DERS ADI

: Klasik Tefsir Metodolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5913 Klasik Tefsir Metodolojisi SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MURAT MEMİŞ

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrenciyi tefsirin doğuşu, gelişimi, geçirdiği safhalar ve tefsir ekolleri hakkında genel bilgi sahibi kılmak, meşhur müfessirleri ve tefsirlerini tanımasını ve günümüz tefsir çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak, Kur an ı Kerim i anlama ve yorumlama esas ve yöntemleri hakkında teorik ve pratik yönden desteklemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İlk dönemlerden günümüze kadar yapılan Kur an yorumları hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder.
2   Müfessirler, tefsirleri ve metotları, tefsir süreci ve tefsir gelenekleri hakkında tarihsel birikim elde eder.
3   Ayetlerin iç bağlamı (siyak-sibak) ve dış bağlamı (nüzul ortamı) esas alınarak dilbilim çerçevesinde anlaşılması gerektiğini kavrar.
4   Klasik ve modern usûl kitapları ve tefsir usulünün temel kavram ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
5   Tefsir usulünün doğuşu ve gelişimini takip etme gibi kazanımları elde eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Vahiy olgusu ve Kur ân vahiylerinin kitap hâline gelişi.
2 Yedi harf meselesi. Kıraatlerin Tefsir ilmindeki yeri/önemi.
3 Hz. Peygamber ve sahabe döneminde tefsir.
4 Tabiun ve tedvin döneminde tefsir.
5 `Usul' ve `Anlama' kavramlarının analizi; belli başlı usul eserleri
6 Tefsirde tarihi bağlam: Nüzul sebepleri
7 Tefsirde nasih mensuh meselesi; Ahkamın değişmesi.
8 Ara sınav
9 Kıssalar ve israiliyyat; Müşkilü'l-Kur'an ve müphematü'l-Kur'an
10 Kur'an'da muhkem müteşabih meselesi, İ'cazü'l-Kur'an; Edebi ve Bilimsel i'caz
11 Tefsirde dilsel bağlam: Siyak-sibak, tefsirde bütünlük ve konulu tefsir.
12 Üslubu'l-Kur'an; huruf-u mukataa, hitaplar, yeminler, soru cevaplar, meseller, yeminler.
13 Garibu'l-Kur'an, meani'l-Kur'an, i'rabu'l-Kur'an, Hakikat ve mecaz, ücuh ve nazair, ayet ve sureler arası tenasüb ve insicam
14 Tefsirde semantik ve hermenötik yöntem

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Ankara 1988; Tefsir Usulü, Ankara 1985.
2. Muhsin Demirci, Tefsir Usul ve Tarihi, İstanbul 1998.
3. Halis Albayrak, Kur an ın Bütünlüğü Üzerine, İstanbul 1996.
4. Mustafa Ünver, Kur an ı Anlamada Siyakın Rolü, Ankara 1996.
5. A.Nedim Serinsu, Kur an ın Anlaşılmasında Esbab-ı Nüzulün Rolü, İstanbul 1994.
6. Said Şimşek, Kur an ın Anlaşılmasında İki Mesele, İstanbul 1991.
7. Ömer Dumlu, İbn Teymiyye ve Konulu Tefsir, İzmir 1999.
8. Abdullah Aydemir, Tefsirde İsrailiyyat, Ankara 1979.
9. Celal Kırca, Kur an ve Fen Bilimleri, İstanbul 1997.
10. Muammer ERBAŞ, K.Kerim in Zahiri Anlamına Yaklaşımlar, İzmir 2008.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, ödev ve uygulama..

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı, ara sınav ve yarıyıl sonu sınavında aldığı puana göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muammer.erbas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 215

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51