DERS ADI

: SAĞLIKLI YAŞAM İÇİN EGZERSİZ PROGRAMLAMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BAE 4004 SAĞLIKLI YAŞAM İÇİN EGZERSİZ PROGRAMLAMA ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. SERCİN KOSOVA

Dersi Alan Birimler

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği

Dersin Amacı

Günümüzde, yetişkinler ile okul çağı gençleri ve çocukları arasında gittikçeyaygınlaşmayabaşlayanobezitevehareketsizliğinyol açtığı çeşitli süreğen hastalıkların önüne geçebilmek amacı ilefiziksel aktivite ve sağlıklı yaşamın önemi, hareketsiz yaşamın yol açtığı hastalıklar ve düzenli egzersizler ve fiziksel aktiviteler ile bu hastalıkların nasıl önlenebildiği, sağlıklı bir yaşam için gerekli egzersiz reçetesinin temel ilkeleri ve özellikleri gibi konular bu ders çerçevesinde tartışılacaktır.Böylece öğrencilere yaşam boyu fiziksel aktivite ve egzersizin sürdürülmesinin önemini ve bu aktivitelerinin temel prensiplerini verecek olan öğretmen adaylarının bu konuda yeterli bir donanımı edinmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hareketsiz yaşamın yol açtığı sağlık sorunları ve hastalıklar Ülkemizde fiziksel hareketsizliğin yol açtığı problemlerin sağlık ekonomik ve sosyal boyutları
2   Fiziksel aktivite ve egzersizin çeşitlerine göre sağlıklı yaşamın sürdürülmesindeki önemi ve hastalıkları önleme mekanizmaları Düzenli fiziksel aktivite ve egzersizin her yaş grubu için önemi Egzersiz programlaması ve egzersiz reçetelendirmesinin temel ilkeleri

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Fiziksel hareketsizliğin dünyada ve ülkemizde yol açtığı sağlık sorunları
2 Çocuklarda fiziksel hareketsizlik ve yol açtığı sağlık sorunları
3 Yaşlılarda fiziksel hareketsiz ve yol açtığı sağlık sorunları
4 Fiziksel aktivite/egzersiz ve spor ile egzersizin tipi, süresi şiddeti kavramları.
5 Sağlıklı yaşam için fitnes bileşenleri
6 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Kardiyovaskülerfitnes, kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon
7 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Egzersiz reçetesi, enerji harcaması ve obezite.
8 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Kanser
9 Düzenli egzersizlerin iskelet sistemi için önemi ve kas ve kemik kaybını önleme mekanizmaları: Osteoporoz, sarkopeni
10 Kronik hastalıklar ve düzenli egzersizlerin bu hastalıkları önleme mekanizmaları: Tip2 Diyabet ve diğer metabolik hastalıklar
11 Egzersiz yapmanın risk oluşturabileceği durumlar ve risk belirleme
12 Egzersiz programlamasının genel prensipleri ve vaka örnekleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Carl johanSundberg, MatsBörjesson, Mai-LisHellenius, Eva Jansson, JonKarlsson, Previous Chair, YfamattiLeijon,AgnetaStåhle, JillTaube. Physical Activity in the Preventionand Treatment of Disease, Sweeden, 2010.
Haydar Demirel, Elif N. O zmert, Hu lyaKayıhan, Asuman Doğan. Tu rkiyeFizikselAktiviteRehberi, Sağlık Bakanlığı, Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Ankara, 2014.
Linda S. Pescatello, Ross Arena, Deborah Riebe, Paul D. Thompson. ACSM S Guidelines for Exercise Testing and Prescription (9.Baskı). WolterKluwer, 2016

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders ve sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Arasinav ve final sinavi

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 12 1 12
Final Sınavına Hazırlık 12 1 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1333
ÖK.244