DERS ADI

: Bilim Tarihi ve Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6204 Bilim Tarihi ve Felsefesi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin İslam felsefesinde bilgi ve bilimle ilgili temel kavramların tanımasını sağlamak ve bilim felsefesini ilgilendiren sorunlar hakkında felsefi ve kelami metinlerdeki yaklaşımlar hakkında felsefi bir anlayışın geliştirilmesidir. Konular: bilim kavramı, insan doğası ve bilginin imkanı, bilimsel bilginin değeri, niteliği, doğa bilimlerinin koşulları ve doğrulama yolları.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'da bilgi ve bilimle ilgili kavramları ve ortaya çıkış nedenlerini tanır
2   Klasik bilim tasniflerini ve içeriklerini açıklar.
3   Bilimler hakkındaki tartışmaları ve ihtilafları ve sorunları kavrar.
4   İslam bilimleri içinde tabiat bilimlerinin yeri ve işlevi konusundaki farklı yaklaşımları fark eder ve aralarında ilişkileri kurar.
5   Doğa bilimlerinin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri tanır ve ilişkilendirir.
6   Felsefi tartışmaların İslam bilim ve kültür tarihindeki etkileri üzerinde akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İslam düşüncesinde bilgi ve bilim kavramı
2 Bilimin Epistemolojik Temeli: İnsan doğası ve yetenekleri, bilginin imkanı ve bilginin değeri
3 İslam bilimleri açısından bilginin niteliği ve doğrulaması ve şartları
4 Başlıca Müslüman filozofların felsefe ve doğa bilimlerinin yöntemi içeriği ve sınırlarına dair görüşleri
5 Konusuna, insani yeteneklere ve öğrenme sırasına göre bilgi ve bilimlerin sınıflandırlması
6 İslam Felsefesinde ve Kelamında bilgi anlayışları
7 İslam Felsefesinde bilim tasnifleri: Razi, Harezmi
8 ARA SINAV
9 Kindi ve Farabi'nin bilimleri tasnifi
10 İhvanu's- Safa Risalelerinde bilimler ve yöntemleri
11 İbn Sina'nın bilim felsefesi
12 Gazali'nin bilimlerin değeri ve bilim yöntemi anlayışı
13 İbn Rüşd doğa bilimlerinin yöntemi hakkındaki görüşleri
14 Bilim felsefelerinin karşılaştırması ve gözden geçirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Bakar, Osman. Classification of Knowledge in Islam (1998)
Nasr, Seyyed Hossein, Science and Civilization in Islam (2001 )
Yardımcı kaynaklar: Bakar, O. 'Science', in S.H. Nasr and O. Leaman, History of Islamic Philosophy (1996); Jan P. Hogendijk, Abdelhamid I Sabra, The Enterprise of Science in Islam: New Perspectives (2003) Hourani, G. Essays on Islamic Philosophy and Science (1975)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Ödev Hazırlama 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Kitap Okuma 7 3 21
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 185

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1554445
ÖK.2554445
ÖK.3554445
ÖK.4554445
ÖK.5554445
ÖK.6554445