DERS ADI

: Bilimsel Araştırmalarda Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FMK 5032 Bilimsel Araştırmalarda Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Kimya Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NALAN AKKUZU GÜVEN

Dersi Alan Birimler

Kimya Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, bilimsel araştırmalarda kuramsal yapıyı tümdengelimci yaklaşımla ortaya koyan yapısal eşitlik modellemesini (YEM) kavrayabilmeyi, modelle ilişkili temel kavramları açıklayabilmeyi, ölçek geliştirme ve model oluşturmada başvurulan doğrulayıcı faktör analizi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapısal eşitlik modellemesi ile ilgili temel kavramları açıklayabilme
2   Kuramsal çerçeve kapsamında teorik temellere dayanan model oluşturabilme becerisi kazanabilme
3   Yapısal eşitlik modellemesinin uygulama aşamalarını kavrayabilme
4   Model uyumu değerlendirilmesinde kullanılan LISREL ve AMOS gibi istatistik programları hakkında bilgi sahibi olabilme
5   YEM ile ilgili ulusal/uluslararası alanda yürütülen araştırmalar ile ilgili bilgi sahibi olabilme
6   Ölçek geliştirme ve model oluşturma becerilerini kazanma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yapısal eşitlik modellemesi ile ilgili temel kavramlar
2 Kuramsal çerçeve kapsamında teorik temellere dayanan model tasarlama
3 Yapısal eşitlik modellemesinin uygulama aşamaları
4 Yapısal eşitlik modelinde kullanılan şekil ve semboller
5 Ölçme modeli ve yapısal model
6 Model uyumunu değerlendirmeye yönelik uyum indeksleri
7 Model uyumunu değerlendirmeye yönelik uyum indeksleri
8 Doğrulayıcı faktör analizi ve ulusal/uluslar arası alanda DFA ile ilgili yapılan araştırmaların incelenmesi
9 Açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve Doğrulayıcı faktör analizinin(DFA) incelenmesi
10 Doğrulayıcı faktör analizi(DFA) kapsamında ölçek geliştirme ve yapısal eşitlik modelleri çalışmalarının incelenmesi
11 Model uyumu değerlendirilmesinde kullanılan LISREL ve AMOS gibi istatistik programlarının incelenmesi
12 Ölçek geliştirme ve modellemeye ilişkin uygulamalar
13 Ölçek geliştirme ve modellemeye ilişkin uygulamalar
14 Ödev sunumları
15 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akkuzu, N. (2012). Kimya öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik düzeylerinin
belirlenmesi (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. İstanbul: Ekinoks Yayıncılık
Kline, B.R. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesinin İlkeleri ve Uygulaması (4.baskı). S.Şen (Çev). Ankara: Nobel Yayınları
Civelek, M.E. (2018) Yapısal Eşitlik Modellemesi Metodolojisi. İstanbul: Beta Yayıncılık
Çelik, H.E. ve Yılmaz, V. (2014). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi. Ankara: Anı Yayıncılık

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma yapma, Grup çalışması, Proje hazırlama, Tartışma, Sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev ve sunum materyallerinin değerlendirmesi

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nalan.akkuzu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 11.00-12.00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 3 33
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 10 110
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 30 30
Final Ödevi 1 3 3
Proje Final Sunumu 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155455
ÖK.255454455
ÖK.3554455
ÖK.4554455
ÖK.5554455
ÖK.65555545