DERS ADI

: Sağlık Hizmetlerinde Halkla İlişkiler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDS 1160 Sağlık Hizmetlerinde Halkla İlişkiler ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans/Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYLA AÇIKGÖZ

Dersi Alan Birimler

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik

Dersin Amacı

Bu derste sağlık kuruluşlarında imaj ve itibarın yaratılması ve sürdürülmesinde önemli bir yere sahip olan halkla ilişkiler kavramı, diğer alanlarla ilişkileri, örgüt içindeki yeri ve önemi, halkla ilişkiler faaliyetleri, kullanılan iletişim araçları, basınla ilişkiler ve protokol uygulamaları hakkında genel bilgiler verilecektir. Öğrencilerin sekreterlik mesleğinin yürütülmesinde halkla ilişkiler yerini ve önemini kavraması, çeşitli halkla ilişkiler faaliyetlerini planlayabilecek ve uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Halkla İlişkiler kavramını, örgütlenmesini ve faaliyetlerini bilir.
2   Halkla ilişkiler faaliyetleri konusunda kavram, yöntem ve anlayışlara ilişkin sosyal psikolojik açıdan bir iç görü geliştirebilir.
3   Halkla ilişkilerin iş yaşamındaki önemini ve etkisini açıklayabilir.
4   Halkla İlişkilerin kurum içi ve kurum dışı iletişim ile kurum imajı konusundaki önem ve gerekliliğine ilişkin kazanacağı farkındalık ile kurumu ve yöneticiyi temsil etme konusundaki rolü ve önemini açıklayabilir.
5   Basınla ilişkilerin yürütülmesi, kurum tanıtımına yönelik faaliyetlerin organize edilmesi, sponsorluk işlemleri gibi konularda bilgi ve organizasyon becerisi geliştirebilir.
6   Halkla ilişkiler çalışmaları kapsamında kriz yönetimini, kurum imajını zedeleyebilecek durumlarda karşılaşılabilecek olası güçlüklerin nasıl üstesinden gelinebileceğini tanımlayabilir, strateji geliştirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Halkla İlişkiler İle İlgili Temel Kavramlar ve Tarihi Gelişimi 1.1. Dersin amaç ve hedefleri 1.2. Halkla ilişkilerin tanımı ve özellikleri 1.3. Dünyada ve Türkiye de halkla ilişkilerin gelişim süreci 1.4. Sağlık kuruluşlarında halkla ilişkilerin gelişim süreci 1.5. Sağlık hizmetlerinde halka İlişkiler uygulamalarını zorunlu kılan etmenler
2 2. Halkla İlişkiler ve İlişkili Olduğu Diğer Alanlar 2.1. Halkla ilişkiler ve iletişim 2.2. Halkla ilişkiler ve reklam 2.3. Halkla ilişkiler ve propaganda 2.4. Halkla ilişkiler ve pazarlama 2.5. Halkla ilişkiler ve insan kaynakları
3 3. Halkla İlişkilerin Temel Amaç, İşlev ve İlkeleri 3.1. Sağlık kuruluşlarında halkla ilişkilerin amaçları 3.2. Yönetim, iletişim ve kamuoyu ile ilgili işlevleri 3.3. Halkla ilişkiler mesleğinin temel ilkeleri 3.4. Halkla ilişkiler ve etik düzenlemeler
4 4. Halkla İlişkiler Kavramının Sınıflandırması 4.1. Halkla ilişkilerin sınıflandırılması 4.2. Kurumsal halkla ilişkiler 4.3. Pazarlama amaçlı halkla ilişkiler 4.4. Pro-aktif halkla ilişkiler, amacı, faydaları 4.5. Re-aktif halkla ilişkiler, amacı, faydaları
5 5. Halkla İlişkilerin Biriminin Örgütlenmesi 5.1. Halkla ilişkiler biriminin örgütlenmesi 5.2. Kurum içi - kurum dışı örgütlenme 5.3. Halkla ilişkiler birimin örgüt organizasyonundaki yeri 5.4. Sağlık kuruluşlarında örgütlenme
6 6. Halkla İlişkiler Görevlilerinin Genel Özellikleri ve Görevleri 6.1. Halkla ilişkiler yöneticisinin nitelikleri, sorumlulukları ve görevleri 6.2. Halkla ilişkiler birimi çalışanlarında bulunması gerekli özellikler 6.3. Sağlık personelinin halkla ilişkiler açısından sahip olması gereken nitelikler, sorumlulukları
7 Ara Sınav
8 7. Halkla İlişkiler Uygulamalarında Hedef Kitle 7.1. Halkla ilişkiler ve kamuoyu 7.2. Hedef kitlenin belirlenmesinin önemi 7.3. Kurum içi hedef kitle 7.4. Kurum dışı hedef kitle 7.5. Hedef kitle açısından faaliyetlerin planlanması
9 8. Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler Süreci 8.1. Halkla ilişkiler strateji ve taktikleri 8.2. Halkla ilişkiler sürecinin aşamaları 8.3. Araştırma-planlama-bütçeleme-uygulama-değerlendirme 8.4. Örnek tanıtım kampanyası
10 9. Halkla İlişkiler Faaliyetleri 1 9.1. Tanıma 9.2. Tanıtma 9.3. Lobicilik 9.4. Sponsorluk
11 10. Halkla İlişkiler Faaliyetleri 2 10.1. Kriz yönetimi 10.2. İtibar yönetimi: kurum kimliği-kurum kültürü-kurum imajı
12 11. Halkla İlişkilerde Kullanılan Araç ve Yöntemler 11.1. Basılı araçlar 11.2. Sözlü araçlar 11.3. Görsel işitsel araçlar 11.4. Diğer araçlar (sağlık kurumlarında hasta/çalışan şikayetlerinin alınması, değerlendirmesi) 11.5. Medya ile ilişkiler 11.6. Basın protokol listesi oluşturma, basın bülteni hazırlama 11.7. Basın toplantısı düzenleme
13 12. Sağlık Hizmetlerinde Halkla İlişkilerde Sağlık Personelinin Rolü 12.1. Halkla ilişkiler ve sağlık personelinin hizmetleri ve yetki alanı 12.2. Kurumun ve yöneticinin imajının korunmasında sağlık personelinin rolü
14 13. Halkla İlişkilerin Gelecekteki Rolü ve Önemi 13.1. 21. yüzyılda halkla ilişkiler 13.2. Halkla ilişkiler uygulamalarında karşılaşılan sorunlar 13.3. Örnek olay çözümlemesi (kriz yönetimi ile ilgili)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. 1. Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Doç. Dr. Dilaver Tengilimoğlu, 2001, Gazi Kitabevi
2. Meslek Yüksekokulları İçin Halkla İlişkiler, Murat Sezgin, 2007, Yücemedya
3. Halkla İlişkiler Davranışsal Bir Yaklaşım, Doç.Dr. G.Budak-Yard. Doç. Dr. G. Budak,1992, Dokuz Eylül Yayınları
4. Halkla İlişkiler, Prof. Dr. Ahmet Bülent Göksel, 1988, Bilgehan Yayınevi
5. Halkla İlişkiler, AÖF Yayınları, 1996
6. İletişim ve Halkla İlişkiler, Yard. Doç. Dr. İlker Bıçakçı, 1998, MediaCat Yayınları
7. Kişisel İmaj, Yard. Doç. Dr. Müjde Ker Dinçer, 2001, Alfa Yayınları
8. Olumlu İmaj Yaratmak Halka İlişkiler, Lale Bilgin, 2008, Kum Saati Yayınları
9. Sağlık Hizmetlerinde Halkla ilişkiler ve Hastayla Etkili İletişim, Ayhan Uludağ, 2010, Tablet Yayınları
10. Protokol Yönetimi: Kamusal Yaşamda Protokol Kuralları, Nihat AYTÜRK, Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları
11. Protokol Bilgisi, Mehmet ALTINÖZ, Hasan TUTAR, Kadir BAYRAKTAR, Nobel Yayınları
Ders sunum notları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim elemanı ders sunumları, soru-cevap, tartışma,ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV PerfÖdev
2 FN Final
3 BSN FinSonuBşrNotu ODV * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

(Değerlendirme yöntemi, öğrenme çıktıları ve derste kullanılan öğretim teknikleri ile uyumlu olmalıdır)
-Öğretim üyesi gerekli gördüğü değerlendirme yöntemlerini ekleyebilir.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav %30+Proje sunum %20+Final Ödevi %50+Bütünleme

Dersin Öğretim Dili

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, SHMYO Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları çerçevesinde yapılır ve değerlendirilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: ayla.acikgoz@deu.edu.tr Tel: 0 232 412 4742

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günü: 13:30-14:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 12 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61