DERS ADI

: Düzenli Depolama Alanları için Jeolojik ve Hidrojeolojik İlkeler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EES 5047 Düzenli Depolama Alanları için Jeolojik ve Hidrojeolojik İlkeler SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CELALETTİN ŞİMŞEK

Dersi Alan Birimler

Çevresel Yer Bilimleri Yüksek Lisans
Çevresel Yer Bilimleri Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Atık depolama yer seçimime yönelik ön araştırmalar, detaylı jeolojik ve hidrojeolojik çalışmalar ve kriterleri, temel ve örtü sistemi olacak kil ve jeomemranların özellikleri, temel ve örtü sistemlerinin performans analizleri ve sızıntı suyu izleme ve miktar hesaplama yöntemleri hakkında bilgiler verilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Duzenli atık depolama sahalarının temel jeolojik ve hidrojeolojik kavramını bilebilme
2   Atık depolama yer seçimi için gerekli jeolojik ve hidrojeolojik parametreleri bilebilme
3   Geçirimsiz temel ve örtü sistemlerinin genel özelliklerini bilebilme
4   Geçirimsiz temel ve örtü sistemleri üzerinde arazi deneylerini yapabilme ve yorumlayabilme
5   Atık depolama yer seçimi yapabilme ve haritalayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Atıkların tanımlanması, Atık bertaraf yöntemleri , Düzenli depolama teknikleri
2 Katı atıklarla ilgili yasal düzenlemeler, Yasal olarak yasak alanlar
3 Atık depolama yer seçimi için ön jeolojik çalışmalar, 1/100000 ölçekli jeolojik haritaların değerlendirilmesi, 1/25000 ökçekli jeolojik haritaların değerlendirilmesi
4 Jeolojik faktörler; Kayaçların sınıflandırılması, Kayaçların litolojik özellikleri, Fay ve kırıkların tanımlanması, Jeolojik haritalamalar
5 Atık depolama yer seçimi için ön hidrojeolojik çalışmalar, 1/100000 ölçekli hidrojeoloji haritaların değerlendirilmesi, 1/25000 ölçekli hidrojeolojik haritaların değerlendirilmesi
6 Hidrojeolojik faktörler: Yüzeysel su kaynakları, Yeraltısu kaynakları, Akiferler ve geçirimsiz birimler, Geçirimliliğin tanımlanması, Yüzeysel beslenme ve etkileyen parametreler,
7 Ara Sınav
8 Temel özellikleri; Temel kayasının özellikleri, Geçirgenlik, Kalınlık, Litolojik ve yapısal özellikler
9 Geçirimsiz temel ve örtü tabakası: Temel ve örtü tabakası jeolojik özellikleri, Kil ve Jeomemranlar Jeoteknik özellikleri, Malzeme temini, Temel ve örtü sistemlerinin geçirimlilik deneyleri
10 Performans Analizleri; HELP model, Sızıntı su hesaplama yöntemleri
11 Nihai yer seçim çalışmaları: 1/1000 ölçekli harita üzerinde jeolojik, hidrojeolojik ve jeoteknik çalışmaların verilmesi, araştırma amaçlı sondaj tekniğinin verilmesi ve arazi deneyleri.
12 Nihai yer seçim çalışmaları: 1/1000 ölçekli harita üzerinde jeolojik, hidrojeolojik ve jeoteknik çalışmaların verilmesi, araştırma amaçlı sondaj tekniğinin verilmesi ve arazi deneyleri.
13 Belirlenen saha şartlarına göre depolama ve izleme tekniklerinin değerlendirilmesi, gözlem kuyularının açılması ve örnekleme yöntemleri
14 Belirlenen saha şartlarına göre depolama ve izleme tekniklerinin değerlendirilmesi, gözlem kuyularının açılması ve örnekleme yöntemleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Boulding J.R ve Ginn J.S. 2004. Practical Handbook of Soil, Vadose Zone and Groundwater Contamination. Second Edition. Lewis Pupleshers, Newyork.
Gammage B.R ve Berven B.A. 2000. Hazardous Waste Site Investigation. CRC Press, Florida US.
Keller E.A. 2005.Çevre Jeolojisine Giriş. Çevirenler: Kayabali K ve Akyol E. Gazi Kitapevi Üçüncü Baskı. Ankara.
Crawford J.F ve Smith P.G. 1985. Landfill Technology. Butterworths, London.
David E. Daniel, 1993,Geotechnical practice for waste disposal, Chapman & Hall, London ISBN 0412 35170 6.
Kerry Rowe, R, Robert M Quıgley, John R. Booker, 1995, Clayey barrier systems for waste disposal facilities, E & FN Spon, London

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders sınıfta teorik ders anlatımı, arazi gezisi ve ödev hazırlama şeklinde işlenecektir. Öğretim üyesi slaytlarla konuları anlatacak, öğrencilerle soru ve cevap şeklinde tartışma ortamı yaratacak ve belli konuları araştırması için öğrencilere ödev verecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 SUN SUNUM
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + YSS * 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Mid term exam : %30
Homework: %20
Presentation: %10
Final exam: %40

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Celalettin Simsek
celalettin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 9.30-10.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 8 8
Sunum Hazırlama 2 10 20
Arazi çalışması 2 8 16
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1321212213212
ÖK.2321212213212
ÖK.3321212213212
ÖK.4321212213212
ÖK.5321212213212