DERS ADI

: Kelam Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6508 Kelam Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Ehl-i Sünnet Kelâmının ortaya çıkış ve gelişim sürecini bütün tarihsel şartlarını dikkate alarak öğrenmek ve dolayısıyla sistematik Kelâm konularının doğru bir şekilde anlaşılmasına zemin hazırlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Maveraünnehir de Ehl-i Sünnet Kelamının ortaya çıkışını hazırlayan faktörler ve bunların tarihi seyri hakkında bilgi sahibi olur.
2   Matürîdî Kelamının ortaya çıkışı ve belli başlı kelamcıları hakkında bilgi sahibi olur.
3   Müteahhirîn Döneminde Mâtürîdî kelamı hakkında bilgi sahibi olur.
4   Metafizik düşüncenin dolaşımı ve tarihsel serüveni hakkında değerlendirme yapma imkânı kazanır.
5   Matürîdî kelamının günümüz İslam düşüncesine sağladığı katkılar hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hanefîliğin Mâveraünnehir de Kelam ilmine katkıları I
2 Hanefîliğin Mâveraünnehir de Kelam ilmine katkıları II
3 Mâtürîdîliğin Ortaya Çıkışı ve İmam Mâtürîdî
4 Mâtürîdîliğin Sistemleşme Dönemi: Ebu'l-Muîn en-Nesefî
5 Mâtürîdîliğin Sitemleşme Dönemi: Sadru l-İslâm Pezdevî
6 Hanefî Fakihler ve Mâtürîdîlik
7 Müteahhirîn Döneminde Mâtürîdîlik: Ebu l-Berakât en-Nesefî
8 ARA SINAV HAFTASI
9 Müteahhirîn Döneminde Mâtürîdîlik: Sadruşşeria
10 Osmanlı İlim Dünyası ve Matüridilik
11 Müteahhirîn Döneminde Mâtürîdîlik: İbnu l-Hümam
12 Müteahhirîn Döneminde Mâtürîdîlik: Beyâzizâde
13 Müteahhirîn Döneminde Mâtürîdîlik: Haşiyecilik
14 Cumhuriyet Türkiye sinde Mâtürîdîlik Algısı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Sönmez Kutlu, Matürîdî ve Matürîdîlik
2. M.M.Şerif, İslâm Düşüncesi Tarihi I-IV
3. Ömer Aydın, Türk Kelamcıları
4. Kâsım Gâli, Matürîdî
Yardımcı kaynaklar:
1. İlgili Diyanet İslâm Ansiklopedisi Maddeleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kaynak eserlerden, tarihsel süreçleri belli bir kronolojik çerçeveye bağlı kalarak okunması, hem kaynaklar hem de konular bazında karşılaştırılmalar yapılması ve elde edilen bilgilerin müzakere ortamında analiz edilmesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 10:00 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 7 98
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 171

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51