DERS ADI

: Kur'an Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6587 Kur'an Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET İLHAN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

.610-660 tarihleri arasında, Kur an metninin oluşum sürecinde geçirmiş olduğu safhaların objektif bir bakış açısıyla gözler önüne serilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuyla ilgilenenler Kur an metninin oluşum safhalarını daha net bir şekilde göreceklerdir.
2   Bu süreçte meydana gelen olayları daha somut bir şekilde öğreneceklerdir.
3   Zihinlerindeki problemlerle ilgili tüm detayları ve çözüm yollarını algılayacaklardır.
4   Konuyu daha iyi kritize edeceklerdir.
5   Bu süreçte meydana gelen olayların çıkış nedenlerini algılayacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Araplarda Yazı ve Yazıya Karşı Tutum.
2 Kur'an'ın Yazılmaya Başlanması
3 Kur'an'ın Yazımında Kullanılan Malzemeler
4 Vahiy Kâtipliği Müessesesi ve Kâtiplerin Yanılması Sorunu
5 Kur'an'ın Muhafazası
6 Arza ve Mahiyeti
7 Arasınav
8 Yazılan Malzemenin Mekke ve Medine'de Muhafazası
9 Hz. Peygamber Döneminde Kur'an'ın Mushaf Haline Getirilememesinin Nedenleri
10 Hz. Peygamber Döneminde Kur'an'ın Korunmasında Sahâbînin Yeri ve Önemi
11 Hz. Peygamber döneminde Kur'an'ın kıraati
12 Kur'an'ın Hz. Peygamber'den sonraki durumu
13 Hz. Ebû Bekir dönemi. Hz. Osman dönemi ve Hz. Ali dönemi
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ANA KAYNAK
3- Ziya Şen, Kur an ın Metinleşme Tarihi, Ensar 2007.
4- Ömer Özsoy, Kur an ın Metinleşme Tarihi, Bir Giriş Denemesi, Ankara 2002.
5- Mehmet Emin Maşalı, Kur ân ın Metin Yapısı: Mushaf Tarihi ve İmlası, Ankara 2004.
6- Hayrettin Öztürk, Hz. Peygamber ve Râşid Halifeler Döneminde Kur ân'ın Yazılması ve Toplanması, Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Ünv. İlahiyat Fak. Danışman: İshak Yazıcı, Samsun 1998.
7- Arif Güneş, Dört Halife Dönemi Sonuna Kadar Kur'an Tarihi, Yüksek Lisans, Danışman: Salih Akdemir, Ankara İlahiyat, Ankara 1989
8- Abdurrahman Çetin, Kur ân İlimleri ve Kur ân-ı Kerîm Tarihi, İstanbul 1982.

YARDIMCI KAYNAKLAR
1- Bedruddin ez-Zerkeşi, el-Burhan fi Ulumi l-Kur an, Beyrut; Muhammed Abdulazim ez-Zerkânî, Menâhilu l-irfan, Beyrut 1988.
2- İbn Ebî, Davud, Kitabu l-Mesahif.
3- Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usûlü, Ankara 1979.
4- Muhsin Demirci, Kur an Tarihi, İstanbul 1997.


MAKALELER

1- Ahmet Keleş, Kur an ın Cem i ve Tertibi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma ve açıklama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 10 140
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 182

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51