DERS ADI

: Kentsel Yenileme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 6017 Kentsel Yenileme SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Mekansal planlamanın teknik araçlarından biri olan kentsel yenileme, eskiyen, bozulan, köhneleşen kent parçalarının yeniden hayata döndürülmesi çalışmalarını içererek fiziksel ve beraberinde bir sosyal tasarımın gerçekleştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Günümüzün küresel dinamikleri, kentlerin işlevlerinde değişimlere neden olmakta ve kentsel alanları üretim ve malların dolaşımının gerçekleştiği yerler yerine, üretim ile ilgili kararverme ve yönlendirme süreçlerinin yer aldığı kontrol merkezleri haline getirmektedir. Bu tür bir değişimin gerçekleşmesi, kentin işlevleri kadar kentsel arazi kullanım türlerinin dönüşümünü de beraberinde getirmektedir. Ders kapsamında yenileme olgusunun kent planlamasında değişen içeriği ve özellikle de küreselleşme sürecinde kentsel alanlarda yarattığı dönüşümler tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kentsel yapılı çevrenin ekonomik, sosyal ve mekansal yenileme kriterlerini listeleyebilecek (Bilgi)
2   Kentsel çevrenin yenilenmesi maliyetlerini ekonomik olarak tanımlayabilecek, (Bilgi)
3   Fayda-Maliyet Analizi kalemlerini örnekler yoluyla açıklayabilecek (Kavrama),
4   Küreselleşen dünyada ekonomik bakış açısından yapılı çevrenin yenilenmesinin nedenlerini sorgulayabilecek (Analiz)
5   Kentsel dönüşüm uygulamalarının dünyada ve ülkemizde temel bir planlama aracı olarak önem kazanmasının nedenlerini sorgulayabilecek (Analiz)
6   Mevcut planlama sistemini ve kentsel dönüşüm olgusunun fiziksel ve sosyal etkilerini tartışabilecektir. (Değerlendirme).
7   Yapılı çevre yenilenmesi ile ilgili sosyal politikalara entegre olacak stratejiler önerebilecek (Sentez)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Modernizm ve Endüstri toplumunun oluşumu Öğrencilere okuma listesi verilecektir.
2 Yenileme Öncesi ve Sonrası Maliyet-Yarar Analizi Öğrencilere ödev başlıkları verilecektir.
3 Kentin Biçimlenmesinde Taşınmaz Sermayesini Rolü
4 Sermaye Birikimi Temelli Kentleşme Modelinin Kentler Üzerinde Yarattığı Baskı
5 Mekansal Dönüşümde Kentsel Yenilemenin Rolü
6 Sosyo-Kültürel Dönüşümde Kentsel Yenilemenin Rolü
7 Yenileme Türleri,
8 Yapıların Ekonomik Ömrü
9 Tarihsel Alanlara İlişkin Uluslar arası Yaklaşımlar ve Yenileme Projeleri
10 Türkiye Kentleşme Pratiği ve Yenileme
11 Türkiyede Kentsel Yenilemenin yasal çerçevesi
12 2000 sonrası uygulamalar ve Kentsel Dönüşüm
13 Kentsel dönüşüm uygulamalarının yasal boyutu
14 Kentsel dönüşüm uygulamalarının fiziksel ve sosyal sonuçları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Florida R. (2017).Soylulaştırma, Eşitsizlik ve Seçkinler Şehri İle gelen Yeni Kentsel Kriz, Doğan Kitap, İstanbul.
Özden, PP. (2016), Kentsel Yenileme, Yasal Yönetsel Boyut Planlama ve Uygulama, İmge Kitapevi, Ankara.

Çelik, H.Z.& Çilingir, T. (2017), Parsel Bazındaki Dönüşüm Uygulamalarının Kentsel Maliyetleri, Planlama Dergisi, 2017;27(3):329-346, Ankara.
Karşıyaka-Bostanlı Mahallesi ÖrneğiZengin, H.,Varlık-Yokluk Ekseninde anlam ve Mekan, Kayseri Örneğinde Bir İnceleme, Kent ve Toplum Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ankara, 120-126, 2010.
Zengin,H., Kayseri'de Yoksulluk Mekanları ve Değişim: Yıldırım Beyazıt Mahallesi Örneği, Ed.;Asiliskender, B., Ceylan,B., Tozoğlu,E.A., Kayseri'nin Yirminci Yüzyılı, Abdullah Gül Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 269-294, ISBN 978-605-4658-00-8, Kasım 2012,
Zengin,H., Kentsel Dönüşüm, Yayına Hazırlayan: Nilüfer Çınarlı, Mimarlar Odası İzmir Şubesi yayınları, 18-21;54-55;69-74;80-82;88-89,İzmir, 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, uzaktan eğitim kararının alındığı 2020-2021 güz yarıyılında Sakai programı üzerinden ve konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler görsel olarak desteklenmiş sunumları dinleyerek ve soru-cevap yoluyla tartışmalara katılarak konuları öğreneceklerdir. Öğrencilere 2. Hafta ödev konuları verecek, verilen konular üzerinde dönem sonuna dek çalışmalarını geliştirerek bir final ödevi haline getirmeleri istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Listelemek (Bilgi), Tanımlamak (Bilgi), Açıklamak (Kavrama) Araştırma ile ölçülmektedir.
Sorgulamak (Analiz), Tartışmak (Değerlendirme) ve Önermek (Sentez) Ödev ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hayat.zengin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 13.15-14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Ödev Hazırlama 1 56 56
Sunum Hazırlama 1 48 48
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 184

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71