DERS ADI

: TÜRK MİNYATÜR SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5135 TÜRK MİNYATÜR SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslamiyet in kabulünden sonra Anadolu coğrafyasında hüküm sürmüş Türk devletlerinin kitap sanatları alanındaki tarihi gelişimleri üzerinde durarak, başlıca minyatür üslupları ve farklı üslupların etkileşimlerini incelemek, bu etkileşimleri yorumlayabilmek ve oluşturulacak olan görsel kaynakçanın desteğiyle özgün minyatür tasarımları gerçekleştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken dönem İslam devletlerinde görülen ortak süsleme eğilimleri ve mimaride veya günlük kullanım eşyalarında imge kullanımı hakkında genel bilgi sahibi olması,
2   İslam devletlerinde kağıdın kullanılmasıyla başlayan kitap sanatlarının tarihi ile ilgili bilgi sahibi olması ve bu alanda ortaya çıkmış başlıca üslupları tanıması,
3   Selçuklular döneminde kitap sanatları üretiminin tarihi gelişimi ve erken dönem minyatürlü yazmalarda görülen biçim ve kompozisyonları tanıması,
4   Anadolu coğrafyasında Moğol istilası ile değişen süsleme ve tasvir anlayışını diğer dönem üsluplarıyla karşılaştırmalı olarak inceleyebilmesi,
5   Minyatürlü yazmalarla ilgili müze veya kütüphanelerde bulunan yazma eser koleksiyonlarında veya özel koleksiyonlarda araştırma ve inceleme yapma yöntemlerine hakim olması,
6   Eğitim dönemi boyunca edindiği kuramsal bilgiler ve oluşturacağı görsel kaynakçadan yola çıkarak özgün bir minyatür tasarımı yapması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Erken dönem İslam sanatına giriş
2 Erken dönem İslam mimarisi ve günlük kullanım eşyalarında biçim ve imge kullanımı
3 İslam devletlerinde kağıdın kullanılışı ve ilk kitap sanatı örnekleri
4 İlk süslemeli ve minyatürlü yazma örnekleri (malzeme ve üslup)
5 Selçuklularda süsleme ve ikonografi
6 Selçuklularda döneminde kitap sanatı ve üretim koşulları
7 Anadolu'da Moğol istilası ve değişen üslup anlayışı
8 Anadolu'da Moğol istilası ve değişen üslup anlayışı
9 Öğrenci sunumu
10 Öğrenci sunumu
11 Özgün bir minyatür tasarımı için konu ve malzeme belirleme
12 Uygulama çalışmaları
13 Uygulamanın tamamlanması ve sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Serpil Bağcı-Filiz Çağman-Günsel Renda-Zeren Tanındı; Osmanlı Resim Sanatı, T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 2006.
Banu Mahir; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2004.
Zeren Tanındı; Türk Minyatür Sanatı, Büyük Tasarımların Başlaması, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1996.Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Oleg Grabar; Mostly Miniatures, An Introduction to Persian Painting, Princeton Uni. Press, New York 2001.

Yardımcı kaynaklar:
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, erken dönem İslam devletlerinde görülen süslemeli ve minyatürlü yazmaların tarihsel gelişimi üzerinde durularak, başlıca minyatür üslupları tanıtılacaktır. Konuyla ilgili ana kaynaklarla ilgili bilgi verildikten sonra öğrenci bir kaynakça oluşturmak üzere kütüphane araştırması için yönlendirilecektir. Öğrencinin araştırma yöntemlerine hakim olabilmesi ve edindiği bilgileri yorumlayıp karşılaştırabilmesi amacıyla bir derste bir sunum yapması istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 RPR Rapor
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.50 + RPR * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ana kaynaklara yönlendirilmesinden sonra yapacağı kaynak taraması ve derste yapacağı sunumun niteliği başlıca değerlendirme kriterini oluşturmaktadır. Öğrencinin ders sırasında sorulan sorulara verdiği yanıtlar ve ders sonunda yapılan tartışmalara olan katılımı gözlemlenecektir. Öğrencinin yaptığı kuramsal araştırmaları sonucu gerçekleştireceği özgün tasarımdaki yaratıcılığı ve özgünlük derecesi de göz önüne alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final, sunum ve proje teslimi oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 6 6
Sunum hazırlama 1 10 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 4 52
Diğer (ders konularıyla ilgili okumalar) 13 4 52
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 204

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.33
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.655