DERS ADI

: İşrak Felsefesinde Varlık-Bilgi İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6220 İşrak Felsefesinde Varlık-Bilgi İlişkisi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

İşrak felsefesinin kurucusu Şihabeddin es-Suhreverdi nin ve takipçilerinin ontoloji ve epistemolojiye yaklaşımlarını nur, Nurlar Nuru, nurun suduru, mahiyetin önceliği, varlığın zihinsel bir kavram olması, nefsin varlığı, görme teorisi ve huzuri bilgi kavramları çerçevesinde incelemek,
Kesin bilgiye ulaşmanın imkanı, nefsin varlığı ve ölüm sonrası hayat üzerine işrak felsefesi geleneğinde ortaya konan görüşleri analiz etmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci bu derste nur, Nurlar Nuru, nurun suduru, mahiyet, varlığın zihinsel bir kavram olması, nefsin varlığı, görme teorisi ve huzuri bilgi kavramlarını öğrenir.
2   İşrak felsefesinde ortaya konan varlık- bilgi ilişkisi ile Meşşai felsefede ortaya konan varlık bilgi ilişkisinin bir karşılaştırmasını yapar.
3   Kesin bilgiye ulaşmanın imkanı, nefsin varlığı ve ölüm sonrası hayat üzerine işrak felsefesi geleneğinde ortaya konan görüşleri analiz eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sühreverdi ve İşrak Felsefesi
2 İşrak Felsefesinin Meşşaî Felsefeyle İlişkisi
3 İşrak Felsefesinde Ontoloji
4 Varlık Kavramı Yerine Nur Kavramının Kullanılması
5 Tanrı nın Varlığı (Nurlar Nurunun Varlığı) ve Nurların Suduru
6 Nur ve Zulmet Arasındaki Ayrım
7 Nurlar Hiyerarşisi
8 ara sınav
9 Mahiyet ve Varlık arasındaki ayırım
10 Bilgi Çeşitleri: Tanım yoluyla Bilgi, Duyusal Bilgi ve Apriori Bilgi
11 Huzurî İlim Anlayışı
12 Görme Teorisi ve Müşahede
13 Meşşaî Bilgi Teorisinin Eleştirisi
14 Kesin Bilginin Kazanılması ve Benlik Bilgisinin Kazanılması
15 Nefsin Varlığı ve Ölüm Sonrası Hayat

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Mehdi Amin Razavi, Suhrawardi and the School of Illumination, Routledge, London and New York 2013.
2. Shihabuddin Yahya Suhrawardi, The Philosophical allegories and Mystical Treatise, trans., Wheeler M. Thackson, Jr., Mazda Publishers, California 1999.
3. John Walbridge, The Wisdom of the Mystic East: Suhrawardi and Platonic Orientalism, State University of New York Press 2001.
4. Suhrawardi, The Shape of Light (Hayakal al-Nur), interpreted by Tosun Bayrak, Fons vitae Louisville, KY 1998.
5. John Walbridge, The Leaven of the Ancient: Suhrawardi and the Heritage of the Greeks, State University of New York Press 2000.
6. Suhreverdi, el-Elvahu'l-İmadiyye Hikmet Levhaları, çev., Salih Yalın-Ahmet Kamil Cihan, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2017.
7. Sühreverdi, Hikmetü'l-İşrak, der.,Eyüp Bekiryazıcı-Üsmetullah sami, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2015

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, analiz, soru-cevap, ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Kitap Okuma 5 7 35
Sunum Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 181

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555