DERS ADI

: İzmir'de Güncel Konut Tasarım Yaklaşımları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5159 İzmir'de Güncel Konut Tasarım Yaklaşımları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, tarihsel süreç içinde İzmir'de konut tasarım yaklaşımlarının nasıl dönüştüğünü irdelemek, çağdaş konut tasarımının geldiği noktayı kentleşme dinamikleri çerçevesinde tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İzmir kentindeki konut mimarlığı konusunda, tarihsel-kültürel süreci ve çağdaş gelişmeleri bilme
2   Mimarlık tarihi boyunca kentsel yerleşim dinamikleri çerçevesinde konut tasarımı anlayışındaki değişimleri kavrayabilme
3   İzmir'deki güncel konut mimarlığını oluşturan toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve farklı parametreleri betimleyebilme
4   Kentsel büyüme dinamikleri ile konut mimarlığının gelişimi arasındaki diyalektik ilişkiyi kavrayabilme
5   İzmir kentindeki konut yaklaşımlarına ilişkin bir araştırmayı görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 giriş ve genel bilgilendirme, derse ilişkin kaynak ve okuma dağıtımı
2 Kentsel Formun Oluşumu, Kent Merkezi ve Kent Çeperi Kavramları / Tarihsel Süreçte Çeperde ve Merkezde Konut Gelişim Dinamikleri
3 Sanayi Devrimi ve Modernite Sonrası Konut Anlayışındaki Değişimler
4 Modern Dönemde Kentleşme Politikaları ve Tüketim Pratikleri Çerçevesinde Güncel Konut Yaklaşımları
5 Postmodern Dönemde Neoliberal Kentleşme Politikaları ve Tüketim Pratikleri Çerçevesinde Güncel Konut Yaklaşımları
6 Kapitalist İdeolojinin Bir Ürünü ve Tüketim Aracı Olarak Konut: Kapalı Konut Siteleri
7 Türkiye'de küresel dinamikler bağlamında konut kavramının dönüşümü
8 İzmir Kentinin Tarihsel Gelişim Süreci ve Konut I (Cumhuriyet öncesi dönem)
9 İzmir Kentinin Tarihsel Gelişim Süreci ve Konut II (Cumhuriyet sonrasından 2000 lere)
10 İzmir'de 1950'li yıllarda Konut Tasarımlarına İlişkin Tartışmalar
11 İzmir'de 1950'li yıllarda Konut Tasarımlarına İlişkin Tartışmalar
12 İzmir'de 1950'li yıllarda Konut Tasarımlarına İlişkin Tartışmalar
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Final Ödevi Teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKYOL ALTUN, D. (2007). Yeni yaşam tarzları: Kapalı konut yerleşkeleri. İAPS-CSBE Network, Kültür ve Mekan Toplantıları, ulusal sempozyum, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, 14-16 Aralık 2007
AKYOL ALTUN, D. (2010). Kent Çeperlerindeki Az Katlı Konut Topluluklarının Kullanıcı-Mekân İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi: İzmir Örneği, yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mimarlık Bölümü, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
AKYOL ALTUN, D. ve GÜNDÜZ, O. (2010). İzmir'deki az katlı konut toplulukları üzerine bir değerlendirme. Ulusal Konut Konferansı: Kapalı Konut Yerleşmeleri, Yeni Yaşamlar, Yeni Mekanlar, Yeni Sınırlar, İTÜ, İstanbul, 4-5.03.2010
BALİ, R. (2002). Tarz-ı Hayat tan Life Style a, Yeni Seçkinler, Yeni Mekânlar, Yeni Yaşamlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
AYATA, S. (2005). Kültür Fragmanları, Türkiye de Gündelik Hayat (A.Kandiyoti ve A.Saktanber, Ed.) içinde (37-56). İstanbul: Metis Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Ödevi %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar sunum ve final sınavı notlarına eklenecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. T. Didem AKYOL ALTUN
Tel: 0 232 301 84 82
E mail: didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Uygulama 3 2 6
Alan çalışması 1 17 17
Sunum Hazırlama 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 17 17
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 5 55
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111
ÖK.2111
ÖK.31111
ÖK.411111
ÖK.511111