DERS ADI

: SANAT ESERLERİNDE KONSERVASYON VE RESTORASYON

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 6044 SANAT ESERLERİNDE KONSERVASYON VE RESTORASYON SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. GONCA KARAVAR

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Öğrencilere, koruma kültürünün dünyada ve Türkiye deki gelişimini kavratmak, koruma ile ilgili temel kavramları tanıtmak, koruma uygulamalarında işlem aşamalarını ve belgeleme yöntem ve tekniklerini irdelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koruma kültürünün dünyada ve Türkiye deki gelişimini ana hatlarıyla belirtebilmeleri,
2   Koruma ve onarım ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmeleri,
3   Koruma uygulamalarında işlem aşamalarını sıralayabilmeleri,
4   Koruma uygulamalarında belgelemenin önemini, yöntem ve tekniklerini anlatabilmeleri,
5   Koruma uygulamalarında hammadde bilgisinin önemini anlatabilmeleri,
6   Bir sanat eseriyle ilgili koruma sürecini ve yapılacak işlemleri planlayabilmeleri

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Koruma - saklama ve koruma kültürü
3 Koruma kültürünün dünyadaki gelişimi ve Türkiye deki gelişimi, bu alanda çalışan uluslararası kurum ve kuruluşlar
4 Osman Hamdi Bey ve dönemi ile Cumhuriyet Döneminde kültürel varlıkların korunması ve Koruma ile ilgili temel kavramlar
5 Müzecilik açısından sanat eserlerinin korunması ve sergileme yöntemleri
6 Korumada belgelemenin önemi
7 Koruma uygulamalarında hammadde bilgisinin önemi ve disiplinlerarası çalışma
8 Organik yapılı sanat eserlerinde konservasyon ve restorasyon
9 İnorganik yapılı sanat eserlerinde konservasyon ve restorasyon
10 Seçilecek bir sanat eseriyle ilgili konservasyon ve restorasyon sürecinin planlanması ve rapor hazırlığı
11 Seçilecek bir sanat eseriyle ilgili konservasyon ve restorasyon sürecinin planlanması ve rapor hazırlığı
12 Seçilecek bir sanat eseriyle ilgili konservasyon ve restorasyon sürecinin planlanması ve rapor hazırlığı
13 Sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKIN,Nur; Osman Hamdi Bey Asar-ı Attika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine , Osman Hamdi Bey Dönemi Sempozyumu 17-18 Aralık 1992, Türk Tarih Vakfı Yayını,İst.1993
AHUNBAY, Zeynep;Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BALSTON, Michael: Koruma mı, Saklama mı , Toplumsal Tarih. Temmuz 2003, s.24.-29. (European Culturel Heritage Review, No:1, 2003, s.9-15 ten çeviri, Çev.: Dilek Şendil)
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57
MADRAN, Emre: Cumhuriyet Döneminde Kültürel Varlıkların Korunması. V. Türk Kültürü Kongresi, Cumhuriyetten Günümüze Türk Kültürünün Dünü, Bugünü ve Geleceği (17-21 Aralık 2002), Mimari ve Çevre Kültürü, cilt VIII, s.47.-70.
MADRAN,Emre-Nimet ÖZGÖNÜL; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,TMMBO Yayını,I.Baskı,2005
ÖZTÜRK, İsmail: Koruma Kültürü ve Geleneksel Tekstillerin Korunması Onarımı. Ankara 2007. 112 S. Mor Fil Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Hedef derse öğrenci katılımını maksimum seviyede sağlamak ve ezberden çok, konuların araştırılarak ve tartışılarak kavratılmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda, öğretim üyesi, öğrencilere araştırma ödevleri verir. Araştırma boyunca öğretim üyesi öğrenciye danışmanlık yapar. Araştırma sonucunda çalışma, rapor olarak ve derste sunulur.
Böylece ders, karşılıklı tartışma ve fikir alışverişi şeklinde işlenerek öğrencilere rehberlik yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BNS Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu derste öğrenciler bir ödev hazırlayarak sunacaklar ve bir final sınavı yapılacaktır. Ödev ve final sınavından alacakları notlardan öğrenci geçme notu hesaplanacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Hem ödev, hem de final sınavı 100 tam not üzerinden değerlendirilecek, ödevin %40 ı, final sınavının %60 ı geçme notunu belirleyecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70 dir.
Dönem bitmeden, son 15 gün içinde öğrencilerin devam durumunu gösteren liste panolarda ve/veya web de ilan edilecek, devamsızlıktan kalan öğrenci final sınavına alınmayacaktır.
Arasınav ve/veya final sınavına mazeretsiz, girmeyen öğrenci her ne sebeple olursa olsun tekrar sınava alınmaz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gonca.karavar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.145545435
ÖK.2435543543545
ÖK.3353435435
ÖK.4445354543
ÖK.55535555453
ÖK.645454545