DERS ADI

: Kaligrafi Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HAT 2008 Kaligrafi Uygulamaları ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Yazı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Hat Sanatı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Öncelikli olarak öğrencinin metni oluşturan temel yapıları öğrenmesi amaçlanmaktadır. Metni oluştururken kullanacağı paragraf sistemleri ve metnin düzenlenmesini sağlayan yapılar üzerine odaklanılır. Metni doğru okumamızı sağlayan ve okumamızı kolaylaştıran hiyerarşik düzenlerin, `sayfayı bölme-yapılandırma, görsel-metin ilişkisi, negatif-pozitif alan değerlendirmesi gibi konuların öğrenilmesi dersin amaçları arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metni oluştururken kullanılabilecek tüm yapıların bilgisine sahip olması ve pratikte uygulayabilmesi
2   Tasarımda hiyerarşik düzenleme (bilgiyi yapılandırabilme) yapabilmesi
3   Tasarımda okunurluk ve okuturluk kavramını uygulamada gösterebilmesi
4   Bir tasarımı farklı kılabilmek için sayfayı en doğru ve yaratıcı bir şekilde yapılandırabilmesi
5   Tasarıma uygun yazı karakteri seçimi yapabilmesi ve mesajı vurucu bir şekilde aktarabilmesi
6   Verilen Projeleri edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı bir şekilde çözüp, sonlandırabilmesi, bitirmiş olduğu projeleri doğru ve beklenmedik bir şekilde sunuma hazırlayabilmesi
7   Edindiği bilgileri hem mesleki hem sanatsal çalışmalarda yaratıcı bir şekilde kullanabilmesi ve bunu yaşam boyu sürdürebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metnin düzenlenmesini sağlayan yapılar paragraf sistemleri, espas, satır arası, noktalama işaretleri, paragraf kuralları, doğru yazı karakteri seçimi, doğru punto kullanımı üzerinde örneklerle anlatım. Proje I: Kitapçık Tasarımı. Öğrencilerin tüm bu metin düzenleme yapılarını kullanabilecekleri projenin seçimi.
2 Proje 1: Harf ve rakamlar üzerine tasarım yapılması.
3 Bilgilerin tasnifi ve eskiz çalışmaları.
4 Eskizler üzerinden kritik ve tek eskiz üzerine yoğunlaşılması.
5 Çalışmalar üzerinden kritik.
6 Seçilen çalışmanın renklendirilmesi.
7 Seçilen çalışmanın sonlandırılması.
8 Proje 2: Metin seçimi ve bilgilerin toplanması.
9 Bilgilerin tasnifi ve eskiz çalışmaları.
10 Eskizler üzerinden kritik ve tek eskiz üzerine yoğunlaşılması.
11 Çalışmalar üzerinden kritik.
12 Seçilen çalışmanın renklendirilmesi.
13 Seçilen çalışmanın sonlandırılması.
14 Projelerin üzerine kıritik, sunum hazırlıkları ve ön değerlendirme.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları
M. Zeki Kuşoğlu: Osmanlı Kartvizitleri, Zafer Yayınları, İstanbul 1996.
Murat Ünver : Hat Kaligrafi Güzel Yazı Sanatı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara Aralık 2003.
Selahattin Özpalapıyıklar :Bir Yazı Sevdalısı EMİN BARIN, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul 2002.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu anlatımı (seminer), Projenin Atölyede sunumu ve üzerinde tartışılması, Atölyede içi ve dışı zamanda eskiz çalışmaları, Atölyede proje takibi ve tartışmalar, Projenin fiziksel sunumu ve anlatımı, Proje üzerine kritikler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.60 + DKL * 0.30 + ODV * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı derse katılım ile dersteki performansına projesine ve ödevine göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik Dürüstlük: Öğrencilerin verilen projeleri kendi düşünce ve becerileriyle tamamlaması ve öğrencilerden bu bağlamda tamamen özgün çalışmalar üretmesi beklenmektedir. Herhangi bir biçimde bir başka çalışmadan doğrudan esinlenme, bire bir yararlanma, bir benzerini üretme ve hatta bir başkasına yaptırtma gibi durumlar kesinlikle kabul edilmemektedir. Bununla birlikte öğrencilerin zamanı verimli kullanabilmeleri ve dakik olmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 1 14
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (taslak hazırlama, makalelerin okunması vb.) 1 3 3
Ders dışı görüşme (eskiz, fikir vb.) 13 4 52
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.153555444553453
ÖK.245555555443
ÖK.3553434545
ÖK.43553545454
ÖK.55345355
ÖK.65545554554554
ÖK.744334445443