DERS ADI

: Mimarlık ve Çağdaş Sanat İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5105 Mimarlık ve Çağdaş Sanat İlişkisi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilimleri Enstitüsü
Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, farklı sanat dalların mimarlıkla olan interdisipliner ilişkilerini tartışmak; öğrenciye bir sanat ya da tasarım ürününün görsel ve anlambilimsel analizlerini yapma/yorumlama becerisi kazandırmaktır. Bu doğrultuda ders kapsamında ilk çağlardan itibaren biçimlenen sanat anlayışının farklı uygarlıklarda nasıl bir gelişim gösterdiği, farklı dönemler ve akımlar, çağdaş sanat kuramları çerçevesinde incelenecek; mimarlıkla olan ilişkileri tartışılacak, başlıca sanat ve mimarlık yapıtlarının, toplumsal, politik, ekonomik ve kültürel arka planlarıyla, estetik oluşumlarla ilişkileri analiz edilecektir. Aynı zamanda bu ders ARC 5020 Mimari Estetik dersi için de bir ön birikim niteliğindedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım tarihi, sanat akımları ve sanat kuramlarını mimarlıkla ilişkileri çerçevesinde yorumlayabilme
2   Tasarım/sanat akımlarını, ortaya çıktığı dönemin estetik değer ortamı ile ilişkilendirebilme
3   Bir tasarım ürünü üzerinden dönemsel okumalar yapabilme
4   Tasarım ürünlerini estetik açıdan kavramsal bağlamda değerlendirebilme ve eleştirebilme
5   Lisansüstü düzeyde disiplinlerarası ilişkileri kurabilme ve karmaşık ilişkileri çözümleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve genel bilgilendirme, derse ilişkin kaynak ve okuma dağıtımı
2 Mimarlığın Farklı Sanat Dallarıyla İlişkisi
3 Tarihsel süreç boyunca Sanat Kuramları
4 Sanat ve Mimarlıkta ifade biçimleri
5 Tarihsel süreçte farklı sanat akımları ve mimarlık ilişkisi I
6 Tarihsel süreçte farklı sanat akımları ve mimarlık ilişkisi II
7 Görsel Sanatlar ve Mimarlık İlişkisinin Tarihsel Süreçte İrdelenmesi ve Yorumlamalar I
8 Görsel Sanatlar ve Mimarlık İlişkisinin Tarihsel Süreçte İrdelenmesi ve Yorumlamalar II
9 Sahne Sanatları ve Mimarlık İlişkisinin Tarihsel Süreçte İrdelenmesi ve Yorumlamalar
10 İşitsel / Yazınsal Sanatlar ve Mimarlık İlişkisinin Tarihsel Süreçte İrdelenmesi ve Yorumlamalar
11 Öğrenci Sunumları
12 Öğrenci Sunumları
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ABACI,O.(2001).Temel Sanat Eğitimi, Morpa Kültür,İstanbul.
FOSTER,H.(2013).Sanat Mimarlık Kompleksi,İletişim,İstanbul
HODGE,S.(2013).50 Sanat Fikri, Domingo yay.,İstanbul
İPŞİROĞLU, N.(2010).Görsel Sanatlarda Alımlama ve Sanatlararası Etkileşim,Hayalbaz Y., İstanbul
LİTTLE,S.(2006). İzmler, Sanatı Anlamak, Yem,İstanbul

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN 1 SUNUM 1
2 SUN 2 SUNUM 2
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN 1 * 0.20 + SUN 2 * 0.20 + YSS * 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN 1 * 0.20 + SUN 2 * 0.20 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar sunum ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. T. Didem AKYOL ALTUN
Tel: 0 232 301 84 51
E mail: didem.akyol@deu.edu.tr

Yrd. Doç. Dr. İnci UZUN
Tel: 0 232 301 84 51
E mail: inci.uzun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 2 20
Uygulama 4 2 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 3 27
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 1 14 14
Sunum Hazırlama 2 20 40
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.3111111
ÖK.4111111
ÖK.51111