DERS ADI

: Halk Sağlığı Hemşireliği I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSH 5009 Halk Sağlığı Hemşireliği I ZORUNLU 2 8 0 8

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FATMA ŞEYDA ÖZBIÇAKÇI

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; halk sağlığı hemşireliği alanında birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik yeterli beceri ve yetkinliğe sahip, evrensel bilim insanı niteliklerini taşıyan uzman hemşire yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar.
2   Toplumun sağlık göstergelerini ve sağlığı etkileyen sosyal, ekonomik ve kültürel faktörleri karşılaştırır.
3   Temel sağlık hizmetleri kavramını açıklar, hizmet sunum modellerini değerlendirebilir.
4   Dünyada ve ülkemizdeki çevre sağlığı sorunlarını tanımlamada, gerekli önlemleri almada ve toplumsal duyarlılık kazandırmada hemşirenin rolünü açıklar.
5   Halk sağlığı hizmetleri ve sunumu ile ilgili politikaları/ mevzuatları açıklar.
6   Dünyadaki ve ülkemizdeki sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin farklı örgütlenme modellerinin etkilerini karşılaştırabilir.
7   Toplumun sağlığını koruma ve geliştirmedeki sorumluluklarını bilir ve uygular.
8   Toplumdaki kamu, özel ve diğer kurumlarla işbirliğinin önemini açıklar.
9   Yazılı, sözel ve diğer yollarla etkili iletişim kurar,
10   Halk sağlığı uygulamalarında etik ilkeleri bilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri, Halk Sağlığı Hemşireliği Süreci, Aile Sağlığı Hemşireliği, Toplum tanılama, Ev ziyareti
2 Sağlık Hastalık İlişkisi ve Sağlığı Koruma İlkeleri
3 Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi
4 Sağlık Hizmetlerinde Yönetim
5 Dünya da Sağlık Hizmetlerinin örgütlenmesi, sunumu ve temel sağlık hizmetleri
6 Türkiye de Sağlık Hizmetlerinin örgütlenmesi, sunumu ve temel sağlık hizmetleri
7 Ara Sınav
8 Halk Sağlığına ilişkin Mevzuatlar, Kanunlar
9 Sağlıkta Dönüşüm Sürecinin Etkileri ve Eleştirel Analizi ve sağlık bakım sistemine etkileri
10 Halk Sağlığı Uygulamaları ve Etik Sorunlar
11 Çevre ve Sağlık İlişkisi
12 Erken tanı, Duyarlılık-Seçicilik
13 Bulaşıcı Hastalıklar ve Yönetimi
14 Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar ve Yönetimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı, (Editörler: M. Bertan, Ç. Güler), Güneş Yayıncılık, Ankara, (1995).
2. Aksayan, S. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği El kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No:14 (1998).
3. Güler Ç., Akın A. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (2006).
4. Sebastian J. G., Stanhope M. Community Health Nursing Practice. Mosby Comp.(1999).
5. Stanhope M, Lancaster J Community Health Nursing. Mosby company.(1996)
6. Ege Üniversitesi HYO Halk Sağlığı Hemşireliği Ders notları, İzmir (2003)
7. Akdağ R Türkiye de Sağlıkta Dönüşüm ve Temel Sağlık Hizmetleri. SB Yayınları No:770 (2008)
8. Akdur R.,Çöl M.,Işık A ve diğ. Halk Sağlığı. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi ANTIP A.Ş. Yayınları,1998
9. Erdoğan E., Yılmaz D., Ana Sağlığı El Kitabı ; Ege Üniversitesi Basımevi, 1996.
10. Hacettepe Üniversitesi.,Dünya Sağlık Örgütü. Adölesanların / Gençlerin Cinsel ve Üreme Sağlığını Etkileyen Faktörler (özet rapor).Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu,Ankara ,2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.20 + PO * 0.30 +FN* 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + PO * 0.30 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar aracılığıyla; yorumlama,hatırlama, karar verme, açıkklama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Öğrenci ödevlerinde; bir konuyu araştırması, analiz etmesi, Dünya örnekleriyle karşılaştırması, kanıta dayalı uygulamalara yer vermesi, yazma ve kendini ifade etme becerisi değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Şeyda Özbıçakçı
ozbicak@deu.edu.tr
Tel. 0232 4124769

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 14 8 112
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Ödev hazırlama 1 10 10
Sunum hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155555555
ÖK.255
ÖK.355555555
ÖK.455555555
ÖK.55555555
ÖK.655555
ÖK.7555555
ÖK.855555
ÖK.9555555
ÖK.10555555555