DERS ADI

: Kalemişi Hat Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSS 3003 Kalemişi Hat Tasarımı SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Hat Sanatı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Dini ve sivil mimaride sabit ve hareketli hat yazılar bulunmaktadır. Kalemişi teknikleri ile yazı kalıbı hazırlama silkme işlemleri aşamaları yapılacak, sıvalı yüzeylerde bu teknikleri yapma becerilerinin geliştirmek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geçmişten günümüze Kalemiş Tekniği konusunda bilgiye sahip olması.
2   Araç gereç ve uygulama yöntemleri bilgisine sahip olması.
3   Uygulama aşamasında edindiği deneyimi gerekli bulursa kendi çalışmalarına da kanalize edebilmesi.
4   Dini ve sivil yapılarda, kişiler tarafından teklif edildiği takdirde bu uygulamayı profesyonel olarak gerçekleştirebilmesi.
5   Gerektiğinde bu tekniğin restorasyonuyla ilgili çalışmalarına dahil olabilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel süreçte Mozaik (Anlatım)
2 Görsel örnekler sunumu ve anlatım.
3 Tasarım konularının verilmesi.
4 Proje sunum dosyası hazırlanması prensipleri.
5 Uygulama altyapı çalışmaları.
6 Tasarımlar hakkında tartışma.
7 Proje sunum dosyalarının teslimi ve değerlendirilmesi.
8 Uygulamanın başlatılması
9 Uygulama süreci.
10 Uygulama süreci
11 Uygulama süeci
12 Uygulama süreci
13 Uygulama süreci
14 Dönem ödevinin teslim edilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Fuat Baysal : Yazı ve Tezyînâtıyla Edirne Eski Câmi, Edirne Valiliği Kültür Yayınları, , Edirne Kitaplığı:13, ISBN: 978-605-149-557-6, İstanbul, Şubat 2014.
Aziz Doğanay :Osmanlı Tezyinatı Klasik Devir İstanbul Hanedan Türbeleri 1522-1604, Klasik 53. Kitap, Sanat Tarihi 2, İstanbul, Haziran 2009, ISBN: 978-975-8740-74-1.
Hakkı Önkal : Anadolu Selçuklu Türbeleri, T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayını 444, Araştırma-İnçeleme Dizisi: 106, ISBN: 978-975-16-3047-6, İkinci Baskı 2015, Balgat Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1- Öğrencilere KalemişiTekniğiyle ilgili teorik bilgi görsel örneklerle desteklenerek verilir.
2-Uygulamaya dönük olarak bir Proje Sunum Dosyası istenir.
3-Öğrenciler kendilerine önerilen konu başlıklarından birini seçerek bir dönem ödevi hazırlarlar.
4-Uygulama karşılıklı tartışma ve yorumlarla geliştirilerek tamamlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + DKL * 0.10 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1-Araştırmaya yönlendirme teorik bilgilendirmenin pekiştirilmesini amaçlar.
2-Proje Sunumu profesyonel anlamda portfolyo hazırlama disiplini kazandırmayı amaçlar.
3-Dönem içindeki uygulama performansı izlenerek derse ilişkin verim değerlendirilmiş olur.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme yöntemlerine ilişkin açıklamalar aynı zamanda değerlendirme kriterleridir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse, ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır. Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır. Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 1 15
Proje sunum dosyası 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 8 8
Yıl sonu uygulama projesi 1 8 8
Diğer Kısa Sınav 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1545444545545
ÖK.2555445545
ÖK.34455555554
ÖK.44455
ÖK.5544554455545