DERS ADI

: Mesleki Şekillendirme II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 1008 Mesleki Şekillendirme II ZORUNLU 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Eski Çini Onarımları
Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere, geleneksel ve yöresel çamur şekillendirme yöntemlerinden serbest şekillendirme, sucuk tekniği, plaka tekniği ve çamur tornasında form yapma tekniklerini uygulamalı olarak öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel ve yöresel çamur çeşitlerini tanımlayabilmesi
2   Çamur şekillendirmede kullanılan tekniklerden çamuru yoğurma ve serbest şekillendirme tekniğini uygulayabilmesi
3   Çamur şekillendirmede kullanılan tekniklerden sucuk tekniğini uygulayabilmesi,
4   Çamur şekillendirmede kullanılan tekniklerden plaka tekniğini uygulayabilmesi,
5   Çamur şekillendirmede kullanılan tekniklerden çamur tornasında form yapabilmeyi öğrenebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin içeriği hakkında bilgi verilerek kullanılacak malzeme, araç ve gereçlerin tanıtımı
2 Çamur şekillendirme yöntemlerine başlamadan önce çamurun yoğrulması ve yöresel çamur çeşitleri hakkında bilgilendirme
3 Çamur şekillendirme yöntemlerinden serbest el ile şekillendirmeyle form yapımı ve tekniği
4 Elle biçim verme tekniklerinden çimdik yöntemi ile üretim yapmak
5 Sucuk yöntemiyle form yapma tekniğinin öğretilmesi
6 Sucuk yöntemiyle form yapmak
7 Levha (plaka) yöntemiyle form yapma tekniğinin öğretilmesi
8 Levha (plaka) yöntemiyle form yapmak
9 Elle çamur şekillendirme yöntemleriyle yapılan formların rotüş aşaması
10 Elle çamur şekillendirme yöntemleriyle yapılan formların rotüş çalışmalarına devam edilmesi
11 Yöresel çarklar hakkında bilgi verilerek çarkta form şekillendirme çalışmalarına başlanması Çarkta çamurun merkeze getirilme çalışmaları ve silindir formunu çekme çalışmaları
12 Çarkta çamurun forma dönüştürme uygulamalarının yapılması
13 Çarkta çamurun forma dönüştürme uygulamalarının yapılması
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
GÜNER,Güngör; Anadolu da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik,İst.1982,95S.
COOPER,Emmanual; Seramik ve Çömlekçilik,İsta.1978(Birinci Basım) Çev.:Ömür Bakırer
PETERSON,Susan-Jan; Seramik Yapıyoruz, İzmir 2009,Çev.: Sevim Çizer

Diğer ders materyalleri:
Çamur tornası ve çeşitli çamur şekillendirme aletleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste öğrencilere yöresel çömlekçi merkezlerinde kullanılan çamurlar ve üretim teknikleri hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca çamur şekillendirme yöntemlerine yönelik; çamur yoğurma tekniğinden itibaren tüm çamur inşaa( şekillendirme) yöntemleri ayrı ayrı uygulamalı olarak gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında da her teknikte yapılan üretimden 2 şer tane form istenecektir. Derste atölyede çamur şekillendirme tekniklerinden yapılan çalışmaların birincisi dersin öğretim elemanı tarafından belirlenen form ikincisi öğrencinin kendi tasarımının aynı yöntemle uygulaması istenecektir. Değerlendirmede ayrıca öğrencilerden her hafta derste yapılan üretimlere ilişkin rapor tutmaları ve uygulamalarının çizimleri ve fotoğraflarıyla birlikte dosyada sunmaları beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Dosya sunum ve yapılan atölye uygulamaları yine 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir. Dönem içinde aldığı tüm notların ortalamaları alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenci istediği zaman mail aracılığıyla iletişime geçebilir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 13 2 26
Ders Anlatımı 13 2 26
Final sınavına hazırlık 3 2 6
Sunum hazırlama 5 2 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 6 4 24
Proje Hazırlama 13 4 52
Vize sınavına hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
Vize sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1554
ÖK.2354
ÖK.35544
ÖK.455344
ÖK.5553344