DERS ADI

: Dil ve Mantık

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6225 Dil ve Mantık SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İBRAHİM EMİROĞLU

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Dil-Mantık ilişkisini iki disiplin açısından inceleme böylece dil-anlam, dil-lafız, gösteren-gösterge, dil-ifade, ifade ve dile ilişkin yanlışlar üzerinde öğrenciyi bilişsel olarak yetiştirmek, bilimsel faaliyetlerinde onu güçlü kılmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dili derinliğine tahlil etme imkânı bulur.
2   Dilin menşei, dil ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
3   Dilin çeşitli kullanımlarını uygulamalı olarak görür.
4   Semiolojinin ana kavram ve konularını öğrenir.
5   Bilimsel, felsefi, dini vs. alanlarda yanlış yapmadan (özellikle çok anlamlılık ve belirsizlikten korunarak) dili doğru kullanmanın önemini ve yollarını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve Dilbilim
2 Dilin Fonksiyonu
3 Dil-Düşünme-Kültür
4 Dilin Çeşitli Kullanımları ve Bildirişme
5 Kelimelerin İşlevi ve Çeşitleri
6 Kelimelerle İlgili Yanlışlar
7 Çok Anlamlılık ve Belirsizlik
8 ARA SINAV
9 Anlama ve Tanımlama
10 İfadeler ve İşlevi
11 İfade Çeşitleri (Emirler, Amprik ve Analitik İfadeler)
12 İfade Çeşitleri (Değer İfadeleri ve Metafizik İfadeler)
13 Doğrulama, Doğruluk ve Şartları
14 Tehâfüt Metinleri Üzerinde Dil ve Mantık Tahlilleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil; C.I;
Walter Porzıg, Dil Denen Mucize, Çev.Vural Ülkü;
John Wilson, Dil, Anlam ve Doğruluk; Çev. İ. Emiroğlu, A. Tüzer;
Hüseyin Batuhan, Teo Grunbeg, Sembolik Mantık;
Eflâtun, Kratylos, Çev. Suad Y. Baydur;
Susan Stebbing, A Modern Introduction to Logic;
Ronald Munson, The Way of Words;
İbn Rüşd, Tehâfüt (Tutarsızlığın Tutarsızlığı), Çev. Mehmet Dağ, Kemal Işık.
İ. Emiroğlu, Ana Konularıyla Klasik Mantık;
Felsefe Ansiklopedisi, "Anlam-Anlatı", ed. Ahmet Cevizci, İstanbul 2003, C. I, s. 402-435.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler dil-mantık ilişkisini iyice tahlil edip, dilin çeşitli kullanımlarını öğrenip, dil ve mantık açısından yanlış sayılan kullanımlara karşı korunma bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansı (dil, anlam, doğruluk, doğru kullanım, dil boşlukları, çok anlamlılık, belirsizlik gibi konulardaki bilgi ve becerisi)na göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154455
ÖK.254455
ÖK.354455
ÖK.454455
ÖK.554455