DERS ADI

: CELİ YAZI TASARIMLARI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6108 CELİ YAZI TASARIMLARI II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Öğrencilere Hat sanatında celî yazılarda istif özelliklerini, işlev,form,biçim ile ilişkilendirmeyi, istifte geleneğe dayalı ve gelenek dışı uslupların karşılaştırılması,bilgi teknolojilerinin tasarım aşamasındaki etkilerini tanımlamak ve özgün çalışma örneğinde göstermeyi ,öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Celî yazılarda istif özelliklerini, işlev,form, biçim çeşitliliğiyle tanımlayabilmesi,
2   İstif çözümlemelerinde geleneğe dayalı uslup ve teknikleri açıklayabilmesi ve gösterebilmesi,
3   İstiflerde gelenek dışı olan yeni tasarım ve teknikleri kullanabilmesi ve gösterebilmesi,
4   Celi yazılarda bilgi teknolojilerini kullanarak harflerin farklı biçim ve yazılışlarını örneklendirerek, özgün kompozisyon oluşturabilmesi,
5   Celî İstiflerde, benzer ve farklı disiplin kurallarını kullanarak, özgün tasarım oluşturabilme ve süreçlerini, bilimsel verilerle sözlü olarak yapabilmesi ayrıca tasarım aşamalarını, sistematik olarak uygulayabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hat sanatı'nda istif
2 Hat Sanat ında istif çeşitleri
3 Hat sanatı nda istif karşılaştırmaları
4 Celi yazılarda satır yazılar
5 Celi yazılarda Türkçe İbareler, Çeşitleri
6 Celi yazılarda Farsça İbareler, Çeşitleri
7 Celi yazılarda Arapça İbareler, Çeşitleri
8 Kitabelerde `istif örnekleri
9 Celi yazılarda Ayet-i Kerimeler ve Çeşitleri
10 Celi yazılarda Hadis-i Şerifler ve Çeşitleri
11 Celi yazılarda Ayet-i Kerimeler ve Çeşitleri Proje çalışmaları
12 Hat Sanatında İstif Çözümlemeleri
13 Mimari bezeme unsuru olarak,celi yazılar Hat Sanatında İstif Düzenlemeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;
Orkun H. N. ,Eski Türk Yazıtları , Ankara 1991.
Muhittin Serin ( Haz.) Meşk Murakkaı 1996; 2000; .
Ali Alparslan; Osmanlı Hat Sanatı, İstanbul 1978;
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Osmanlı Sanatının Oluşumunda Yazı; Ankara 2009 ;
Mürekkep Zamanlar ,Yapı Kredi Küitür Yayınları, İstanbul 1997; 112s.
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Yazı Sanatı; Ankara 1993; 144s.
Besmele Bahçesi, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.
Diğer materyaller:
Müstakim-zâde S.S., Tuhfe-i Hattâtîn, İstanbul 1928,s.845s.
Hulûsî Efendi, Azîz Efendi,Necmettin Okyay Meşk Murakkaa Örnekleri..
Türk Hat Sanatının Şaherserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990s. 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.
A.Maktal-S. Toprak, H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008,s.59.
A.Maktal Ders Notları ve Meşk ve Yazı Tasarım Örnekleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Hat sanatı ile ilgili , terminoloji, tarihi gelişimi ve hat çeşitleri içinde önemlibir yer tutan celÎ yazıların, anatomi, yapı,mana çeşit ve biçim özellikleri örnekler üzerinde anlatılacaktır. Yazılar, kalıplarının hazırlandığı ilk aşamadan başlayarak, levha haline geldiği son safhasına kadar gösterilecek ve kağıt üzerine yazılarak tamamlattırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 PRJ Proje
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.30 + PRJ * 0.40 + FN * 0.15
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.30 + PRJ * 0.40 + BUT * 0.15


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.Dönem içi yapılan ara sınav ın % 15 i, ayrıca dönem sonundaki final sınavının % 15 i, ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %30 oranında değerlendirilecektir. Dönem içi projelerin değerlendirilmesi ortalamaya % 40 oranında etki edecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru,düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve , 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Derste öncelikle, çalışma aşamaları , eksik ve hatalar kritik yapılıp, daha sonra tartışılır ve atölyede, yeni uygulamalara geçilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

02324129274

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 10 10
Alan/saha çalışması 13 4 52
Sunum Hazırlama 2 2 4
Tasarım Projesi 2 14 28
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.133541321
ÖK.2543231
ÖK.33312435
ÖK.42312453
ÖK.514532