin ve
karakterlerin düzenlenişi, oryantalist öğeleri saptanması hedeflenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PRR Proje
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.65 +ODV * 0.05 + PRR * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derse katılım zorunlulğu var.Vize de bilgi sınavının yanısıra proje taslağı sunumu yazılı sunumu.Ödev de örnek film çözümlemeleri ve beyin firtınası.Proje için en az 10 en fzla 20 sayfa akademik makale sunumu.HER DERS KONULAR ÇERÇEVESİNDE YÜZYÜZE VE BEYİN FİRTINASI OLARAK GELİŞİR.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

derse devam zorunlu.
Her ders yüzyüze eğitim ve beyin fırtınası.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

rtaranc@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 1 3
Öğrenci Sunumları 3 3 9
Projeye ilişkin hazırlık, üretim 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Sunum Hazırlama 14 2 28
Kitap Okuma 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 2 3 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 162

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.12
ÖK.23344
ÖK.3545
ÖK.45454
ÖK.54
ÖK.64
ÖK.74