DERS ADI

: Bilişsel Dilbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6060 Bilişsel Dilbilim SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin bilişsel dilbilimin gelişimini, temel kavramlarını ve günümüzdeki durumunu değerlendirebilmelerini ve bilişsel dilbilimdeki kuramları kullanarak araştırma önerileri hazırlayabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilişsel Dilbilimin Gelişimini Bilme
2   Bilişsel Dilbilimin temel çalışma konularını bilme
3   Bilişsel Dilbilimdeki başat kuramları bilme
4   Bilişsel Dilbilim kuramlarını kullaranarak yeni araştırmalar planlayabilme
5   Bilişsel Dilbilim kuramlarına katkıda bulunabilecek yeni kuramsal öneriler getirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, İzleğin tanıtılması ve Tartışılması
2 Bilişsel Dilbilime Giriş: Çıkış Noktası
3 Bilişsel Dilbilimde Temel Kavramlar: Şema - Örnek, Figür - Artalan
4 Bilişsel Dilbilimde Temel Kavramlar: Eğretileme
5 Bilişsel Dilbilimde Temel Kavramlar: Düzdeğişmece
6 Bilişsel Dilbilimde Temel Kavramlar: Tersinleme
7 Bilişsel Dilbilimde Kuramlar: Kavramsal Eğretileme Kuramı
8 Bilişsel Dilbilimde Kuramlar: Karma Kuramı (Blending)
9 Bilişsel Dilbilimde Kuramlar: İstemli Eğretileme Kuramı
10 Bilişsel Dilbilimde Tartışmalar: Bilişsel Karmaşıklar
11 Bilişsel Dilbilimde Tartışmalar: Bilişsel Karmaşıklar
12 Bilişsel Dilbilimde Tartışmalar: Çok Kipli Bilişsel Yapılar
13 Bilişsel Dilbilimde Tartışmalar: Çok Kipli Eğretileme
14 Bilişsel Dilbilimde Tartışmalar: Çok Kipli Tersinleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Croft, William et al. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
D browska, Ewa & Dagmar Divjak (2015). Handbook of cognitive linguistics. Berlin: De Gruyter Mouton.
Evans, Vyvyan, Benjamin Bergen, & Jorg Zinken, editors. (2006). The Cognitive Linguistics Reader London: Equinox.
Evans, Vyvyan and Melanie Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Lawrence Erlbaum Associates.
Geeraerts, Dirk. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Matthews, Peter. (2005). The Concise Dictionary of Linguistics (Oxford Paperback Reference). New York: Oxford University Press.
Tomasello, Michael. (2014). A natural history of human thinking. Cambridge London: Harvard University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/tartışma
3. Soru-Yanıt
4. Araştırma önerisi hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ1, ÖÇ2 ve ÖÇ3 Ara sınav ve Final sınavıyla değerlendirilecektir.
2. ÖÇ5 Yıl İçi Değerlendirme notuyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri "0" (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi C Blok C-157
ozgun.kosaner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00
Salı: 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 15 15
Proje Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 216

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.153
ÖK.253
ÖK.3354
ÖK.4555
ÖK.5555