DERS ADI

: Kalemişi Hat Uygulamarı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSS 3004 Kalemişi Hat Uygulamarı SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Hat Sanatı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Dini ve sivil mimaride sabit ve hareketli hat yazılar bulunmaktadır. Kalemişi teknikleri ile yazı kalıbı hazırlama silkme işlemleri uygulamalı olarak yapılacak, sıvalı yüzeylerde bu teknikleri yapma becerilerinin geliştirmek için farklı yüzeylerde ve farklı malzemelerde uygulamaları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu Derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; mimaride uygulanan kalemişi Tekniği hakkında ayıdedici bir bilgiye sahip olması;
2   Malzeme bilgisi ve uygulama deneyimi sayesinde özel ve ender bir donanıma sahip olması;
3   Gerektiğinde bu yöntemi çağdaş sanatın ifade araçlarıyla harmanlayabilmesi;
4   İstendiği takdirde bu teknikte profesyonel uygulamaları gerçekleştirebilmesi;
5   Sahip olduğu bu özel donanım sayesinde restorasyon çalışmalarına rahatlıkla dahil olabilmesi; beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yapılara göre kalemişi örnekleri
2 Görsel örneklerle değerlendirme
3 Tasarım konuları Proje Sunumu ile ilgili bilgilendirme
4 Uygulama altyapı çalışmaları
5 Uygulama altyapı çalışmaları
6 Kalemişi boyalarının hazırlanması
7 Kalemişi boyalarının hazırlanması
8 Boyaların kontrol edilmesi
9 Kurutulmuş kumun üç değişik kalınlıkta elenmesi.
10 Kalemişi için destek hazırlanması.
11 Destek üzerine kalın kumlu harcın vurulması.
12 Orta kalınlıktaki harcın vurulması.
13 Tasarımların teslimi ve seçimi
14 Dönem ödevlerinin değerlendirilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Fuat Baysal : Yazı ve Tezyînâtıyla Edirne Eski Câmi, Edirne Valiliği Kültür Yayınları, , Edirne Kitaplığı:13, ISBN: 978-605-149-557-6, İstanbul, Şubat 2014.
Aziz Doğanay :Osmanlı Tezyinatı Klasik Devir İstanbul Hanedan Türbeleri 1522-1604, Klasik 53. Kitap, Sanat Tarihi 2, İstanbul, Haziran 2009, ISBN: 978-975-8740-74-1.
Hakkı Önkal : Anadolu Selçuklu Türbeleri, T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayını 444, Araştırma-İnçeleme Dizisi: 106, ISBN: 978-975-16-3047-6, İkinci Baskı 2015, Balgat Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Öğrencilere kalemişi ile ilgili teorik bilgi görsel örneklerle birlikte verilir.
2-Uygulamaya dönük olarak tasarım süreçlerini de içeren proje sunum dosyası hazırlanıp teslim edilecektir.
3-Kalemişi ile ilgili bir dönem ödevi hazırlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1-Araştırmaya yönlendirme teorik bilgilerin pekişmesini sağlar.
2-Proje sunumu profesyonel anlamda portfolyo hazırlama disiplini kazandırmayı hedefler.
3-Dönem içindeki uygulama performansı izlenerek derse ilişkin verim değerlendirilmiş olur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse, ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır. Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır. Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 1 15
Proje sunum dosyası 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 8 8
Yıl sonu değerlendirme sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1454555355534544
ÖK.25534535455
ÖK.3445555545555
ÖK.45435353444
ÖK.54545435545555