DERS ADI

: Ürojinekoloji Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DKH 5015 Ürojinekoloji Hemşireliği SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. DİLEK BİLGİÇ

Dersi Alan Birimler

Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, kadında kontinansın geliştirilmesi, sürdürülmesi, alt üriner sistem semptomlu kadının değerlendirilmesi, tedavi yöntemleri ve alana özgü hemşirelik yaklaşımına ilişkin bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kadında alt üriner sistem yapısını ve işleyişini öğrenmek
2   Ürojinekoloji hemşireliğinin tarihsel gelişimini öğrenmek
3   Ürojinekoloji ile ilgili güncel standardize terminolojiyi bilmek ve kullanmak
4   Ürojinekolojik sorunları dünya ve ülke düzeyinde ele almak ve tartışmak
5   Ürojinekolojik sorunların kadın ve ailesine etkilerini hemşirelik yaklaşımlarıyla birlikte ele alarak tartışabilmek
6   Urojinekolojik sorunların önlenmesi, tanı, tedavi ve izleminde hemşirelik yaklaşımlarını geliştirmeye yönelik yenilikçi bakım stratejileri oluşturabilmek için güncel literatürü bilimsel araştırma yöntemleri doğrultusunda inceleyebilmek ve uygulamaya aktarabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Alt üriner sistemin yapısı ve işleyişi
2 Ürojinekoloji ile ilgili standardize terminoloji
3 Kontinans hemşireliğinin tarihsel gelişimi
4 Ürojinekoloji hemşireliğinde klinik rehberler ve uygulama standartları
5 Kadınlarda alt üriner sistem semptomları, risk faktörleri, ülkemizdeki ve dünyadaki sıklığı
6 Ürojinekolojide temel düzey tanı testleri, ve kadının değerlendirilmesi ve kanıt temelli güncel yaklaşımlar
7 Alt üriner sistem sorunlarının konservatif tedavisinde güncel yaklaşımlar ve hemşirelik
8 Alt üriner sistem sorunlarının cerrahi tedavisinde güncel yaklaşımlar ve hemşirelik
9 Alt üriner sistem sorunlarının önlenmeside sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını geliştirme ve güncel yaklaşımlar
10 Kadınlarda ürojinekolojik şikayetlerin yaşam kalitesine ve cinsel yaşama etkisinin değerlendirilmesi
11 Ürojinekolojik sorunların gebelik, doğum ve doğum sonu dönemle ilişkisi
12 Ürojinekolojide kullanılan tamamlayıcı, tıp uygulamalarında güncel yaklaşımlar
13 Ürojinekolojide etik konular
14 Ders değerlendirilmesi ve önerilerin tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Diego Riva, Gianfranco Minini. (Eds.) (2016). Childbirth Related Pelvic Floor Dysfunction.. Springer International Publishing Company.

2. Lewis Chan, Vincent Tse. (Eds.) (2013). Multidisciplinary Care of Urinary Incontinence. Springer International Publishing Company.

3. David A. Gordon, Mark R. Katlic. (Eds.) (2017). Pelvic Floor Dysfunction and Pelvic Surgery in the Elderly. Springer International Publishing Company.

4. Moore KH. (2013). Urogynecology: Evidence-Based Clinical Practice. Second Edition. Springer-Verlag London.

5. Bilgiç D., Beji NK., Yalçın Ö. (2012). Ürojinekoloji Hastalarında Cinsel Fonksiyon Değerlendirmesi. Türk Jinekoloji ve Obstetri Derneği Dergisi, (J Turk Soc Obstet Gynecol), 9;(3):142- 152.

6. Çelik BD., Beji NK. (2012). Pelvik Taban Fonksiyon Bozuklukları ve Yaşam Kalitesi. FNHYO Dergisi. Şubat 20 (1); 69-79.

7. Kılıç M., Apay E S., Beji NK. (2011). Pelvik organ prolapsusu sonucu gelişen cinsel fonksiyon bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı. FNHYO Dergisi. 19 (3);194-202.

8. Yılmaz SD., Bal MD., Beji NK., Yalçın Ö. (2011). Üriner inkontinansın tanı ve değerlendirme sürecinde uygulanan klinik testlerin kanıt temelli incelenmesi. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi, (J Turk Soc Obstet Gynecol), 8;(3);153- 163.

9. Özcan, H., & Beji, N. K. (2016). İnfertilitede Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Uygulamaları. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1), 36-44.

10. Handan ÖZCAN , Nezihe Kızılkaya Beji (2014). Üriner inkontinanslı hastaların değerlendirilmesinde kullanılan önemli bir parameter: Yaşam kalitesi. Göztepe Tıp Dergisi 29(4):236-238.

11. Dilek Bilgiç , Şükran Başgöl , Nezihe Kızılkaya Beji. (2016). Üriner inkontinansı önlemede doğum ve postpartum döneme yönelik kanıt temelli yaklaşımlar. TAF Prev Med Bull. Vol 15.

12. Çiğdem Bilge, Nezihe Kızılkaya Beji. (2015). Kadınlarda Üriner Semptomları Değerlendirmek için Kullanılan Yaşam Kalitesi Ölçekleri. J Female Funct Urol 1-2-3-4:41-5.

13. Merve KADIOĞLUa , Nezihe KIZILAKAYA BEJİ. (2016). Üriner İnkontinans Tedavisinde Önerilen Yaşam Biçimi Uygulamalarına Güncel Yaklaşım. HSP 3(3):201-207.

14. Burcu Avcıbay Vurgeç, Nezihe Kızılkaya Beji. (2018). Quality of life and sexual life in women with advanced stage pelvic organ prolapse. Cukurova Med J 43(Suppl 1):230-239.
15. Gülsen ÇAYIR, Nezihe KIZILKAYA BEJİ. (2018 ). Aşırı Aktif Mesaneli Bireylerde Pender in Sağlığı Geliştirme Modeli Doğrultusunda Planlanan Davranışsal Tedavi Girişimleri. HSP 5 (3):443-452.

16. Meral KILIÇ, Serap EJDER APAY, Nezihe KIZILKAYA BEJİ. (2011) Pelvik Organ Prolapsusu Sonucu Gelişen Cinsel Fonksiyon Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı. İ.Ü.F.N. Hem. Derg (2011) Cilt 19 - Sayı 3: 194-202.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Seminer, konferans,
Vaka örnekleri üzerinden tartışma,
Ödev sunumları,
Video gösterimi
Beyin Fırtınası
Uygulama alanları (klinik ortam)

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Merlinda Aluş Tokat
merlinda_alus@yahoo.com
Tel: 4124770
Doç. Dr. Dilek Bilgiç
bilgicdilek@gmail.com
Tel: 4126968
Dr. Öğr. Üyesi Hande Yağcan
hande.yagcan@gmail.com
Tel: 4124775

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 5 12 60
Sunum Hazırlama 5 3 15
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555
ÖK.255455
ÖK.35554455
ÖK.45555555
ÖK.5555555555554555
ÖK.6555455555554555