DERS ADI

: İlkokul Matematik Öğretiminde Eylem Araştırmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSÖ 6071 İlkokul Matematik Öğretiminde Eylem Araştırmaları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ NECİP BEYHAN

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Sınıf eğitimi doktora öğrencisinin ilkokulda matematik programında öğretme/öğrenme sorununa yönelik bir eylem araştırması tasarlama ve uygulama.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Eylem araştırmasının özelliklerini ve sürecini kavrama.
2   2. Sınıf öğretmeninin matematik eğitimindeki yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırmalarının önemini kavrama.
3   3. Eylem araştırmasında öğretmenlerle işbirliği yapma.
4   4. İlkokul matematik derslerinde öğrenme sorunu yaşanan bir konuda araştırması projesi tasarlama, uygulama ve değerlendirme.
5   5. Sınıf öğretmeninin matematik eğitimindeki yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırması projesi tasarlama, uygulama ve değerlendirme.
6   6. Tasarlayıp uyguladığı eylem araştırmasını araştırma etiği ve bilimsel yöntem ilkelerine göre değerlendirme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eylem araştırmasının tarihsel temelleri
2 -Eylem araştırmasının özellikleri. -Eylem araştırmalarının diğer eğitim araştırmalarıyla karşılaştırılması.
3 -Eylem araştırmasının türleri -Eylem araştırmaları süreci
4 -Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde bir yöntem olarak eylem araştırmaları. -Eylem araştırmasının mesleki gelişim dışındaki kullanım alanları.
5 -Türkiye de sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimindeki yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırmalarının önemi. -Eylem araştırmalarının sınıf öğretmenleri matematik öğretimine yönelik sağlayacağı yansıtıcı uygulamalar.
6 -Eylem araştırmalarında geçerlilik ve güvenilirlik sorunu. -Eylem araştırması sürecinde karşılaşılabilecek güçlükler.
7 -Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırmalarına uygun alanlar. -İlkokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde yaşadıkları sorunların çözümünde eylem araştırmasına uygun alanlar.
8 Ara Sınav
9 Eylem Araştırması Projesi: - Araştırma konusunu belirleme - Araştırma sorusu belirleme
10 Eylem Araştırması Projesi: - Araştırma planı belirleme
11 Eylem Araştırması Projesi: - Veri toplama
12 Eylem Araştırması Projesi: - Veri toplama
13 Eylem Araştırması Projesi: - Veri analizi
14 Eylem Araştırması Projesi: - Raporların sunumu - Dersin değerlendirmesi
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
-Altun. Murat. (2012). Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri İçin Matematik
Öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Akademi Yayıncılık.
-Baykul, Yaşar.(2011), İlköğretimde Matematik Öğretimi (1-5. Sınıflar). Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
-Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. baskı). Ankara: Pegem A yayınları.
-Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
-Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş.
-Johnson, A. P. (2019). Eylem Araştırması El Kitabı (Çev. Edt.: Uzuner ve M. Özten Anay).
Eylem Araştırması El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
-Kaçar, A.(Edit.).(2019). İlkokulda Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
-MEB.(2018). İlköğretim Matematik Programı.
-Ocak, G. (2018). Eylem Araştırması ve Örnek Araştırmalar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
-Oklun, S.,Toluk, Z. (2007), İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi (5. Baskı).
Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
-Özçelik, Durmuş Ali ve Diğerleri (1997). İlköğretim Matematik Öğretimi. Ankara: YÖK/
Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Yayını.
-Sönmez, V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
-Ün Açıkgöz, K. (2008). Aktif Öğrenme (10. Baskı). İstanbul: Seçil Ofset.
-Van De Walle,J.,Karp,K.S.,ve Bay-Williams J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği
Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik
Yayıncılık.
-Marlove, B.A.; Page, M.L. (1998). Creating and Sustaining the Constructivist Classroom.
U.S.A: Sage Publications Company.
-Marzano, R.J.; Pickering, D.J.; Block, J.E. (2002). Classroom Instruction That Works. U.S.A:
ASCD.
-Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
-Akademik dergiler, makaleler, tezler, kongre, sempozyum kitap ve kitapçıkları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Anlatım Yöntemi
2. Proje Tabanlı Öğrenme
3. Soru-Yanıt Tekniği
4. Tartışma Yöntemi
5. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 ODV Ödev
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 BNS BNS YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınavının ağırlığı % 30.
2. Sunum ya da ödev ağırlığı %10.
3. Final sınavının ağırlığı %60.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin % 70 ine katılım zorunludur.
2. Etik olmayan her türlü davranış disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necip.beyhan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri saat 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 13 1 13
Final Sınavına Hazırlık 13 1 13
Ödev Hazırlama 13 3 39
Sunum Hazırlama 13 3 39
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.144
ÖK.2455
ÖK.3455
ÖK.44455555
ÖK.5445555
ÖK.6445